بهینه سازی برج خاموش کننده در جهت کاهش آلایندگی و افزایش بهره وری در مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند

این طرح از مردادماه سال جاری آغاز گردید و درحال حاضر به مرحله پایانی رسیده است و با اجرای این طرح میزان ۵۵% ذرات معلق داخل بخار کاهش یافته و مقدار ذرات معلق پخش شده در محیط نیز بعد از تغییرات صورت گرفته از میزان ۳۰۰g/t coke به میزان ۱۳۰g/t coke کاهش یافته است. همچنین میزان آب مصرفی که تاکنون به صورت بخار وارد جو می شد در حدود ۶۵% صرفه جویی شده است.

در ابتکاری جدید، در راستای افزایش راندمان برج خاموش کننده و بهینه سازی آن که باعث، کاهش آب مصرفی، کاهش ذرات معلق در هوا و در نهایت کاهش آلایندگی های زیست محیطی می گردد، نصب دو عدد بافل با استفاده از برگ درختان خرما در مسیر خروجی برج خاموش کننده در دستور کار قرار گرفت.

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای زرند، به نقل از روابط عمومی مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند، با تلاش و همت مدیران، کارشناسان و کارکنان این مجموعه و پس از بررسی و تحقیقات بین المللی انجام شده در برج های خاموش کننده کک و بررسی دقیق اسناد فنی کارخانه و گزارشات اندازه گیری های زیست محیطی سالیان گذشته، طرح مورد نظر جهت اجرا به تصویب مدیران ارشد مجتمع رسید و در پایان با نصب دو بافل در قسمت میانه و بالای برج انجام شد و جهت ارتقاء سطح کارایی آن یک سیستم آب پاش جدید به برج اضافه گردید که در این سیستم به منظور افزایش سطح تماس آب و بخار در حرکت به سمت خروجی برج، آب به صورت اسپری و با فشار مناسب بر روی بافل دوم و بخار اسپری می شود. این عمل باعث سرد شدن بخار شده و بخار تولیدی به صورت کندانس به چرخه تولید باز می گردد.

 

 

حسین متصدی مدیر مجتمع در این خصوص اظهار داشت: این طرح از مردادماه سال جاری آغاز گردید و درحال حاضر به مرحله پایانی رسیده است و با اجرای این طرح میزان ۵۵% ذرات معلق داخل بخار کاهش یافته و مقدار ذرات معلق پخش شده در محیط نیز بعد از تغییرات صورت گرفته از میزان  ۳۰۰g/t coke به میزان ۱۳۰g/t coke کاهش یافته است. همچنین میزان آب مصرفی که تاکنون به صورت بخار وارد جو می شد در حدود ۶۵% صرفه جویی شده است.

 

 

وی افزود: با تغییرات اعمال شده زمان پاشش آب بر روی کک گداخته از ۱۸۰ ثانیه به ۱۱۵ ثانیه کاهش یافته که امکان این کاهش تا ۹۰ ثانیه هم پیش بینی می گردد.

 

 

متصدی اشاره ای به نتایج و محاسبات به دست آمده نمود و افزود: اجرای این طرح نتایج مطلوبی داشته و بر اساس محاسبات صورت گرفته برای مدت زمان یک ماه و در شرایط کنونی میزان تقریبی صرفه جویی در مصرف آب ۱.۵ میلیون لیتر، حجم کاسته شده از بخارات آب حاوی ذرات معلق و آلاینده های خروجی ۲.۵ میلیون مترمکعب، میزان انرژی الکتریکی صرفه جویی شده  ۳۵۰۰kwh و میزان کاهش استهلاک تجهیزات برج خاموش کننده ۲۸ ساعت محاسبه شده است.

 

 

متصدی گفت: تلاش و کوشش کارشناسان و کارکنان این مجموعه صنعتی همچنان با ایده ها و نظرات کارشناسی شده در جهت کاهش آلایندگی های زیست محیطی ادامه دارد و با گذشت زمان نتایج و دست آوردهای این طرح به راحتی محسوس خواهد بود.

 

Bafel_01

بافل ساخت شده جهت نصب ۱

 

 

Bafel_02

بافل ساخت شده جهت نصب ۲

 

 

GhablAz_01

قبل از اجرای طرح ۱

 

 

GhablAz_02

قبل از اجرای طرح ۲

 

 

BadAz_Ej

بعد از اجرای طرح

 

 

Mohandesin_dfd464sdx5545

مهندسین، کارشناسان و کارکنان مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند

 

 

 

انتهای پیام/