دیدار دکتر امیری با نخبگان کوهبنانی / بررسی مشکلات شهرستان کوهبنان

دکتر حسین امیری اظهار داشت: مشکلات موجود یک شبه ایجاد نشده که یک شبه مرتفع گردد لذا مردم باید سعه صدر داشته باشند و به دولت کمک کنند تا انشالله به مرور زمان شاهد رفع مشکلات موجود باشیم.

دکتر حسین امیری نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در دیدار با فرماندار کوهبنان و جمعی از معتمدین و نخبگان این شهرستان در جریان مشکلات پیش روی مردم بام فرهنگی استان کرمان قرار گرفت و در زمینه رفع پاره ای از آنان قول مساعد داد.

به گزارش “صدای زرند“، در ابتدای این جلسه سید مجتبی هاشمی فرماندار کوهبنان گفت: با استقرار نظام مقدس جمهوری ا سلامی و در سایه زعامت و رهبری سلاله پاک رسول الله شاهد خدمات ارزنده در عرصه های مختلف در جای جای کشور بوده ایم و امروز مردم این خدمات را به راحتی لمس می کنند اما با توجه به خدمات انجام شده هنوز هم مشکلاتی وجود دارد.

وی ادامه داد با توجه به اینکه کوهبنان یکی از قطب های گردشگری در استان کرمان محسوب می شود و همه ساله پذیرای هزاران مسافر از جای جای کشور است ولی متاسفانه از داشتن راه های مواصلاتی مناسب بی بهره هست و همین امر باعث شده که سرمایه گذاران تمایل کمتری برای سرمایه گذاری در کوهبنان داشته باشند.

فرماندار کوهبنان بیان داشت چون راه های ارتباطی کوهبنان روستایی است لذا بودجه ای برای تعریض و اصلاح آنها تعلق پیدا نمی کند البته جاده کوهبنان به زرند که جداول ۲۱۵ ان گرفته شده در انتظار تخصیص بودجه و ابلاغ قرار دارد.

وی تاکید کرد جاده ارتباطی کوهبنان به سمت بهاباد که در نهایت بیش از ۱۵۰ کیلومتر مسیر کوهبنان به مشهد مقدس را کوتاه می کند روزهای پایانی خود را سپری می کند به گونه ای که فقط شش کیلومتر از این جاده باقی مانده که در آینده نزدیک با توجه به اتمام ساخت تمامی پل ها و زیر سازی آماده اسفالت خواهد شد.

هاشمی گفت مشکل آب اشامیدنی کوهبنان از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر مردم شده که با توجه به افزایش چندین هکتاری مسکن مهر و فرسوده بودن لوله های انتقال آب با فشار کم، آب به تمام نقاط شهر نمی رسد و در اثر فشار بالا نیز لوله ها دچار مشکل می شود و در نهایت قطعی آب را در پی خواهد داشت، اینجاست که باید با برنامه ریزی و تخصیص بودجه کافی لوله های شبکه آبرسانی شهر کوهبنان اصلاح و تعویض گردند.

وی کمبود درآمد شهرداری های مرکز شهرستان و بخش طغرالجرد را از دیگر مشکلات پیش روی خواند و افزود علی رغم تلاش شبانه روزی شورای شهر و شهرداران این مراکز خدماتی دچار روزمرگی شده اند و فقط می توانند با سختی حقوق کارمندان و کارگران خود را پرداخت نمایند ولی توان انجام هیچ گونه کار در شهر را ندارند.

این مقام اجرایی گفت با توجه به اینکه حدود ده سال از شهرستان شدن کوهبنان سپری شده اما همچنان برخی ادارات به صورت نمایندگی در شهرستان فعالیت دارند که عملاً هیچ گونه اختیاری را ندارند لذا باید در جهت استقرار ادارات دولتی تلاش بیشتری انجام شود.

فرماندار کوهبنان اظهار داشت ناحیه صنعتی شهرستان که هفت سال پیش در کوهبنان احداث شده همچنان بلاتکلیف رها شده و مشکلاتی همچون آب دارد؛ از طرفی گران بودن زمین در این شهرک رغبت را از سرمایه گذاران جهت ساخت و احداث امکان صنعتی گرفته که باید به جد پیگیری شود تا مشکلات موجود هر چه زودتر مرتفع گردد.

وی هدف از واگذاری معادن به بخش خصوصی کاهش تصدی گری دولت وتلاش جهت افزایش تولید  عنوان کرد و افزود متاسفانه هر روز شاهد مشکلی جدید از معادن هستیم بعنوان نمونه معدن چشمه پودنه با داشتن بیش از ۳۵۰ کارگر از شهرستان های زرند و کوهبنان در استانه تعطیلی و بیکاری کارگران است.

هاشمی بیکاری و مشکل اشتغال را از جمله چالش های پیش روی در شهرستان کوهبنان دانست و افزود این روند باعث مهاجرت افراد جویای کار به شهرستان های همجوار و مرکز استان خواهد شد.

……………………………………………………………….

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا قاسمی امام جمعه موقت کوهبنان گفت: عملیات ساخت مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کوهبنان از سال ۸۵ آغاز شده و در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به شهرستان مقرر شد مبلغ یکصد و پنجاه میلیون تومان به ساخت این مکان مذهبی و فرهنگی کمک شود ولی متاسفانه این پول پس از دو سال هنوز پرداخت نشده که نیاز به پیگیری نماینده شهرستان دارد.

وی ادامه داد دفتر و ستاد نماز جمعه کوهبنان آمادگی هر گونه همکاری با نهادها و ارگان های دولتی را دارد لذا مسئولین شهرستان برای ارائه عملکرد اداره خود ضمن هماهنگی با دفتر امام جمعه می توانند  در جمع نماز گزاران جمعه گزارش فعالیت خود را ارائه نمایند.

امام جمعه موقت کوهبنان تاکید کرد: برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان و تذکر مسائل مربوط به خانواده ها  در منابر و جلسات عمومی می توانند نقش مهمی در کاهش امار طلاق و استحکام بنیاد خانواده داشته باشد که در این راستا ما آمادگی کامل جهت برگزاری این جلسات را داریم.

……………………………………………………………….

در ادامه سید حمزه روح الامینی، رییس اداره راه و شهرسازی کوهبنان، گفت: محور کوهبنان به زرند که جزء طرح های بزرگ شهرستان است جدول ۲۱۵ را اخذ نموده و حتی مسیر انتخابی احداث این جاده تأیید شده و منتظر تخصیص بودجه و ابلاغ است.

وی تأکید کرد بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوهبنان که جزء طرح های مهر ماندگار قرار گرفته بود متأسفانه در زمان مقرر خود به دلیل کمبود بودجه تکمیل و افتتاح نگردید و برای پایان کار و افتتاح ساختمان این بیمارستان بیش از دو میلیارد تومان نیاز داریم. نظر به اینکه تجهیزات داخلی بیمارستان نیز نیاز به حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه دارد.

روح الامینی گفت: یکی از محورهای مواصلاتی که چهار فاز آن تا کنون تکمیل شده و افتتاح گردیده جاده پشتکوئیه به سمت سد محمد رسول الله (ص) و بخش آسفیچ است که امید می رود با تخصیص بودجه لازم عملیات تکمیل این جاده انجام شود.

وی به محور ده علی به فتح آباد اشاره کرد و افزود در حال حاضر ۱۲ کیلو متر این جاده مواصلاتی زیرسازی شده که به دلیل کمبود اعتبارات کار به کندی پیش می رود و همچنین محور کوهبنان به خرمدشت و استان یزد جزء جاده های قدیمی با عمر بیش از ۳۵ سال است که نیاز به تعریض و روکش آسفالت دارد.

رییس اداره راه و شهرسازی کوهبنان گفت: ساختمان بخشداری طغرالجرد تکمیل و افتتاح گردیده اما سوله بحران مجاور این مرکز نیاز به ۲۵۰ میلیون تومان بودجه دارد تا تکمیل و افتتاح گردد.

وی یکی دیگر از مشکلات اداره راه و شهرسازی کوهبنان را کمبود نیرو و عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای نیروهای شرکتی این اداره دانست و افزود متأسفانه برخی از نیروهای شرکتی این اداره حدود ۴ تا ۶ ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند.

……………………………………………………………….

 در ادامه محمود تهامی رییس شورای شهر کوهبنان گفت: کل بودجه ی شهرداری شهر کوهبنان اگر محقق شود بر مبنای یک میلیارد تومان است که بیشتر آن باید به عنوان حقوق و پاداش به کارگران و کارمندان شهرداری پرداخت گردد و همین امر باعث شده که شهرداری کوهبنان بیش از ۶۰۰ میلیون تومان بدهکار باشد.

 وی گفت: بیشترین معادن زغالسنگ استان در حالی در شهرستان کوهبنان قرار دارد که این شهرستان کمترین درآمد را از بحث آلایندگی معادن زغالسنگ دارد لذا ضروری به نظر می رسد که بحث آلایندگی معادن و چگونگی پرداخت سهم شهرداری ها به روشنی مشخص گردد.

رییس شورای شهر کوهبنان خاطر نشان کرد یکی از مشکلات مهمی که بیمه شدگان تأمین اجتماعی در شهرستان با آن مواجه هستند عدم حضور پزشک در مرکز درمانی تامین اجتماعی است و متأسفانه برخی از پزشکان استخدام شده این مرکز در شهرهای دیگر مشغول به کار هستند.

تهامی تأکید کرد با توجه به انجام عملیات گاز کشی و تخریب آسفالت کوچه ها و خیابان ها متآسفانه به دلیل مشکلات مالی و درآمد پایین شهرداری بسیاری از این چاله ها به حال خود رها شده و نارضایتی عمومی را در پی داشته  که می طلبد دولت و دستگاه های قانون گذار با در نظر گرفتن اعتبارات لازم برای شهرداری های کم درآمد همچون کوهبنان مشکل مالی آنان را برطرف نمایند.

وی بر استقرار اداره ثبت اسناد در کوهبنان، تلاش جهت حفظ آسیاب های هشت گانه آبی، حفر چاه های جدید کشاورزی و گسترش مزارع زعفران کاری در کوهبنان تأکید کرد.

……………………………………………………………….

مهندس علی اکبرمجیدی، کارشناس کشاورزی جهاد کشاورزی کوهبنان، بیان داشت: کشاورزی عجین شده با آب است ولی متأسفانه در اثر کاهش نزولات جوی طی چند سال گذشته اکثریت قنوات شهرستان کوهبنان در حال خشکیدن هستند لذا باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به حفر چاه های کشاورزی اقدام شود.

وی بیان داشت آب استحصال فعلی هدر می رود چون آبیاری توسط کشاورزان بصورت غرق آبی انجام می شود که با توجه به اندک بودن درآمد کشاورزی و خرده مالک بودن باید با تشکیل شرکت های تعاونی تولیدی نسبت به آبیاری قطره ای در شهرستان اقدام گردد و این مستلزم این است که دولت با توجه به درآمد پایین  کشاورزان کوهبنانی  تمام هزینه های مربوطه را پرداخت نماید.

مهندس مجیدی گفت: سطح زیر کشت در کوهبنان حدود ۶ هزار هکتار است که نیمی از آن را باغات تشکیل می دهند ولی متأسفانه بسیاری از باغات به دلیل کمبود آب در حال نابودی و خشکیدن هستند که این مهم نیز نیاز به اعتبارات خاص دارد.

……………………………………………………………….

در ادامه ذبیح الله شهنازی، نماینده فرهنگیان کوهبنان، ابراز داشت: با توجه به اینکه بیشتر معادن غنی زغال سنگ در کوهبنان واقع شده و این شهرستان دارای ذخائر معدنی فراوانی است متاسفانه بدلیل فراهم نبودن زمینه کاری، مهاجرت در کوهبنان از درصد بالایی برخوردار است که در صورت ادامه این روند کوهبنان در آینده نزدیک به سرای سالمندان استان مبدل خواهد شد چرا که اکثر جوانان و افراد بازنشسته به شهرستان های همجوار مهاجرت دارند.

وی ادامه داد: برخی از خانوادهای کوهبنانی بدلیل کمبود امکانات پزشکی  همچنین ادامه تحصیل فرزندان خود در مراکز آموزش عالی به شهرهای اطراف مهاجرت دارند که باید به این مهم به عنوان یک مشکل اساسی نگاه ویژه شود.

نماینده فرهنگیان کوهبنان خاطر نشان کرد: استاندار دیار کریمان در یک نگاه ویژه نمایندگان مجلس، دولت همچنین کارفرمایان و سرمایه گذاران را بعنوان سه عنصر پیشرفت می داند که در بسیاری از شهرستان ها انگیزه سرمایه گذاری وجود دارد اما در کوهبنان چون زیر ساخت هایی مانند جاده وجود ندارد سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری ندارند اینجاست که دولت ضمن ترغیب بخش خصوصی باید به کمک آنان بیاید تا مشکل اشتغال و بیکاری کوهبنان به صورت اساسی و جدی مرتفع گردد.

……………………………………………………………….

در ادامه عشرت اکبری، مسئول دبیرستان دخترانه الزهرا، به نمایندگی از بانوان کوهبنانی خواستار راه اندازی مرکز مشاوره در شهرستان شد و بیان داشت: در این صورت با توجه به روحیه عاطفی و مذهبی مردم کوهبنان شاهد کاهش آمار طلاق در بام فرهنگی استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: بدلیل نبود فضاهای تفریحی و رفاهی ممکن است خانوادها خصوصاً بانوان کوهبنانی از لحاظ نشاط روحی دچار مشکل باشند لذا وجود یک مرکز ورزشی ویژه بانوان می تواند در تلطیف روحی آنان و شادابی مادران و دختران این شهرستان موثر باشد.

ایشان تاکید کرد: با توجه به وجود فضاهای ورزشی فراوان در کوهبنان در گذشته یکی از سالن های ورزشی شهرستان به ورزش بانوان اختصاص داده شد ولی بدلائل نامعلومی فعلاً این مجموعه در اختیار براداران قرار گرفته  لذا بانوان از داشتن یک فضای اختصاصی محروم شده اند.

اکبری اضافه کرد با پیگیرهای بعمل آمده توسط امور بانوان شهرستان کلنگ احداث پارک بانوان در گذشته به زمین زده شد ولی متاسفانه بعد از چندین سال این مجموعه راه اندازی نشده که نیاز به پارک اختصاصی ویژه بانوان در کوهبنان ضروری به نظر می رسد.

……………………………………………………………….

سپس مجید احمدی، به نمایندگی از بخش طغرالجرد، به مشکلات مربوط به بهداشت و درمان؛ اشتغال جوانان، استقرار برخی از نمایندگی ادارات در مرکز بخش طغرالجرد، همچنین استقرار ادارات شرکت نفت، ثبت املاک و تعزیرات حکومتی در شهرستان شد و افزود: این مهم در افزایش بهره وری از وقت و هزینه مردم شهرستان اثر گذار خواهد بود.

……………………………………………………………….

در پایان دکتر حسین امیری خانمکانی، نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: در اثر تحریم های بوجود آمده کشور دچار خشک سالی مالی شده اما بواسطه دیپلماسی خارجی و نفتی که دولت تدبیر و امید در پیش گرفته امیدواریم در سال جاری وضعیت بهتر شود.

وی ادامه داد مشکلات موجود یک شبه ایجاد نشده که یک شبه مرتفع گردد لذا مردم باید سعه صدر داشته باشند و به دولت کمک کنند تا انشالله به مرور زمان شاهد رفع مشکلات موجود باشیم.

دکتر امیری بیان داشت: کوهبنان یکی از شهرستان هایی است که در بحث اشتغال دچار مشکل است اما با توجه به وجود معادن غنی ذغال سنگ تلاش شده تا صنایع جانبی راه اندازی شود لذا مردم شاهد فعالیت کارخانه ذغال شویی بخش طغرالجرد هستند که امیدواریم با افزایش ظرفیت تولید ذغال سنگ و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد تحول در شهرستان باشیم.

وی گفت: در دوران استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی کارهای بسیار بزرگ و اساسی انجام شده که  قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست اما باز هم باید تلاش بیشتری شود تا کشوری که به اسم شیعه و امام زمان (عج) هست بیشتر به جهان معرفی شود.

نماینده مردم شهرستان های زرند وکوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت:  کسانی که دل در گرو ولایت و شهدا دارند باید در جهت عملی شدن شعار سال مقام معظم رهبری تلاش نمایند چرا که با توجه به موضوع اقتصاد چندین سال هست که مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید دارند و شعار سال را به این مهم اختصاص می دهند.

وی تاکید کرد در صورتی که قصد تبلیغ از دین، شهدا و ولایت را داریم باید پای کار باشیم و تلاش کنیم تا برای مردم کار ایجاد نماییم چون خدمت به خلق الله که به فرموده حضرت امام ولی نعمت انقلاب هستند عبادت محسوب می شود.

دکتر امیری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در شعار سال تاکید بر موضوع فرهنگ دارند که بخشی از این فرهنگ به فرهنگ کار و تولید بر می گردد که باید در نگاه به مسائل اقتصادی و اداری کشور دچار روز مرگی نشویم و تلاش نماییم تا فرهنگ کار عوض شود.

وی ابراز داشت: باید تلاش کرد تا نوع نگاه به کار عوض شود تا دیگر تحصیل کردگان به دنبال میز و صندلی نباشند بلکه تلاش کنند تا با قدرت در مسائل اقتصادی کشور دخیل شوند تا زمینه ناکامی دشمنان را رقم بزنند.

نماینده مردم بیان کرد در رابطه با راه مواصلاتی کوهبنان به شهرستان زرند و مرکز استان مکاتبات و پیگیری های زیادی شد تا اینکه در سال ۹۱ جداول ۲۱۵ این جاده اخذ شد ولی جاده پشکوییه کوهبنان به یک راه تاریخی در کشور مبدل شده چون ساخت این جاده از سال ۸۱ شروع شده ولی بدلیل طولانی شدن زمان اجرای پروژه مردم از راه خودشان نیز افتاده اند و هنوز چند کیلومتر از این جاده باقی مانده است.

وی ادامه داد شهرداری های کوچک مانند کوهبنان که بدلیل درآمد کم دچار مشکل هستند باید به سمت منابع درآمد زا حرکت نمایند و در مناقصه های شرکت های خصوصی و وابسته به دولت  شرکت نمایند تا بتوانند زمینه درآمد پایدار برای خود ایجاد کنند.

دکتر امیری بیان داشت عملیات جدول گذاری و انتقال برق و همجنین آسفالت ناحیه صنعتی کوهبنان انجام شده و بحث اخذ مجوز سند زمین فوق در حال پیگیری است که امیدواریم با پیشنهادات ارائه شده قیمت زمین در این شهر ک ها به گونه ای کاهش داشته باشد که زمینه را برای حذب سرمایه گذران فراهم شود.

وی در رابطه با معادن ذغال سنگ گفت: باید با افزایش تولید از خام فروشی مواد جلوگیری شود و دولت زمینه را برای حضور بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم نماید تا با فراهم شدن زمینه بیشتر تولید خوراک مورد نیاز کارخانه های قطران و کک شهرستان زرند تامین گردد و قرار نباشد که کنستانتره مورد نیاز کارخانه های شهرستان زرند  از معادن ذغال سنگ طبس و شاهرود خریداری شود.

ایشان تاکید کرد: باید تجهیزات معادن ذغال سنگ به روز شوند و نسبت به رعایت موارد ایمنی؛ پرداخت مطالبات معادن به کارگران و بیمه ها و نظارت بیشتر بر ایمنی معادن مبادرت شود و زمینه برای جذب نیروهای جوان و متخصص در معادن فراهم گردد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کوهبنان با توجه به اثار و ابنیه فراوان و متعدد تاریخی، طبیعی، زیارتی  و گردشگری یکی از قطب های گردشگری در استان کرمان محسوب می شود، لذا باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا با تبلیغات بیشتر زمینه معرفی آثار و جذب بیشتر توریسم رقم بخورد که تحولی در اقتصاد منطقه فراهم گردد.

وی در پایان تاکید داشت باید با تغییرالگوی کشت و استفاده از زمین و آب کوهبنان بعنوان یکی از مناطق تولید زغفران و گل محمدی در کشور مبدل شود و ضمن گسترش مراکز دام و طیور خصوصاً پرورش کبک و بلدرچین جایگاه برتر را در تولید از ان خود نماید.

نامجو کوهبنانی

خبرنگار شهرستان کوهبنان