سرمازدگی ۶۵ درصد از محصول پسته

زرند بیش‌ترین خسارت را از سرمازدگی دیده است

سرمای شدید روزهای 14، 15 و 16 فروردین‌ماه جاری در شمال استان کرمان به باغ‌های پسته خسارت جدی وارد کرد و به گفتۀ رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرند، شدت سرمازدگی و میزان خسارات در شهرستان زرند بیش از سایر شهرستان‌های استان کرمان برآورد شده است.

به گزارش صدای زرند، رضا محمدی با بیان این‌که ۹۰ درصد باغ‌های پسته شهرستان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌ است، گفت که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد ۶۵ درصد محصول پسته امسال از بین رفته است.

وی با اشاره به سرمازدگی باغ‌های پسته در زرند، گفت :«بر اساس برآورد اولیۀ انجام‌شده، ۹۰ درصد باغ‌های پسته شهرستان زرند در افت دمای روزهای ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ فروردین‌ماه خسارت دیدند اما با گذر زمان و گرم شدن هوا میزان خسارت‌ها بهتر مشخص می‌شود و احتمالا بیشتر باشد».

محمدی با بیان این‌که زرند بیشترین خسارت سرمازدگی را در سطح استان دارد، ادامه داد: «بیشترین میزان خسارت مربوط به شمال و شمال غرب شهرستان است اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم خسارت فقط مربوط به همان منطقه است، مناطق مرکزی و جنوبی هم درگیر شدند».

وی تاکید کرد: «باغ‌های پسته سطح شهرستان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند».

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرند با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شد در سال‌جاری حداقل ۱۷ هزار تن پسته از سطح باغ‌های شهرستان برداشت شود، گفت: «برآوردهای اولیه نشان می‌دهد ۶۵ درصد کل محصول، یعنی حدود ۱۱ هزار تن پسته، از بین رفته است».

وی با بیان این‌که هواشناسی گزارش‌ها و احتمال خسارت سرمازدگی را اعلام کرده بود و از این جهت مشکلی نداشتیم، گفت: «اکثر مناطق ما دمای پایین‌تر از منفی ۴ و منفی ۵ را تجربه کردند که مدت زمان آن هم زیاد بود و در نتیجه برخی اقدامات کشاورزان مانند ایجاد آتش و دود، خیلی موثر نبود».

محمدی ادامه داد: «بسیاری از کشاورزان هنوز به این یقین نرسیده‌اند که سرمازدگی تقریبا هرساله رخ می‌دهد و جزو لاینفک کشاورزی است و باید آمادگی را داشته باشند و در برخی مناطق این اتحاد و هم‌افزایی برای بکارگیری روش‌های مقابله وجود نداشت».

وی با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی در راستای آموزش به کشاورزان، بیان کرد: «هفته‌ها قبل از شروع سال جدید با توجه به این‌که احتمال می‌دادیم دما در فروردین‌ماه کاهش شدیدی داشته باشد، از طریق سایت‌های خبری و برخی کانال‌های پرمخاطب در شهرستان، روش‌های مقابله با سرمازدگی را آموزش دادیم و حتی فیلم روش‌هایی که در مناطقی مانند بویین‌زهرا به کار گرفته شده بود را منتشر کردیم اما متاسفانه در بسیاری از مناطق حتی زیرساخت لازم برای مقابله با سرمازدگی هم فراهم نشده بود و فقط به روش آتش زدن پوست پسته اکتفا کرده بودند که این روش هم در دماهای پایینی مانند منفی ۴، کارایی لازم را ندارد»

نکته:با توجه به ابعاد وسیع خسارت سرمازدگی شهرستان زرند نسبت به کل استان در همان ساعات ابتدایی سرمازدگی ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی جناب آقای دکتر خیراندیش به همراه تیم همراه از مناطق خسارت دیده بازدید به عمل آوردند و متعاقب آن امروز نیز به اتفاق فرماندار برای ارزیابی مجدد و پیگیری مسائل و مشکلات کشاورزان از مناطق مختلف شهرستان بازدید و در مسجد جلال آباد پای درد دل و صحبت‌های کشاورزان نشستند.

photo 5870469293286735012 y

انتهای پیام/