هشدار رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان؛

قیمت هر کیلو گوشت در کرمان به ۳۰۰ هزار تومان می رسد / حذف یارانۀ نهاده‌های دامی مهم‌ترین علت گرانی گوشت است

قیمت گوشت در کرمان طی یک ماه گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته و به گفتۀ رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان، طی روزهای آینده مجددا 15 درصد دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش صدای زرند، حسن اشرف گنجویی مهم ترین علت گرانی گوشت را حذف یارانۀ نهاده های دامی و شش برابر شدن قیمت نهاده ها می داند و با بیان این که قیمت تمام شدۀ گوشت برای دامداران و تولیدکنندگان افزایش قابل توجهی داشته، اعلام کرد که قیمت گوشت درجه یک در کرمان به زودی به ۳۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

وی با بیان این که طی یک ماه گذشته قیمت گوشت در کرمان حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است، گفت: احتمالا طی یک هفتۀ آینده، قیمت گوشت در کرمان مجددا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

اشرف گنجویی با اشاره به کمبود گوشت درجه یک در بازار کرمان، بیان کرد: با توجه به کمبود دام، قیمت گوشت در سراسر کشور افزایش داشته است.

وی علت اصلی افزایش قیمت گوشت را حذف یارانه های نهاده های دامی بیان کرد و ادامه داد: قبلا دولت یارانه هایی را برای نهاده های دامی مانند جو، ذرت و سویا تعیین کرده بود که در حال حاضر حذف شده است و قیمت نهاده ها پنج تا شش برابر شده است و تهیۀ آن ها نیز در بازار ازاد برای تولید کنندگان مشکل است. از طرفی عدم همکاری بانک های عامل با فعالان بخش تولید آسیب های جدی به این بخش وارد می کند.

رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان یادآور شد: از سوی دیگر مقداری از دام تولید داخل صادر و مقداری نیز قاچاق شده که این مسائل نیز به کمبود گوشت و همچنین افزایش قیمت دامن زده است.

وی گفت: حذف یارانه های دامی باعث افزایش قیمت تمام شدۀ گوشت برای دامدار شده است. قیمت نهاده های دامی پنج تا شش برابر افزایش یافته و قیمت تمام شدۀ یک کیلو گوشت برای تولیدکننده با نرخ های امروز ۳۰۰ هزار تومان است.

اشرف گنجویی با بیان این که حوزۀ دام مستقیما با نهاده های دامی ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت نهادۀ دامی توسط دولت افزایش می یابد و یا یارانه ها حذف می شود، قیمت گوشت نیز افزایش می یابد.

وی توضیح داد: وقتی یارانۀ نهاده های دامی حذف می شود، تولیدکننده ای که با مسائل و مشکلات اقتصادی روز بازار در حال فعالیت است برای این که جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد به تولید ادامه نمی دهد.

رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان با بیان این که قیمت گوشت در کرمان قطعا به ۳۰۰ هزار تومان خواهد رسید، افزود: ۹۰ درصد دام مورد نیاز کرمان از استان های دیگر مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی و … تامین می شود که قیمت گوشت در حال حاضر در مشهد بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و با توجه به این که مشهد تامین کنندۀ اصلی گوشت کرمان است، قیمت در کرمان هم به این رقم خواهد رسید.

وی از توزیع گوشت منجمد در کرمان خبر داد و با بیان این که این کار یک مسکّن موقت است، گفت: مصرف واقعی گوشت در شهر کرمان روزانه حدود ۲۵ تن است، در حال حاضر برای شهر کرمان و توابع، سهمیۀ گوشت منجمد را ۷۰ تن تعیین کردند که این یک مسکّن و توزیع قطره چکانی است و پایدار نخواهد بود.

اشرف گنجویی با بیان این که حدود ۹۰ درصد تغذیۀ دام ها در استان کرمان از طریق خرید نهاده های دامی تامین می شود، یادآور شد: افزایش قیمت دلار روی همه چیز تاثیر می گذارد و تاثیرش بر برخی بازارها مانند گوشت، کمی با تاخیر است.

انتهای پیام/