گفت‌وگو با رکوردار زرندی پاراگلایدر استان کرمان

رکوردار مسافت پاراگلایدر استان کرمان با اشاره به اینکه توانستم رکورد ۱۷۰ کیلومتر مسافت پاراگلایدر را به نام خود ثبت کنم، گفت: برای ثبت این رکورد از سایت شهدای خانوک پرواز کردم و بعد از طی مسافت ۱۷۰ کیلومتر به مدت ۵ ساعت و نیم در منطقه تهرود بم فرود آمدم و در حال آماده شدن برای افزایش این رکورد ورسیدن به رکورد ۲۵۰+ کیلومتر و بالاتر هستم.

به گزارش صدای زرند، یکی از ورزش‌های مدرنی، که در دنیای امروزی بسیار مورد توجه جامعه قرار گرفته ‌ورزش‌های هوایی است که شامل پاراگلایدر ،پاراموتور،هنگ گلایدر(کایت)، گلایدر(هواپیماهای بدون موتور)، سقوط آزاد، بیس جامپ، پاراسل و وینگ سوت است.

پاراگلایدر یکی از ورزشهای مدرنی که در دهه های اخیر به جامعه و علاقه‌مندان به ورزش‌های هیجانی معرفی شده است و این ورزش در حقیقت از جمله ارزان‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین وسیله‌های پرنده دنیاست که توانسته آرزوی دیرینه بشر یعنی پرواز را برآورده کند و پرواز را از یک کار خاص تجاری، نظامی به یک ورزش و تفریح عمومی تبدیل کند.

پاراگلایدر یک وسیله پروازی هواسر بوده که بدون موتور می‌تواند یک یا چند نفر را بر روی هوا به پرواز در بیاورد و لذت پرواز را به همه مردم جهان از جمله زن، مرد، کودک و جوان هدیه کند، البته نوع موتور دار این ورزش به نام پاراموتور نیز وجود دارد.

روح الله اسدی خانوکی رکوردار مسافت پاراگلایدر استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مربی پاراگلایدر، پاراموتور و داور پاراگلایدینگ در استان کرمان هستم و از سال ۱۳۸۰ به‌واسطه اینکه برادر بزرگترم در این رشته‌ ورزشی آموزش دید، با این رشته آشنا شدم.

پخش فیلم‌های جنگی در دهه ۶۰ و ۷۰ موجب علاقه‌مندی من به پرواز شد

وی بیان کرد: از سال ۱۳۸۲ به‌صورت جدی فعالیت در رشته پاراگلایدر را شروع کردم و همراه من ۴ نفر از اعضای خانواده‌ام در این رشته ورزشی فعالیت می‌کردند.

اسدی با اشاره به اینکه چگونگی علاقه‌مند شدنم به پرواز به دوران خردسالی و دبستانم بر می‌گردد، تصریح کرد: در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس بسیار پخش می‌شد و در فیلم‌هایی که پرواز جنگنده‌های ایران و رشادت‌های رزمندگان به نمایش گذاشته می‌شد، کم‌کم علاقه‌مند به پرواز و خلبانی شدم تا جایی که همیشه دنبال ساخت هواپیماهای کاغذی و جمع کردن عکس هواپیماهای جنگی بودم و این برای سن من در آن زمان بسیار جذاب بود.

رکوردار پاراگلایدر استان کرمان در رشته مسافت عنوان کرد: همیشه در طول آن سال‌ها پرواز و خلبانی برای من یک آرزو شده بود، تا اینکه با آشنا شدن برادرم با پاراگلایدر من هم بعد از گذشت یک سال وارد رشته ورزشی پاراگلایدر شدم و با تمام سختی‌هایی که داشت این کار را ادامه دادم تا به امروز که در حال پرورش نسل‌های بعدی این رشته در استان کرمان هستم.

سفر به استان‌های مختلف برای یادگرفتن تعدادی از تکنیک‌های پاراگلایدر

وی ادامه داد: برای آموزش پاراگلایدر در ابتدا سختی‌های زیادی از جمله نداشتن تجهیزات و نبود مربی بومی متحمل شدم و برای آموزش بهتر و بیشتر به استان‌های دیگر سفر کردم و با مربیان بیشتری آشنا شدم و این کار، هم وقت‌گیر و هم هزینه‌بر بود، به‌طوری‌که برای مثال یادگیری تکنیک گوشه گیری(big air) به استان فارس و حرکت بی لاین استال (B- line stall) به استان هرمزگان و… سفر کردم و تقریبا برای یادگیری تکنیک‌های مربوطه در این ورزش و کسب تجربه بیشتر به تمامی استان‌های کشور و در تمام سایت‌های پروازی کشور پرواز کردم، گرچه این سفرها سخت و وقت‌گیر بود اما بسیار در یادگیری و گسترش این ورزش در استان کمک حال بنده بوده است.

نبودن مربی پاراگلایدر در استان

این مربی پاراگلایدر بیان داشت: ابتدا در استان کرمان مربی برای آموزش پاراگلایدر وجود نداشت و‌ از تهران مربی برای آموزش به کرمان رفت و آمد می‌کرد و به همین دلیل آموزش‌ها با وقفه طولانی بود و این امر موجب دلسردی همان تعداد اندک هنرجویان در آن زمان شده بود هرچند ما قدردان زحمات مربیان سخت‌کوش آن زمان هستیم.

این داور پاراگلایدینگ گفت: سرانجام پس از گذشت ۷ سال از فعالیت‌های پروازی برای رسیدن به آرزوی مربیگری و انتقال تجربیات وارد امتحانات ورودی مربیگری درجه سه شدم و توانستم نمره بالایی کسب کنم و بعد از گذشت چهار سال آموزش، مربی رسمی انجمن ورزش‌های هوایی کشور شدم و از سال ۱۳۸۸ باشگاه هوانوردی خود را تأسیس و شروع به آموزش علاقه‌مندان رشته ورزشی پاراگلایدر و پاراموتور کردم و در این ۱۳ سال مربیگری بیش از ۵۰۰ نفر را در دورشته پاراگلایدر و پاراموتور آموزش دادم که به آن افتخار می‌کنم و شاید با این کار به اندازه نقطه‌ای کوچک در کارنامه ورزش‌های هوایی استان سهیم باشم.

اسدی تصریح کرد:مسابقات رشته‌های ورزش‌های هوایی در جهان زیر نظر فدراسیون جهانی ورزش‌های هوایی( FAI) و در کشور زیر نظر انجمن‌ ورزش‌های هوایی برگزار می‌شود و همچنین مسابقات به‌صورت قاره‌ای،جهانی، سوپرفینال جهانی برگزار می‌شود.

photo 2023 06 03 11 48 17 photo 2023 06 03 11 48 16 photo 2023 06 03 11 48 15

انتهای پیام/