به دنبال سرمازدگی باغات کشاورزی

نشست مدیران زرند با وزیر جهاد کشاورزی

سرپرست فرمانداری زرند از پیگیری خسارت های سرمازدگی به کشاورزان و محصول پسته شهرستان در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

سرپرست فرمانداری زرند از پیگیری خسارت های سرمازدگی به کشاورزان و محصول پسته شهرستان در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش صدای زرند، در راستای تشریح و تبیین چالش ها و مشکلات، رفع موانع تولید بخش کشاورزی و خصوصا پیگیری خسارت های گسترده سرمازدگی اخیر به کشاورزان و محصول پسته شهرستان، عصر امروز سرپرست فرمانداری به اتفاق نماینده مردم شریف زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، با سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی دیدار کردند.

سرپرست فرمانداری زرند در این یدار ضمن ارائه گزارشی از مسائل و مشکلات شهرستان در حوزه کشاورزی منجمله در بخش امور اراضی، تولیدات گیاهی، شیلات، مکانیزاسیون، امور دام، دامداری و منابع طبیعی، خواستار توجه ویژه مقام عالی وزارت به کشاورزی منطقه شد.

سیدرضا حسینی نژاد با اشاره به وجود ۳۷ هزار هکتار باغات پسته در شهرستان زرند، تصریح کرد: بخش کشاورزی زرند اخیرا در سالجاری با بیشترین خسارت و حوادث رو به رو شده از جمله سرمازدگی شدید باغات پسته در دوسال متوالی که در برخی نقاط نه تنها محصول امسال بلکه محصول سال آینده را از بین برده است.

وی خسارت سرمازدگی به تمام باغات شهرستان را بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد عنوان کرد و افزود: همچنین نوسانات دمایی یکی از مشکلاتی است که باعث خسارت زیادی به بخش کشاورزی شده است.

حسینی نژاد بر لزوم پیگیری جبران خسارات وارده به کشاورزان زحمتکش در مرحله اول با تسهیلات کم بهره دولتی تاکید و ابراز داشت: با توجه به مشکلات مطرح شده اختصاص اعتبارات کم بهره دولتی جهت ادامه کار کشاورزی در زمینه تغذیه، مبارزه با آفات و بیماریها و تغییر ارقام باغات، امری لازم و حیاتی میباشد.

سرپرست فرمانداری زرند همچنین بر لزوم توجه ویژه به بحث اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت در رابطه با امهال سه ساله وام های کشاورزی با سررسید ۱۴۰۰ و بخشیدن سود، کارمزد و دیرکرد این وام ها از سوی بانک های عامل و تامین منابع آن از طریق پیگیری وزارت جهادکشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تاکید کرد.

وی در پایان با اشاره به اشتغال اکثر مردم زرند در بخش کشاورزی و محصول پسته و ارتزاق ایشان از این راه، گفت: ضرورت دارد همه مسؤولان نسبت به پایداری اشتغال این حوزه و عبور از این بحران چاره اندیشی کنند.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ارائه راهکار جهت جبران خسارت کشاورزان، گفت: خسارت سنگینی به محصول پسته دو شهرستان زرند وارد شده است.

خانم عفت شریعتی با اشاره به اینکه ضرورت دارد جهاد کشاورزی برای کشاورزانی که طی چندسال اخیر و امسال هم خسارت دیده‌اند، چاره اندیشی کند، افزود: استمهال وام‌های کشاورزی و پرداخت بیمه خسارت کشاورزان دو موضوع اضطراری است و در خصوص کمک بلاعوض دولت باید پیگیری های ویژه ای خصوصا از سوی وزارت جهادکشاورزی انجام شود.

در پایان سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به بازدیدهای میدانی اخیر کارشناسان وزارت جهادکشاورزی از باغات آسیب دیده استان کرمان خصوصا شهرستان زرند در اثر سرمازدگی و خشکسالی جهت برآورد دقیق خسارات وارده، از اخذ تصمیمات حمایتی خوب دولت در این زمینه در قالب بیمه کشاورزی، استمهال وام های کشاورزی و اعطای تسهیلات کم بهره که جزییات آن به اطلاع کشاورزان خواهد رسید، خبر داد.

انتهای پیام/