مهم ترین کالاهای مبادله شده بین ایران و اوراسیا؛

پسته ایرانی به اتحادیه اوراسیا رسید

داده های منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می دهد پسته با پوست تازه بیشترین سهم در بین محصولاتی صادراتی ایران به اتحادیه اوراسیا در ۸ ماه امسال را داشته است. براساس داده های اعلام شده ارزش پسته صادراتی در مدت زمان مورد بررسی ۷۸ میلیون دلار بوده است...

به گزارش صدای زرند، اما در صدر لیست اقلامی وارداتی از این اتحادیه هم گندم و ذرت دامی به ترتیب به ارزش ۴۶۵ و ۱۴۹ میلیون دلار قرار داشته اند که بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده اند.

اقلام عمده صادراتی ایران به اوراسیا

از سوی دیگر داده های اعلام شده نشان می دهد در بازه زمانی مورد بررسی میزان کل صادرات ایران به حوزه اوراسیا ۱ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار بوده است. عمده اقلام کالایی تجاری بین ایران اوراسیا شامل پسته با ارزش ۵۷ میلیون دلار ، پلی استیرن با ارزش ۵۷ میلیون دلار، میله آهنی یا فولادی گرم نورد شده با ارزش ۳۷ میلیون دلار ، قیر نفت با ارزش ا ۲۶ میلیون دلار ، فلفل فرنگی با ارزش ۲۶ میلیون دلار، سیمان سفید پرتلند با ارزش ۲۶ میلیون دلار، میگو با ارزش ۲۳ میلیون دلار، الیاف سنتتیک با ارزش ۱۸ میلیون دلار ، محصولات از آهن و فولاد غیر ممزوج به ارزش ۱۱ میلیون دلار قرار داشته اند.

از این میان اقلامی مانند پسته، میگو، فلفل رنگی، الیاف سنتتیک در موافقت نامه موقت مشمول تخفیف تعرفه ای اوراسیا می شوند که در موافقت نامه تجارت آزاد تعرفه های عمده اقلام صادراتی ایران حذف خواهند شد. طی سال جاری سهم اقلام صنعتی از صادرات ما به اوراسیا به حدود ۶۰ درصد رسیده است. یکی دیگر از ویژگی های اقلام صادراتی ایران به حوزه اوراسیا، تنوع بالای سبد کالایی صادراتی به ویژه در مقایسه با اقلام محدود وارداتی از کشورهای آن اتحادیه است. اقلام صادراتی ایران طیف وسیعی از کالاها اعم از کشاورزی و صنعتی و در حوزه های مختلف از محصولات شیمیایی و معدنی و فولادی و تولیدات صنعتی و فرش تا اقلام کشاورزی و صنایع غذایی را در برمی گیرد.

اقلام عمده وارداتی ایران از اوراسیا

همچنین در هشت ماه اول ۱۴۰۲، میزان واردات ایران از اوراسیا یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار بوده که عمده آن را کالاهای اساسی کشاورزی شامل گندم با ارزش ۴۶۵ میلیون دلار ، ذرت دامی با ارزش ۱۴۹ میلیون دلار و جو با ارزش ۱۲۱ میلیون دلار تشکیل می دهند. بررسی ها نشان می دهد با اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد، این اقلام دارای بیشترین پتانسیل افزایش واردات هستند. البته برای این اقلام در موافقتنامه تجارت آزاد، توسط ایران سهمیه ای جهت استفاده از مزیت حذف تعرفه تعیین شده است و در صورت واردات بیش از سهمیه تعیین شده به کشورمان، تعرفه ورودی عادی برای آنها اعمال خواهد شد.

9c5d0605 4835 4744 b1e2 f836e254f509