اظهار نگرانی دبیر خانه کشاورز استان کرمان؛

بازار پسته را دلال ها می چرخانند!

بعد از گذشت سه سال سخت برای کشاورزان پسته‌کار کرمانی که به دلیل شرایط اقلیمی با خسارت‌های سنگینی مواجه شدند، امسال پیش‌بینی می‌شود 110 هزار تن پسته از سطح باغ‌های استان برداشت شود.

صدای زرند – اما با وجود فراوانی محصول، بازار پسته این روزها با رکود جدی مواجه است و دلالان و واسطه گرها در نبود تجار حرفه ای و عدم فعالیت شرکت های بزرگ پسته، چشم طمع به محصول کشاورزی دوخته اند که برای جبران هزینه های بالای خود نیازمند فروش پسته است.

دبیر خانه کشاورز استان کرمان، خالی شدن بازار صادرات پسته از حضور بازرگانان به نام و دستورالعمل های سختگیرانه برای صادرات محصول را از مشکلات جدی این روزهای بازار پسته دانست و تاکید کرد که با وجود باقی ماندن ۳۰ هزار تن پسته سال قبل در انبار و اضافه شدن بیش از ۲۷۰ هزار تن محصول امسال، بازار راکد پسته با شرایط دشواری مواجه خواهد شد و کشاورزان با وجود محصول خوب، بزرگ ترین خسارت دیدگان این اقتصاد خواهند بود.

مهدی سیف الدینی، عواملی مانند الزامی شدن کد qr، انجام استانداردهای سختگیرانه برای صادرات و عدم نقدینگی تجار به نام را از دلایل رکود بازار بیان کرد و خواستار حمایت استاندار و نمایندگان دولت برای رفع موانع صادرات این محصول استراتژیک و ارزآور شد.

وی بیان کرد: بعد از سه سال که به دلیل سرمازدگی، گرمازدگی و سیل، امسال تولید محصول وضعیت بهتری دارد و قرار است دسترنج کشاورز وارد بازار شود، با یک بحران برای قیمت پسته مواجه شدیم.

سیف الدینی توضیح داد: متاسفانه بازار به چند دلیل دچار رکود شده و به دست دلالان که مقداری نقدینگی دارند، افتاده است و به هیچ وجه صادرکنندگان و تجّار به نام و شرکت های بزرگ در عرصۀ رقابت وارد نشدند.

مشکل بزرگ بازگشت ارز

وی افزود: یکی از مشکلات مهم و اصلی که چندین سال بخش کشاورزی پیگیر رفع آن است، موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات پسته است. پسته اولین محصول صادراتی غیرنفتی کشور است که ارزآوری زیادی دارد اما بازار پسته دچار خودتحریمی های زیادی است و کسانی هستند که این بازار را کنترل می کنند که در نهایت تولیدکننده متضرر خواهد شد.

دبیر خانه کشاورز استان کرمان با اشاره به تفاوت قیمت زیاد ارز نیمایی و دلار آزاد، گفت: صادرکنندگان ارز را به کشور می آورند و غیر از این هم کاری انجام نمی دهند اما بانک مرکزی در ازای ارز واردشده به صادرکننده ارز نیمایی می دهد و این موضوع سبب شده بازرگانان تمایلی برای صادرات نداشته باشند.

وی ادامه داد: کشاورز باید با دلار آزاد هزینه های تولید را بپردازد و تمام یارانه های بخش کشاورزی نیز برداشته شده است اما فروش محصول با ارز نیمایی انجام می شود و این سیاست یک بام و دو هوا، مستقیم تولید را نشانه گرفته است.

سیف الدینی خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته بارها این موضوع بیان و پیگیری شده اما در کلان کشور با این مساله که ارز را به صورت آزاد و با نرخ آزاد به صادرکننده پرداخت کنند، موافقت نمی شود.

وی تاکید کرد: مشکل بازگشت ارز سبب شده بسیاری از تجار از بازار خارج شوند و دلالان جای آن ها را گرفتند.

سنگ اندازی جدید بر سر راه صادرات پسته

دبیر خانه کشاورز استان کرمان الزامی شدن کد qr را از دیگر مشکلات بازار کنونی پسته بیان کرد و افزود: کد qr برای این الزامی شده تا مبدا و مزرعۀ تولیدکنندۀ پسته مشخص باشد و اگر محصولی که صادر می شود در زمینۀ آفلاتوکسین یا باقیماندۀ سموم مشکل داشته باشد مشخص شود این محصول از چه جایی بارگیری شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه دریافت کد qr در حالی طی چند ماه اخیر الزامی شده است که هنوز زیرساخت های اجرای آن در کشور فراهم نشده است.

سیف الدینی با بیان این که ۲۰۰ هزار بهره بردار کشاورزی در حوزۀ پسته استان کرمان فعال هستند، یادآور شد: کشاورزان با اجرای این کد موافق هستند اما در سال جاری و در حالی که هنوز زیرساخت ها ایجاد نشده است، امکان اجرای آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: برای فراهم کردن زیرساخت اجرای کد qr حداقل یک سال زمان نیاز است و الزامی شدن آن در فاصلۀ کوتاه تا برداشت محصول بدون فراهم کردن زمینۀ آن، سبب شد تا صادرکنندگان باز هم از بازار پسته عقب نشینی کنند.

دستورالعمل های سختگیرانه

دبیر خانه کشاورز استان کرمان ادامه داد: موضوع دیگری که سبب ترک بازار پسته از سوی صادرکنندگان و تجار بزرگ شده است، الزامی کردن انجام آزمایشات مختلف مانند باقیماندۀ سموم، آفلاتوکسین و … است، در حالی که در بسیاری از موارد پسته به کشورهایی صادر می شود که سختگیری در زمینۀ انجام این آزمایشات ندارند و حتی الزامی برای این موضوع قرار نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: فقط برخی کشورهای اروپایی در خصوص انجام آزمایشات سختگیرانه عمل می کنند و خودشان نیز قبل از ورود محصول به بازار کشورشان، برخی آزمایشات را روی پسته انجام می دهند.

سیف الدینی افزود: با این وجود در داخل کشور الزاماتی برای صادرات محصول به تمام کشورها ایجاد شده و صادرکننده باید پروسه ای طولانی برای دریافت گواهی این آزمایشات طی کند.

وی توضیح داد: آزمایشگاه های خصوصی که برای انجام این آزمایشات بر روی محصول پسته مشخص شده اند برای هر کدام از تست ها، هزینۀ گزافی از صادرکننده دریافت می کنند و این موضوع هم سبب شده تعدادی از صادرکنندگان از بازار پسته خارج شوند.

دست خالی تجّار

دبیر خانه کشاورز استان کرمان، عدم نقدینگی را مشکل دیگر بازار صادرات پسته بیان کرد و ادامه داد: این مشکل باعث نفوذ بیشتر دلالان و پایین آمدن شدید قیمت پسته شده است که برای حل این مشکل باید به صادرکنندگان به نام و بزرگ استان تسهیلات پرداخت کنند تا صادرکننده بتواند برای خرید محصول اقدام کند و پسته را با قیمت مناسب از کشاورزان بخرد.

وی با تاکید بر این که باید برای تسهیل روند صادرات پسته هرچه سریع تر اقدام شود، گفت: به نظر می آید یک جریان نفوذ به بازار پسته ورود کرده که هدف آن خشکاندن ریشۀ تولید است.

سیف الدینی خاطرنشان کرد: پسته نقدینگی زیادی نیاز دارد، مشخص نیست دلالان و واسطه های خُرد به کجا وصل هستند و این نقدینگی را از کجا می آورند و پسته های جمع آوری شده را به چه کسی می فروشند.

وی یادآور شد: کشاورزان سه سال پسته نداشتند و نقدینگی ندارند و مجبورند ظرف چند روز آینده پسته را وارد بازار کنند، در این میان دلالان با قیمت بسیار پایین این محصول را خریداری می کنند و سود اصلی به جیب واسطه ها می رود.

لزوم حمایت مسئولان

دبیر خانه کشاورز استان کرمان با اشاره به وجود ۳۰ هزار تن پسته که از سال گذشته در انبارها مانده است، گفت: پس از برداشت محصول امسال در کشور، حدود ۳۰۰ هزار تن پسته آمادۀ صادرات خواهد شد و با توجه به شرایطی که بیان کردم، دولت، استاندار و نمایندگان استان کرمان باید برای حمایت از کشاورز و تسهیل روند صادرات برنامه ریزی کنند.

وی با بیان این که موانع زیادی سر راه صادرات پسته وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر پسته ایران به هند، روسیه، چین، آلمان و امارات صادر می شود و اگر موانعی مانند کد qr، بازگشت ارز، آزمایشات سختگیرانۀ صادراتی و مشکل کمبود نقدینگی بازرگانان رفع نشود، تولید و کشاورزی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

سیف الدینی یادآور شد: مسئولان باید برای پسته استان بازار پیدا کنند، کد qr را فعلا تعلیق کنند، نقدینگی به تجار تزریق کنند و به شرکت های بزرگ وام بدهند تا پسته را از کشاورز بخرند و با این کار به تولید و کشاورز کمک کنند.

انتهای پیام/