استاندار کرمان مطرح کرد؛

امسال سرمازدگی گستردۀ پسته نداشتیم / بیش‌ترین آسیب را زرند دیده است

پسته کرمان در برخی مناطق برای سومین سال متوالی دچار سرمازدگی شده است و کشاورزان با دشواری های زیادی مواجه هستند.

به گزارش صدای زرند، کرمان پیش از این، ۹۰ درصد محصول پسته کشور را تولید می کرد اما طی سال های اخیر به دلایل مختلف تولید این محصول به شدت کاهش پیدا کرده است.

سه سال نداشتن محصول به معنای این است که کشاورز توان رسیدگی به باغ های خود را ندارد و در نتیجه درختان، هم از سرما آسیب می بینند و هم از ناتوانی مالی کشاورز در بهسازی زمین. و این یعنی از بین رفتن بخش زیادی از کشاورزی استان که اشتغال زیادی هم در این بخش در استان داریم.

در چنین شرایطی بانک های استان هم پشت کشاورزان را خالی کرده اند و به گفتۀ دبیر خانه کشاورز استان با فشار به ضامن ها، وصول مطالبات، عدم همکاری با کشاورزان، ندادن وام جدید و … کشاورزان را در این شرایط بحرانی تنها گذاشتند و هیچ حمایتی از آن ها نکردند.

وعده های دولت هم که تنها روی کاغذ مانده است.

استاندار کرمان در پاسخ به سوال «با این شرایط آیا باید فاتحۀ این صنعت بزرگ را خواند، یا استان برنامۀ جدی برای حمایت از کشاورزان دارد؟» گفت: اولا امسال سرما پسته را نزده است.

محمدمهدی فداکار افزود: امسال برای سرمازدگی و راهکارهای پیشگیری از آن کار شد. شرکت های دانش بنیان ورود کردند و در اتاق بازرگانی جلسات دو، سه ساعته ای برگزار شد، مستنداتی نیز تهیه و در تلویزیون و شبکه های اجتماعی منتشر شد.

فداکار با بیان این که بیش از یک میلیون لیتر گازوئیل در این مدت توزیع شد، ادامه داد: فقط در شهربابک که سردسیر است، خصوصا بخش خاتون آباد که احتمال خطر بیش تر بود، ۷۵۰ هزار لیتر گازوییل توزیع شد. البته این، شاید ساده ترین روشی بود که استفاده می کردند.

وی خاطرنشان کرد: در رفسنجان، برآوردهای دقیقی وجود ندارد و هنوز اعلام نشده، اما کمتر از ۱۰ درصد به صورت نقطه ای، آن هم در حاشیۀ رشته کوهی که بین زرند و رفسنجان وجود دارد، سرما خسارت زده است.

استاندار کرمان توضیح داد: در زرند هم در یک نقطه و یک بخش سرمازدگی رخ داده اما بیش ترین آسیب را زرند دیده است. شهربابک و سیرجان اصلا خسارت نداشته اند. شاید باغی در جایی دچار سرمازدگی شده باشد اما در مجموع مشکلی پیش نیاورده است.

وی افزود: در زرند در یک بخشی که بالاتر از فتح آباد و سیریز است، سرمازدگی رخ داده که گزارش داریم و جهاد کشاورزی بازدید انجام داده است.

فداکار گفت: پیش بینی می شد امسال در بعضی شهرها مانند رفسنجان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد، پسته بیش تر از سال های دیگر برداشت شود و پیش بینی ۶۰ هزار تن شده، در حالی که ۴۵ هزار تن همیشه تولید می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در بحث تولید محصول دو نکته وجود دارد، بله سرمازدگی که ایجاد می شود، یک جایی را سرما می زند و یک جای دیگر میزانش کمتر می شود و نکتۀ دیگر این که در استان کرمان به دلیل بحث آب، امکان توسعۀ باغات را نداریم در استان های دیگر، بیشتر در همین استان های شرقی همجوار خودمان، این محصول دارد به مرور جا می افتد و توسعه پیدا می کند. زمین و آب دارند، محصول دیگری می کاشتند و الان پسته کاری در حال توسعه است و عملا وقتی آن جا توسعه می یابد سهم ما در تولید کلّی کم تر می شود، کل سهم ما کم نمی شود بلکه تولید افزایش پیدا می کند و میزان تولید استان تقریبا یک میانگین ثابتی دارد.

استاندار کرمان در خصوص همکاری بانک ها با کشاورزان نیز گفت: بانک ها کمک خوبی کردند، بله ایده آل عمل نکردند. بانک کشاورزی فقط ۱۵۰۰ میلیارد تومان، از طریق پولی که مس گذاشت، تسهیلات داد. البته حجم فاجعه بیش از این ها بود ولی در حد توان برای این که رسیدگی به باغ ها را بتوانند انجام دهند، کمک و کارهای خوبی شد.

وی ادامه داد: بانک های سیرجان با استفاده از منابع شرکت ها کار خوبی انجام دادند و منابع توزیع شد، اگرچه ایده آل نبود.

فداکار خاطرنشان کرد: امسال الحمدالله سرما نزده است و ان شاالله از بحران هم گذشتیم. در ۴۰، ۵۰ سال گذشته فقط یک سال در اردیبهشت سرمازدگی رخ داده است و دیگر ان شاالله از بحران گذشته ایم و دیگر سرما نمی زند. البته پسته تا به شهریور برسد اتفاقات مختلفی ممکن است رخ بدهد. این که چقدر شیره بزند، گرمی هوا چقدر باشد که آسیب نزند و … مراحل زیادی را باید پشت سر بگذارد.

وی گفت: امسال تا الان خوب بوده و مشکل جدی وجود نداشته، امیدواریم خدا کمک کند این اتفاق به پایان سال کشاورزی برسد و درآمد خوبی برای کشاورزان باشد تا یک مقدار مشکلاتی که سال های قبل داشتند جبران بشود.

انتهای پیام/