آیا شهردار زرند از شورا شهر «کارت زرد» گرفته است؟

در پی انتشار خبری در صدای زرند با عنوان "کارت زرد شورا به شهردار زرند" که در گفتگو با رئیس شورا تهیه شده بود، یکی از اعضای شورای شهر این خبر را تکذیب کرد و با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با بکار بردن ضرب المثل «وای به روزی که بگندد نمک!» گفتگوی "ایرج رحمانی" رئیس شورای شهر زرند با صدای زرند را نامناسب دانست و به انتشار این خبر انتقاد کرد.

در پی انتشار خبری در صدای زرند با عنوان “کارت زرد شورا به شهردار زرند” که در گفتگو با رئیس شورا تهیه شده بود، یکی از اعضای شورای شهر این خبر را تکذیب کرد و با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با بکار بردن ضرب المثل «وای به روزی که بگندد نمک!» گفتگوی “ایرج رحمانی” رئیس شورای شهر زرند با صدای زرند را نامناسب دانست و به انتشار این خبر انتقاد کرد.

“وجیهه زمانی بابگهری” عضو شورای شهر زرند که به خبر واکنش نشان داده است در متن انتقادی خود به ماده ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی اشاره کرده است و جلسه شورای شهر با حضور شهردار را با هدف طرح سوال ندانسته است و انتشار عمومی آن را غیرقانونی دانسته است؛ اما این ماده قانونی چه می‌گوید؟

طبق ماده ۷۳ «چنانچه “یک یا چند نفر” از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا توسط رئیس‌شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سئوال مطرح می‌شود که در این‌صورت رییس شورا “سؤال را کتباً” به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده‌شورا و پاسخ به سئوال می‌باشد». چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع‌کننده تشخیص داده نشود “طی جلسه دیگری” موضوع مجدداً “به صورت استیضاح” که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود. شورا پس از طرح سؤال یا سؤالات و جواب شهردار رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت “دوسوم کل اعضا” رأی مخالف دهد، شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.

به نظر می‌رسد وجیهه زمانی به دلیل اینکه سوالات به صورت کتبی از شهردار پرسیده نشده است، خبر کارت زرد شورا را تکذیب نموده است، اما…

«کارت زرد شورا به شهردار» در حقیقت ریشه و اساس قانونی ندارد، یعنی این واژه در جایی از قانون آورده نشده است، اما در اصطلاح به معنای تذکر یا اخطار می‌باشد؛ و طبق اخباری که با این مضمون در شهرهای مختلف منتشر شده است این تذکر می‌تواند از سوی جمعی از اعضای شورا و یا از سوی رئیس شورا اتفاق افتد؛ و مانند بازی فوتبال نیست که ۲ کارت زرد دلیل بر اخراج بازیکن باشد، و حتی تعدّد کارت زردهای شورا نمی‌تواند دلیلی بر استیضاح باشد و استیضاح شهردار بر اساس قانون در صورتی اتفاق می‌افتد که دوسوم کل اعضا (در شورای شهر زرند ۵ نفر از ۷ نفر) به پاسخ ارائه شده به سوالات مطرح شده، مخالف باشند و به اصطلاح قانع نشده باشند؛ اتفاقی که با توجه به چیدمان کنونی شورای شهر زرند بسیار بعید به نظر می‌رسد!

در این بین برخی افراد صحبت‌های رئیس شورای شهر زرند را اقدامی سیاسی و حتی با توجه به نزدیکی به انتخابات، اقدامی تبلیغاتی قلمداد نموده‌اند، اما این حق اعضا و رئیس شورا شهر می‌باشد که برای بهبود شرایط کاری مجموعه شهرداری از شهردار سوالاتی داشته باشند و حتی به وی تذکر و اخطار دهد؛ بنابراین با وجود برخی نارضایتی‌های مردمی در سطح شهر نمی‌توان آن را اینگونه تحلیل کرد.

تماس‌های متعدد ما با “محمدرضا مهدلو” شهردار زرند برای پیگیری این ماجرا از زبان ایشان (از عصر امروز) بی‌نتیجه بود و وی پاسخ تماس‌های ما را نداد، اما طبق اطلاع ما جلسه شورای شهر در روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۹، حدود پنج ساعت به طول انجامیده است، اگر در این جلسه تذکرات و اخطارهایی (کارت زرد) به شهردار داده نشده است پس در این جلسه چه گذشته است؟ «خدا می‌داند!».

 

کارت زرد شورا به شهردار زرند

 

انتهای پیام/