از مشکلات سوهان زرندی تا پایان عمر سوهان پزان سنتی زرند

رئیس اتحادیه سوهان و شیرینی و بستنی فروشان زرندی گفت: هیچ حمایتی از سوهان پزان سنتی که بهترین سوهان این شهرستان را تولید می کنند، نمی شود و در حال نزدیک شدن به پایان عمر سوهان پزان سنتی زرندی هستیم.

رئیس اتحادیه سوهان و شیرینی و بستنی فروشان زرندی گفت: هیچ حمایتی از سوهان پزان سنتی که بهترین سوهان این شهرستان را تولید می کنند، نمی شود و در حال نزدیک شدن به پایان عمر سوهان پزان سنتی زرندی هستیم.

صدای زرند: احمدرضا ملکی؛ سوهان زرندی یکی از ناب ترین سوغات این شهرستان می باشد که این روز ها با مشکلات زیادی روبرو شده است.

“محمد گلستانی” رئیس اتحادیه سوهان و شیرینی و بستنی فروشان زرندی در گفتگو با خبرنگار صدای زرند، با بیان اینکه ۱۰ کارگاه تولیدی سوهان با مجوز در شهرستان زرند فعال می باشند، اظهارداشت: طی سال گذشته قریب ۳۰ تن سوهان در زرند تولید شد.

وی با اعلام اینکه در ماه های آبان تا اسفند فروش سوهان به دلیل فصل سرما بیشتر می باشد، گفت: در حال حاضر سوهان زرند در کل استان کرمان، تهران، اصفهان، شیراز، کرج و خراسان رضوی توزیع می شود.

گلستانی با اشاره به اینکه سوهان در این شهرستان با انواع سوهان زرندی، سوهان عسلی، سوهان لقمه ای، سوهان کنجدی، سوهان مایع در حال تولید می باشد، خاطرنشان کرد: مواد اولیه سوهان زرندی را آرد جوانه گندم، آرد سفید، روغن، شکر، زعفران، حل و آب تشکیل می دهند و یک پاتیل شش کیلویی یک ساعت زمان می برد تا تبدیل به سوهان شود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۱۲۰ نفر در کارگاه های مجوز دار مشغول به فعالیت می باشند و در کارگاه های خانگی بدون مجوز نیز تعداد آن ها بیشتر می باشد، تصریح داشت: عمده مشکلات سوهان پزان زرندی به دلیل تولید پایین می باشد و هیچ تسهیلات مناسبی برای سوهان پزان در نظر نگرفته شده است.

رئیس اتحادیه سوهان و شیرینی و بستنی فروشان زرندی ادامه داد: بسیاری از کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند، آموزش های لازم را ندیده اند که بدون آموزش ورود به این کار بسیار سخت و دشوار است.

وی با اذعان اینکه به پایان عمر سوهان پزان سنتی زرند نزدیک می شویم، ابرازداشت: سوهان زرندی باید حتما سنتی باشد و اگر صنعتی بشود مزه سوهان از دست می رود و تمام منحصر به فردی اش به دلیل کار با دست است.

گلستانی یاد آور شد: زمانی بازار سوهان رونق پیدا می کند که پشنوانه داشته باشی ولی این کار هیچ پشتوانه ای ندارد و کسی سوهان پزان زرندی را حمایت نمیکند.

وی تأکید کرد: کسانی که سوهان پزی با مجور دارند نسبت به کسانی که ندارند مشکلاتشان بیشتر است، از جمله کسی که مجوز دارد کارت های معاینه بهداشتی و مالیات و عوارض زیادی را باید پرداخت و دریافت کنند، ولی کسی که به صورت خانگی می باشد هیچ عوارض و مالیاتی پرداخت نمی کند.

رئیس اتحادیه سوهان و شیرینی و بستنی فروشان زرندی اعلام کرد: نرخ سوهان زرندی هر کیلو ۲۲ هزار تومان، نرخ سوهان کنجدی و عسلی هر بسته ۱۴ هزار تومان و نرخ سوهان لقمه ای هر کیلو ۲۵ هزار تومان می باشد.

سید صادق حسینی معاون اتاق اصناف شهرستان زرند در این باره بیان داشت: سوهان پزان زرندی هیچ حمایتی نمی شوند و بازار این سوغات ناب زرندی برای بزرگ شدن نیاز به نقدینگی و تبلیغات دارد.

وی با اعلام اینکه طی چند سال گذشته هیچ سوهان پز جدید زرندی آموزش ندیده است، گفت: کار سوهان پزان زرندی مثل یک نقاش و هنرمند است.

معاون اتاق اصناف شهرستان زرند افزود: قدرت کارگاه های تولید سوهان زرندی بسیار پایین است و این سوهان پزان نمی توانند از برند های بزرگ کشور دعوت کنند تا این محصول ناب زرندی را ببینند.

فریدون فعالی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در اولین سفر خود به شهرستان زرند از نزدیک شاهد سختی کار سوهان پزان زرندی شد و در این سفر گفت: از امروز به بعد به تمامی ارگان ها و ادارات کل استان کرمان تأکید می کنیم در بسته های سوغاتی که به مهمانان خارج از استان هدیه می دهند حتما یک بسته سوهان هم در آن ها باشد و در ادارات خود نیز برای پذیرایی از مهمانان استفاده کنند.

وی افزود: پیگیری های لازم را در رابطه با مشکل بیمه ای سوهان پزان زرندی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

به گزارش صدای زرند، طی بررسی های انجام شده از سوهان پزان زرندی عمده مشکلات اساسی آن ها حمایت نکردن مسئولین، نداشتن بیمه، نداشتن بازار عرضه و تبلیغات می باشد.

 

sohan zarand 1

sohan zarand 2

sohan zarand 3

sohan zarand 4

sohan zarand 5

 

انتهای پیام/
گزارش: احمدرضا ملکی