با توجه به روایات چنین استنباط می شود که ما باید پیراستگی و نظافت، محاسبه نفس، دید و بازدید و صله ارحام، صلح و آشتی، نو پوشی، تمیز پوشی، مصافحه و معانقه، زیارت اهل قبور، هدیه دادن به دیگران و نماز و ادعیه را در این روز بعنوان آدابی نیک مراعات نمائیم.
نوروز به عنوان یکی از اعیاد باستانی ایرانیان است که قدمتی بسیار طولانی دارد که حکایت از نبوغ ایرانیان در علم گاه شماری و ستاره شناسی است.
صدای زرند: این روز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب میشود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است و مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ۴ اسفند ۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ ماه مارس را به عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشهٔ ایرانی به رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد [۱].
راجع به قدمت نوروز گفته اند که از عهد بابلیان و ۵۸۳ سال قبل از میلاد یعنی زمان حمله کوروش به بابل و یا زرتشت بنا نهاده شده است [۲].
همچنین نوروز در میان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است [۳].
اسلام نیز زمانی که وارد ایران شد با برگزاری جشن نوروز مخالفتی نکرد [۴]. به گونه ای که حکومت ها سعی در نظم بخشیدن به این روز شدند تا سرانجام در دوران سلجوقیان، جلالالدین ملکشاه سلجوقی، تعدادی از ستاره شناسان ایرانی از جمله خیام را جهت سامان دادن به تقویم گرد آورد این گروه، نوروز را در یکم بهار (ورود آفتاب به برج حمل) قرار دادند و جایگاه آن را ثابت نمودند که به تقویم جلالی معروف شد و از سال ۴۷۱ هجری رسما آغاز شد [۵].
در این مختصر ما ابتدا به نوروز از منظر نجومی می پردازیم و سپس نگاه اسلام و بخصوص ائمه هدی (علیهم السلام) را راجع به نوروز بیان خواهیم کرد:
زمین در حرکت خویش در فضا به دور خورشید، دارای حرکاتی است که عبارتند از:
حرکت وضعی؛ حرکت چرخش زمین به دور محور خودش که از مشرق به سمت مغرب می باشد و باعث پیدایش شب و روز می گردد. مدت زمان این حرکت ۲۳ ساعت و ۵۸ دقیقه و ۴۹ ثانیه است. در این مدت زمانی دقیقاً خط نصفالنهار یک نقطه از زمین دوباره وارد همان فضای یکسال پیش خود میشود. همچنین سرعت زمین به دور خود ۳۰ کیلومتر در هر دقیقه یعنی حدود ۱۸۰۰ کیلومتر در ساعت می باشد.
حرکت انتقالی؛ حرکت زمین به دور خورشید که در یک مدار بیضی شکل صورت میگیرد و مدت آن ۳۶۵ روز و شش ساعت و هشت دقیقه و ۳۸ ثانیه است. از این حرکت ماه ها دوازده گانه پدید میآید. سرعت زمین در این حرکت در هر ثانیه حدود ۳۰ کیلومتر است یعنی حدود صد هزار کیلومتر در ساعت می باشد.
حرکت موجی؛ کرهی زمین در حین گردش خویش، ضمن چرخیدن به دور خود مانند موجی بالا و پایین میرود. فاصلهی تناوب این حرکت موجی ۱۹ سال است.
حرکت فرفرهای؛ حرکتی که یک فرفرهی مخروطی هنگام چرخیدن، محور آن یک دایرهی فرضی ایجاد میکند و زمین نیز هر ۲۵۸۰۰ سال یک بار نوک میلهی فرضی و محور شمالی آن به طرف ستارگانی که مکان آنها روی دایرهی فرضی قطب شمال است طی مسیرکرده و دوباره به جای اول خویش میرسد. این ستارگان عبارتند از جدی و به دنبال آن سفوس «بالالطیر» و «وگا» و «هرکول» و سپس مجددا ۲۵۸۰۰ سال بعد دوباره ستارهی جدی قطب زمین میشود.
حرکت مقصدی؛ خورشید و سیارات ضمن سایر حرکات خویش، به طرف ستارهی نسر واقع یا «وگا» حرکت میکند.
حرکات دیگری نیز برای زمین وجود دارد از جمله: حرکت در خوشه کهکشانی، حرکت انبساط کیهان و حرکت در کهکشان راه شیری که در اینجا نیازی برای بیان آنها وجود ندارد.
برای روشن شدن موضوع لازم است راجع به اصطلاح دیگری به نام دایره البروج نیز اشاره گردد که خورشید علاوه بر مسیر ظاهری روزانه خود در آسمان، در طول یک سال شمسی مسیر مشخصی را در میان ستارگان می پیماید. این مسیر زاویه ای حدود ۲۳.۵ درجه با استوای سماوی تشکیل می دهد و در نتیجه خورشید با زاویه میلی بین ۲۳.۵+ و ۲۳.۵- درجه در آسمان پدیدار می گردد. مسیر حرکت خورشید در کره سماوی را دایره البروج می نامند. پیشینیان ستارگان موجود در این مسیر را به دوازده صورت فلکی تقسیم نموده اند که خورشید به ترتیب در هرکدام، حدود یک ماه توقف می کند. که به آن برج گفته می شود.
چون صفحه چرخش مدار زمین حول خورشید بر استوای زمین منطبق نیست و زاویهای حدود ۲۳.۵ درجه میسازد، استوای سماوی که امتداد استوای زمین در فضا است نیز با دایرهالبروج همصفحه نیست و زاویه ۲۳.۵ درجه میسازد. این قضیه باعث بوجود آمدن فصول می گردد.
استوای سماوی و دایرهالبروج یکدیگر را در اول بهار که اعتدال بهاری است و اعتدال پائیزی که اعتدال پائیزی نام دارد قطع میکنند که اعتدالین نامیده میشود. در روز اول بهار خورشید دقیقاً در شرق طلوع و در غرب غروب میکند؛ در این زمان طول روز با طول شب در تمام نقاط زمین مساوی می باشد (اعتدال به معنای مساوی بودن طول شب و روز است) اما هر چه به انتهای فصل بهار نزدیک میشویم، فاصله خورشید از استوای سماوی بیشتر میشود و نه تنها طول روز (فاصله بین طلوع تا غروب خورشید) بیشتر میشود، که محل طلوع خورشید کمی به سمت شمال تغییر میکند این فاصله در اول تیرماه که انقلاب تابستانی است، به اوج میرسد و نه تنها طول روز به بیشترین مقدار خود در نیمکره شمالی میرسد، که خورشید از شمال شرقی ترین حالت ممکن طلوع میکند و در شمالغربی ترین حالت ممکن غروب میکند. پس از آن، خورشید آرام آرام به استوای سماوی نزدیکتر میشود در اول مهرماه مانند اول فروردین، خورشید دقیقا از شرق طلوع میکند، دقیقا در غرب غروب میکند و طول روز هم ۱۲ ساعت است.
از این زمان است که خورشید به سمت جنوب استوای سماوی میرود و برای ساکنین نیمکره شمالی، روزها کوتاه تر میشود. و محل طلوع خورشید هر روز بیشتر به سمت جنوب منحرف میشود و طول روز کاهش می یابد. انحراف محور زمین در اول دی ماه که انقلاب زمستانی است، به اوج خود میرسد: خورشید از جنوبشرقیترین حالت ممکن طلوع میکند، در جنوبغربیترین حالت ممکن غروب میکند و طول روز هم به کمترین مقدار خود میرسد. در ظهر اول دیماه، ارتفاع خورشید در آسمان به کمترین مقدار خود میرسد.
خلاصه این که به علت زاویه داشتن محور کرهٔ زمین با محور حرکت انتقالی زمین، بین دائرهالبروج و استوای سماوی هم زاویهای به همان اندازهٔ ‘۲۶ °۲۳ وجود دارد. دو نقطهٔ تلاقی بین دائرهالبروج و استوای سماوی، اعتدال بهاری (اول فروردین) و اعتدال پائیزی (اول پائیز) نامیده میشوند. قابل توجه این که وقتی خورشید در نقطهٔ اعتدال بهاری (زاویهٔ صفر) قرار میگیرد، فصل بهار در نیمکرهٔ شمالی (و فصل پائیز در نیمکرهٔ جنوبی) آغاز میشود و وقتی خورشید در نقطهٔ اعتدال پائیزی (زاویهٔ ۱۸۰ درجه) قرار میگیرد، فصل پائیز در نیمکرهٔ شمالی (و فصل بهار در نیمکرهٔ جنوبی) آغاز میشود [۶].
در سالهای ۴۶۵ و ۴۸۵ هجریی قمری و در زمان جلال الدین ملکشاه سلجوقی، تنظیم تاریخ و تقویم جلالی، توسط گروهی از اندیشمندان نجومی، تحت نظر حکیم عمر خیام به سامان رسید. محاسبات این تقویم از چنان دقت و ظرافتی برخوردار است که در زمان ما با سنجش آلات و ادوات بسیار دقیق علمی امروزین، صحت سنجش آن تایید شده است.
نوروز دقیقاً زمانی است که خط نصفالنهار هر یک از شهرها پس از ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۸ ثانیه از زمان تحویل قبلی سال گذشته سپری گردد، دوباره تحویل سالی نو فرا میرسد [۷]. البته باید توجه داشت که سال را ۳۶۵ روز و هر چهار سال و گاهی هر پنج سال نیز کبیسه یعنی ۳۶۶ روز محاسبه می کنند [۸].
در محاسبه روز نوروز و اول فروردین این نکته قابل توجه است که بر اساس نوروز تحویلی (محاسبه لحظه تحویل سال و مقایسه آن با لحظه ظهر حقیقی را برای نصف النهار رسمی ایران) تعیین میشود یعنی اگر لحظه تحویل سال، بین بعد از ظهر سیصد و شصت و پنجمین و قبل از ظهر سیصد و شصت و ششمین روز سال واقع شود، سیصد و شصت و ششمین روز سال را نوروز، و سال تمام شده را عادی به حساب میآورند و اگر لحظه تحویل سال، در بعد از ظهر سیصد و شصت و ششمین روز سال واقع شود، سیصد و شصت و هفتمین روز سال را نوروز، و سال تمام شده را کبیسه به حساب میآورند [۹].
بنا بر محاسبات مرکز تقویم ایران لحظه تحویل سال ۱۳۹۴ هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران: ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه و ۱۱ ثانیه روز شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴ هجری شمسی مطابق ۳۰ جمادیالاولی ۱۴۳۶ هجری قمری و ۲۱ مارس ۲۰۱۵ میلادی می باشد [۱۰].
نوروز در نگاه پیشوایان دینی
اصل اساسی اسلام در مواجه با آداب و رسوم ملل به این گونه است که اگر آن آداب و رسوم همراه رفتارهای خلاف شرع و خرافات نباشند و احیاگر ادیان و افکار انحرافی نباشند، اسلام با آنها مخالفت ندارد و حتی ما در سیره اهلبیت عصمت و طهارت می بینیم که به آن آداب رنگ مذهبی هم داده اند از جمله این رسوم که در بین ایرانیان گسترش داشته جشن نوروز است که آن چه امروز به عنوان مراسم نوروز می شناسیم، نه تنها خلاف شرع در آن نمی بینیم بلکه کارهای واجب و مستحب در ضمن آن است. صله ی رحم، نظافت خود و خانه، عطر زدن، هدیه دادن و گرفتن، زدودن کدورت ها، احترام به بزرگ ترها، دعا برای یکدیگر، آرزوی موفقیت برای هم، که از سفارشات اسلام است. مواردی را مسلمانان پس از ورود اسلام به ایران، به آداب عید نوروز افزوده اند و به این سنت باستانی، رنگ اسلامی بیشتری داده اند. از جمله حضور در اماکن مقدسی چون بارگاه امام زادگان، گذاشتن قرآن در سفره ی هفت سین، برگزاری جشن نیکوکاری و کمک به نیازمندان و… که دستورات پیشوایان دینی می باشد و ما به پاره ای از روایات راجع به این موضوع اشاره خواهیم نمود.
امام صادق(علیه السلام) فرمود: إذا کانَ یَومُ النَّیروزِ فَاغتَسِلْ وَ البَسْ أنظَفَ ثِیابِکَ، و تَطَیَّبْ بِأطیَبِ طِیبِکَ، و تَکونُ ذلکَ الیَومَ صائما [۱۱].
“چون نوروز فرا رسد، بدن خود را بشوى و پاکیزه ترین جامه هایت را بپوش و با خوش بوترین عطرها خودت را معطّر کن و در آن روز روزه دار باش”.
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) سؤال شده که شخصى مزرعه بزرگى دارد در روز مهرگان یا نوروز، هدایایى (از طرف کسانى که بر روى آن کار مىکنند)، به او داده مىشود آیا بپذیرد؟
حضرت فرمود: آنها که هدیه مىدهند مسلمانند؟
ابراهیم مىگوید: آرى.
حضرت فرمود: هدیه آنها را بپذیرد [۱۲].
در روایتی چنین آمده: اتیَ علیٌّ (علیه السلام) بِهَدِیَّهِ النَّیروزِ، فقالَ: ما هذا؟ قالوا: یا أمیرَ المُؤمِنینَ، الیَومُ النَّیروزُ، فقالَ (علیه السلام): اصنَعوا لَنا کُلَّ یَومٍ نَیروزا! [۱۳].
در نوروز، هدیه اى خدمت امام على (علیه السلام) آوردند. حضرت پرسید: این چیست؟ عرض کردند: اى امیر المؤمنین! امروز نوروز است. امام (علیه السلام) فرمود: هر روزمان را نوروز کنید!
علیبنمحمد سبزواری در کتاب «ذخیره الاخره » از معلّى بن خُنَیس از امام صادق (علیه السلام) روایت می کند که: چون روز نوروز بُوَد، روزه دار و غُسْل کن و جامه پاکترین درپوش و بوى خوش بکار دار و چون نماز پشین و دیگر و سنّتهاى آن بگذارده باشى، چهار رکعت نماز کن به دو سلام و بخوان در رکعت اوّل الحمد و ده بار «إنّا أنزلناه فى لیله القدر» و در رکعت دویم الحمد و ده بار و ده بار «قل یا أیها الکافرون» و در رکعت سیم الحمد و ده بار «قل هو اللّه أحد» و در چهارم رکعت الحمد و ده بار «معوذتین». و چون از نماز فارغ گردى، تسبیح زهرا علیها السلام بگوى. چون چنین بکنى خداى تعالى شصت ساله گناه تو بیامرزد. و دعا این است… [۱۴].
امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
ما مِن یَومِ نَیروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِیهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أیّامِنا و أیّامِ شِیعَتِنا.
“هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آلمحمّد صلی الله علیه و آله و سلم] هستیم؛ چرا که نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است” [۱۵].
و باز امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
یَومُ النَّیروزِ هُوَ الیَومُ الَّذی یَظهَرُ فیهِ قائِمُنا أهلَ البَیتِ.
“نوروز، روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور میکند [۱۶]“.
ابن فهد حلی روایتی را از معلى بن خنیس نقل کرده که امام صادق (علیه السلام) فرمود: “روز نوروز، روزى است که رسول خدا (صلى الله علیه و اله)، براى امام على (علیه السلام) در غدیر پیمان گرفت و مردم به ولایت او اعتراف کردند. خوشا به حال کسى که بر آن پیمان باقى ماند و بدا به حال کسى که آن عهد را شکست. روز نوروز، روزى است که رسول خدا (صلى الله علیه و اله) امام على (علیه السلام) را به وادى جن فرستاد و او بر آنها عهدها و پیمانها گرفت. روز نوروز، روزى است که امام على (علیه السلام) بر خوارج غلبه یافت و ذوالثدیه را کشت. روز نوروز، روزى است که قائم ما از اهل بیت (علیه السلام) قیام خواهد کرد و خداوند او را بر دجال پیروز خواهد نمود و دجال را بر کناسه کوفه بدار خواهد زد. هیچ نوروزى نخواهد آمد، جز آنکه ما انتظار فرجى در آن داریم. این از روزهاى متعلق به ماست که فارسیان آن را حفظ کردند و شما (عربها) آن را ضایع کردید. یکى از انبیاى بنى اسراییل از خدایش خواست تا قومى را که چندین هزار بودند و از ترس مرگ از دیارشان خارج شده بودند و خداوند آنها را میرانده بود، زنده کند. خداوند به وى فرمود: بر قبرهاى آنان آب بریز. او در این روز، بر قبور آنها آب ریخت و آنها که سى هزار تن بودند زنده شدند. همین امر سبب شد تا ریختن آب در روز نوروز سنّت شود، امرى که سبب آن را جز راسخان در علم نمىدانند. روز نوروز، اول سال فارسیان است. معلى مىافزاید: آن حضرت، این مطالب را بر من املا کرد و من از املاى آن حضرت آن را نوشتم” [۱۷].
در پایان این نکته لازم و ضروری است که امسال نوروز باستانی مصادف است با ایام شهادت یگانه بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) لذا بر همه شیعیان واجب است که حفظ حرمت آن حضرت را نموده و سعی نمایند از مظاهر شادی و سرور در ایام شهادت بپرهیزند و در صورت ضرورت تنها به صله ارحام اکتفا نمایند و یادمان باشد که امام علی (علیه السلام) فرمودند:
کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللَّهُ فیهِ فَهُوَ عِیدٌ؛ “هر روزی که در آن خداوند نافرمانی نشود، عید است [۱۸]“.
نگارنده: احمد رحمانی – مدیر خانه نجوم زرند و کارشناس مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) قم.
منابع مورد استفاده:
[۱] سایت تابناک، کد خبر۸۷۴۴۹.
[۲] نوروز و تقویم ایرانی، سیدحسن تقیزاده، کاوه، دورۀ جدید، شمارۀ ۴، ۱۰ آوریل ۱۹۲۱.
[۳] کیهانیزاده، نوشیروان. نوروز: پیدایش آن و برخی از رویدادهایی که در طول تاریخ در این روز و یا به این مناسبت روی داده است (فارسی). پایگاه اینترنتی Iranian History on this Day. .
[۴] تاریخ طبری ، تالیف محمد بن جریر طبری ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، نشر اساطیر ، ۱۳۵۲، ج ۱ ص ۲۱.
[۵] نبئی، ابوالفضل، گاهشماری در تاریخ، تهران، سمت، ۱۳۸۱.
[۶] برگرفته از کتاب شناخت مبانی نجوم (دو جلدی)، منصور ملک عباسی، انتشارات مدرسه، تهران.
[۷] نوروزنامه، رساله در منشا و تاریخ و آداب جشن نوروز به سعی و اهتمام مجتبی مینوی، انتشارات کتابخانه کاوه، تهران ۱۳۱۲ص ۸۵.
[۸] قاسملو، فرید.«مقایسه روشها و معادلات مختلف برای اعمال کبیسههای گاهشماری هجری خورشیدی در منابع مختلف»، مجله تاریخ علم، شماره پنجم،ص۹۳.
[۹] صیاد، محمدرضا. «تقویم هجری شمسی»، نجوم، سال ۳ ، شماره ۱۱، مهر ۱۳۷۳،ص ۲۹-۳۱.
[۱۰] سایت رسمی مرکز تقویم به نشانی: http://calendar.ut.ac.ir .
[۱۱] وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۴۶، ح ۱
[۱۲] الکافى، ج ۵ ص ۱۴۱ و من لایحضره الفقیه، ج ۳ ۳۰۰ التهذیب، ج ۶، ص ۳۷۸.
[۱۳] من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۰۰، ح ۴۰۷۳.
[۱۴] ذخیره الاخره، علیبنمحمد سبزواری، مصحح: سیدمحمد عمادیحائری، تهران، ص ۱۵۲.
موضوع : زیارتنامهها , دعاها , نماز
[۱۵] مستدرک الوسائل ، ج ۶ ، ص ۳۵۲
[۱۶] بحار الأنوار ، ج ۵۲ ، ص ۲۷۶.
[۱۷] المهذب، قاضی , عبد العزیزبن البراج, لجماعه المدرسین فی حوزه العلمیه بقم , موسسه النشر الاسلامی ج ۱، ص ۱۹۵ – ۱۹۴.
[۱۸] نهج البلاغه ، حکمت ۴۲۸.
ملاقات عمومی روندی عادی برای مسئولان مردمدار است و معمولا یک کار روتین و عادی به منظور رفع مشکلات شهروندان توسط مسئولان ذیصلاح انجام میشود تا در کنار این دیدارهای چهره به چهره با بالاترین مقام آن دستگاه،حساب سلسله مراتب مدیریتی آن دستگاه به دستشان بیاید که در صورت پیچاندن مردم در بروکراسی اداری،خبرش توسط همان مراجعه کننده(فرد پیچانده شده) به مافوقش گزارش میشود!
یکی از عوامل تصادفات در مسیرهای دو بانده، کامیون هایی هستند که سمتِ چپِ جاده ها را سهم الارثِ پدری شان میدانند و اجازه ی عبور سایر وسائل نقلیه را نمی دهند.
مطابق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری “یکی از مهمترین وظایف شهرداریها اتخاذ تدابیر مؤثر برای حفظ شهر از خطر سیل است”؛ وظیفهای که به نظر میرسد طی سالها گذشته در زرند چندان مورد توجه نبوده که طی روزهای اخیر شاهد خساراتی به شهر بودیم!
در پی ورود سامانه بارشی به شهرستان زرند و هشدار سطح نارنجی فرماندار زرند و ریس ستاد بحران شهرستان از کلیه مدیران دستگاه های دارای و اجرایی در کنار سیستم های خدمت رسان شهرداری ها، دهیاری ها و صنایع معادن در آماده باش کامل میباشند.
عالی بود
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال نظر