وقوع سالانه ۵۰ هزار مرگ در ایران به دلیل مصرف دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۵۰ هزار مرگ سالانه در ایران به صورت مستقیم بر اثر مصرف دخانیات رخ می دهد و میلیاردها دلار برای درمان بیماری های ناشی از دخانیات هزینه می شود.

به گزارش صدای زرند به نقل از برنا، نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات امروز شنبه ۵ خرداد ماه با حضور با حضور حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و بهزاد والی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت برگزار شد.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: ۵۰ هزار مرگ سالانه در ایران به صورت مستقیم بر اثر مصرف دخانیات رخ می دهد و میلیاردها دلار برای درمان بیماری های ناشی از دخانیات هزینه می شود.

معاون بهداشت با بیان اینکه زمینی برای کاشت توتون در نظر گرفته شده است، گفت: روزانه سالانه مصرف دخانیات افزایش می یابد زیرا که در این حوزه پول دارد و برخی در تلاش هستند که مردم را به مصرف سوق دهند.

فرشیدی عنوان کرد: در ژنو یک بسته سیگار ۱۳ یورو به فروش می رسد اما مصرف کننده سیگار چهار برابر قیمت باید مالیات دهد، در ده سال گذشته به اطلاع رسانی دخانیات باید توجه کنیم که اشکال سیگار و جامعه هدف تغییر کرده و هم اکنون به سوی جوانان، دانش آموزان و بانوان است. تبلیغات و مصرف دخانیات در اکثر فیلم ها و سریال های صداو سیما وجود داشته و این موضوع در فیلم ها عادی شده است و بیشتر در دست بازیگر خانم دیده می شود.

وی افزود: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی حفاظت از کودکان دربرابر مداخلات صنعت دخانیات است و شعار وزارت بهداشت حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی انتخاب شده است. امروز در فضای مجازی بحث تبلیغات سیگار را به شکل های مختلف می ببینیم. فرهنگ‌سازی و آموزش در کنار کاهش تولید سیگار صورت گیرد.

معاون بهداشت خاطرنشان کرد: سیگار الکترونیک در کشور مجوز تولید و واردات ندارند و آن چیزی که در کشور وجود دارد ، قاچاق است. وزارت بهداشت برای تولید مجوز نداده و همه مجوزها از ما گرفته نشده است. تولید سیگار برخلاف شعارسال است زیرا که سیگار یک مورد مضرر است.

فرشیدی درباره قلیان اکسیژنی اظهار کرد: ما هم اکنون سیگار و قلیان مصرف می کنیم، مرکز تحقیقاتی دخانیات دانشگاه شهید بهشتی این طرح را مطرح کردند و هم اکنون در چند استان درحال اجرا است و این طرح جایگزینی برای سیگار و قلیان است. قلیان اکسیژنی وابستگی ایجاد نمی کند و تاکنون نتیجه مثبت و خوبی داشته است اما گزارش کاملی از این طرح به دست ما نرسیده است.

وی افزود: سال گذشته باید ۱۰ هزار میلیارد تومان ازمالیات دخانیات به وزارت بهداشت داده می شد که ۵ همت آن محقق و پرداخت شد که سهم وزارت بهداشت بوده و در ساخت مرکز درمان ناباروری به کار گرفته شده است. در بیماری های قلبی ساده ترین راه پیشگیری، عملی ترین راه پیشگیری قطع مصرف دخانیات است.

جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم در این نشست اظهار کرد: ۳۱ ماه می مصادف ۱۱ خرداد ماه روز بدون دخانیات نامگذاری شده است و همه کشور ها اقدامات و فعالیت های برای مبارزه و کاهش دخانیات انجام میدهند.

وی افزود: شعار ملی ما حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی انتخاب شده‌است و سازمان بهداشت جهانی شعار روز بدون دخانیات را حفاظت کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات تعیین کرده است.

جندقی گفت: شنبه ۵ خرداد به عنوان اولین روز هفته بدون دخانیات به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان دربرابر دخانیات، ضامن نسل بدون دخانیات ، یکشنبه به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با ترویج اماکن عاری از دخانیات، دوشنبه به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، با قوانین بازدارنده و‌موثر که می توان این قوانین بازدارنده، گرانی دخانیات باشد. سه شنبه به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان، با جلوگیری ازنمایش و تبلیغ مصرف دخانیات، چهارشنبه به نام حفاظت کودکان و نوجوانان باجاوگیری از تولید، فروش سیگار الکترونیکی و محصولات نوپدید دخانی، پنجشنبه حفاظت از کودکان و نوجوانان با آموزش و توانمند سازی همگانی در برابر دخانیات ، جمعه به نام کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات با آموزه های دینی نامگذاری شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت عنوان کرد: هدف ما کاهش دسترسی فیزیکی و اقتصادی سیگار است. نباید افراد پایین ۱۸ سال سیگار فروخته شود و در نزدیکی مراکز آموزشی عرضه نشود، همچنین افزایش مصرف سیگار و دخانیات در بانوان و جوانان مورد هدف قرار دادند.

جندقی عنوان کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر اقتصادی دخانیات است و ۱۳۶ تریلیون ریال هزینه های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری ها و ۲۲۶ تریلیون ریال خسارت بابت مرگ زودهنگام مصرف کنندگان براورد شده است وهمچنین بیش از ۵۰ درصد از مرگ های منتسب زیر سن ۷۰ سال به خود اختصاص داده است.

بهزاد والی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این نشست درباره آمار های موجود اظهار کرد: طبق گزارش وضعیت شیوع مصرف دخانیات در سال ۱۴۰۰ مواد دخانی ۱۴ درصد از مردم، سیگار۹ درصد از مردم همچنین قلیان ۴ درصد از مردم مصرف شده است، روند مصرف دخانیات طی سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه های سنی بالای ۱۸ سال در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است .

وی ادامه داد: مصرف دخانیات طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ مصرف دخانیات در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال بین زنان ۹۰ درصد و بین مردان ۳۴ درصد افزایش یافته، مصرف روزانه سیگار در این مدت بین زنان ۱۹۰ درصد و بین مردان ۴۶ درصد افزایش یافته است. هر فرد مصرف کننده روزانه ۱۳ نخ سیگار استفاده می کند.