در بیانیۀ نهادهای رسانه ای استان با اشاره به دانشگاه باهنر مطرح شد؛

رعایت مصالح و الزامات انتظامی نباید مانع فعالیت رسانه ها شود

متعاقب حواشی ایجاد شده در دانشگاه شهید باهنر کرمان مبنی بر ممانعت از ورود خبرنگاران به این دانشگاه برای حضور در نشست نمایندۀ رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با دانشجویان و اخراج خبرنگار خبرگزاری تسنیم از این جلسه، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و بسیج رسانه استان کرمان بیانیۀ مشترکی صادر کردند.

به گزارش صدای زرند، در این بیانیه با اشاره به نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان با ریاست دانشگاه شهد باهنر و تاکید بر ناپسندی برخورد با خبرنگار خبرگزاری تسنیم و ضرورت دلجویی از جامعۀ رسانه ای استان کرمان، آمده است که رعایت مصالح و الزامات انتظامی نبایستی مانع فعالیت رسانه ها شود.

متن کامل این بیانیه را در ادامه بخوانید.

در این بیانیه آمده است: به اطلاع اصحاب محترم رسانه می رساند: متعاقب دریافت گزارش هایی مبنی بر برخورد نامناسب صورت گرفته با خبرنگار محترم خبرگزاری تسنیم در استان کرمان در حاشیۀ سخنرانی عضو ارشد شورای عالی امنیت ملی در دانشگاه شهید باهنر کرمان و عدم صدور اجازۀ ورود سایر خبرنگاران متقاضی به این نشست، پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت و مقرر بود تا در اولین نشست شورای اطلاع رسانی استان موضوع مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

با اظهارنظر استاندار محترم کرمان در حاشیۀ شورای اجتماعی استان درخصوص ماجرای صورت گرفته و انعکاس رسانه ای این موضوع، ضمن سپاس ازهمراهی و حمایت ایشان، پیگیری ها شتاب بیشتری گرفت.

در این میان با دعوت دانشگاه شهید باهنر کرمان نشستی به منظور عبور از شرایط ایجاد شده و یافتن راه حل هایی برای عدم تکرار چنین مواردی در آینده با حضور رئیس محترم دانشگاه، معاون محترم آموزشی و برخی دیگر از مسئولان دانشگاه تشکیل و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و مدیرعامل خانه مطبوعات استان در این نشست حضور یافتند.

اهم موارد مطرح شده از سوی مسئولان فرهنگی و رسانه ای استان کرمان به شرح زیر بود:

۱- تاکید بر ناپسندی برخورد با خبرنگار خبرگزاری تسنیم و ضرورت دلجویی از جامعۀ رسانه ای استان کرمان.

۲- انتقاد از رویۀ دانشگاه شهید باهنر به دلیل سخت گیری در ورود خبرنگاران به محیط دانشگاه و انعکاس رویدادهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی.

۳- تاکید بر ضرورت رعایت ملاحظات ایمنی و حفاظتی مدنظر دانشگاه و در عین حال ضرورت حضور نمایندگان رسانه ها (خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، مطبوعات و صداوسیما) در نشست ها و برنامه های آتی.

این بیانیه می افزاید: پس از بیان این نظرات، رئیس محترم دانشگاه شهید باهنر ضمن تاکید بر جایگاه والای اصحاب رسانه و تقدیر از تلاش های گذشتۀ رسانه های استان در تعامل با دانشگاه، برخورد صورت گرفته با خبرنگار تسنیم و سایر خبرنگاران را غیرقابل تائید و در عین حال ناخواسته ارزیابی کرده و ضمن تاکید بر ضرورت دلجویی از جامعۀ رسانه ای استان کرمان از اتخاذ رویکردهای جدید، برای مرتفع شدن موانع حضور خبرنگاران در محیط دانشگاه خبر داد و اعلام آمادگی کرد تا در برنامه های آتی که جنبۀ عمومی و همگانی دارد، با هماهنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات زمینۀ حضور خبرنگاران در دانشگاه فراهم شود.

در ادامۀ این بیانیه آمده است: پس از این جلسه، نشستی در دفتر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد و پس از حدود ۴ ساعت بحث و تبادل نظر و شنیدن انتقادات مدیران خبرگزاری های استان پیرامون موارد مشابه و مسبوق به سابقه؛ نگاه و رویکرد جدید رئیس محترم دانشگاه شهید باهنر کرمان و تلاش برای اصلاح رویه ها به اطلاع ایشان رسید. صادرکنندگان این بیانیه با نگاهی به تجربۀ کسب شده از اتفاق اخیر معتقدند:

الف: کمک به تامین حقوق و گسترش آزادی های قانونی و مسئولانۀ رسانه های استان کرمان وظیفۀ عمومی دستگاه های اجرایی استان می باشد و بایستی در این زمینه اقدامات بیشتری صورت بگیرد. بر مبنای این نگاه ضمن تشکر از موضع گیری اخیر استاندار محترم کرمان، لازم است تا زمینۀ حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها (اعم از خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، مطبوعات و صداوسیما) در مراکز اجرایی، دانشگاه ها و… به منظور پوشش رویدادها بیش از پیش فراهم گردد.

ب: رعایت مصالح و الزامات انتظامی نبایستی مانع فعالیت رسانه ها گردد. این آمادگی وجود دارد تا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و بسیج رسانه راهکارهایی ایجاد شود تا مصالح عمومی و حقوق طرفین تامین گردد.

ج: تامین حقوق و پاسخ به مطالبات به حق اصحاب رسانه بایستی در فضایی کم تنش و به دور از هیجان زدگی صورت گیرد؛ طبیعتا رعایت این موارد نافی حق مطالبه گری و طرح انتقادات نخواهد بود.

امیدواریم که اتفاق ناگوار اخیر و گفت وگوهای انجام شده، زمینه را برای بهبود شرایط به منظور انعکاس واقعیت ها توسط رسانه های استان کرمان بیش از پیش فراهم آورد.

وَآخِرُ دَعْوَانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان

خانه مطبوعات استان کرمان

سازمان بسیج رسانه

خانه مطبوعات جنوب استان کرمان.

انتهای پیام/