تعدیل کارگران شرکت فسیل سیستم / تیر کرونا به دامن ۴۴ خانواده زرندی خورد

۴۴ کارگر شرکت فسیل سیستم، به دلیل آنچه که این شرکت آن را مشکلات عدیده در خصوص فروش محصول تولیدی خوانده است، تعدیل (اخراج) شدند.

۴۴ کارگر شرکت فسیل سیستم، به دلیل آنچه که این شرکت آن را مشکلات عدیده در خصوص فروش محصول تولیدی خوانده است، از روز گذشته تعدیل (اخراج) شدند.

به گزارش صدای زرند، یکی از کارگران این شرکت با ابراز نگرانی از بیکار شدن در این شرایط، بیان داشت: روز گذشته برای این موضوع در مقابل فرمانداری تجمع کردیم ولی کسی در این زمینه پاسخگوی ما نبود از طرفی ما از چندین ماه قبل از عید هنوز هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ایم و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم و این حق ما نیست که در این حالت تعدیل نیرو شویم.

Tajamoe SZfdggggd01

“علیرضا ابراهیمی سیریزی” رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی زرند در این باره بیان داشت: متاسفانه در پی مشکلاتی که در اثر شیوع کرونا در جهان و کاهش قیمت نفت اتفاق افتاد، سرمایه‌گذار خارجی شرکت فسیل سیستم ادامه فعالیت این شرکت را مقرون به صرفه نمی‌داند و اجباراً با ۴۴ نیروی کارگری این شرکت تسویه حساب کرده است و تعدیل نیرو کرده است و کارگاه خود را به حالت نیمه تعطیل در آورده است.

وی افزود: سرمایه‌گذار می‌گوید در این شرایط نمی‌تواند ادامه کار دهد و با وجود اینکه وام مربوط به واحدهای آسیب دیده از کرونا هم برای این شرکت فراهم شد اما ایشان این وام را دریافت نکرد و با وجود شرایط موجود تمایلی برای ادامه فعالیت در شرایط کنونی را ندارد.

ابراهیمی فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران نظیر شرکت فسیل سیستم را وابسته به قیمت نفت دانست و توضیح داد: به دلیل اینکه متاسفانه بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان، شاهد کاهش شدید قیمت نفت بوده‌ایم، شرکت فسیل سیستم هم بحث فروش و صادراتش به مشکل خورده است و سرمایه‌گذار این شرکت فعالیت شرکت را در شرایط کنونی مقرون به صرفه نمی‌داند.

وی افزود: مشکل دیگری هم که برای این شرکت وجود دارد این است که هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول تولیدی این شرکت به صورت دپو شده در کارگاه وجود دارند و متاسفانه این محصول تولیدی را نه می‌تواند در داخل به قیمت مناسب بفروشند و نه مشتری مناسبی در خارج دارند که بتواند آن‌ها را بفروشند و به همین دلیل قصد دارد کارگاه را تعطیل کند.

رئیس اداره کار زرند بیان داشت: علیرغم اینکه چندین جلسه در ارتباط با این شرکت داشته‌ایم، فردا هم یک جلسه با حضور فرماندار شهرستان خواهیم داشت تا ببینیم که آیا می‌توان کاری کرد که سرمایه‌گذار راضی به تعطیلی این کارگاه نشود، اما در نهایت اگر راهی پیدا نشود، کارگران باید از بیمه بیکاری استفاده کنند تا ببینیم اگر در چند ماه آینده بحث فروش و صادرات به شرایط مناسب برگشت، کارگران بتوانند به سر کار برگردند.

ابراهیمی بیان داشت: با وجود اینکه کارگران حاضرند حتی به صورت ۱۰ روز کارکرد هم از کار بیکار نشوند اما امکان فعالیت این شرکت در شرایطی که کارفرما تمایلی به ادامه فعالیت ندارد و وقتی هم فعالیت آن مقرون بصرفه نیست، وجود ندارد و اگر هم بخواهد فعالیت خود را ادامه دهد قطعاً حقوق کارگران معوقه خواهد شد و بیمه آن‌ها هم با مشکل مواجه خواهد شد.

وی از پرداخت حقوق معوقه کارگران تعدیل شده از بهمن ماه گذشته تا پایان اردیبهشت ماه در روزهای پیش رو و تسویه حساب با آن‌ها به طور کامل سخن گفت و بیان داشت: پول برای تسویه حساب با این کارگران به حساب نماینده شرکت در ایران واریز شده است و تنها ۱۰ الی ۱۵ نفر از نیروها شرکت در بحث نگهداری توسط این شرکت نگه داشته می‌شوند و امیدواریم که ۴۴ نیروی تعدیل شده در ماه‌های آینده و بازگشت شرایط به حالت عادی مجدد شروع به کار داشته باشند.

ابراهیمی با بیان اینکه امسال سال سختی را بخاطر کرونا و مشکلات اقتصادی داریم، اظهارداشت: این شرابط بر کارگاههای کوچک که نیروهای کمی دارند بیشتر اثر خواهد گذاشت و با وجود شرایطی مناسبی که برای این شرایط توسط دولت در نظر گرفته شده است، شرکت فسیل سیستم بخاطر وابسته بودن فعالیتش به صادرات مشکلاتش زیادتر بوده است.

این مقام مسئول از وجود مشکل در کشورهای مانند ترکیه ناشی از کرونا گفت و بیان داشت: شب گذشته که با سرمایه‌گذار شرکت فسیل سیستم صحبت می‌کردم وی می‌گفت “در ترکیه با وجود شرایط کرونا نمی‌توانیم به راحتی از خانه بیرون بیاییم و جرائم سنگینی برای خروج از منزل وجود دارد و حتی شرایط پرواز بسیار بد است و پروازی برای حضورم در ایران وجود ندارد”، که این مشکل را ما برای فولاد هم داریم که چینی‌ها نمی‌توانند به ایران بیایند.

وی تعدیل نیرو توسط کارفرما با توجه به شرایط موجود و بر اساس مواد قانون کار یک اقدام قانونی دانست و بیان داشت: قطعاً مواد قانونی برای حمایت از کارفرما در این شرایط وجود دارد و ماده قانونی برای کارگر هم استفاده از بیمه بیکاری است که در این مورد هم کارگران می‌توانند از بیمه بیکاری برای یک مدت استفاده نمایند.

 

انتهای پیام/