مدیرکل سابق سیاسی استانداری کرمان:

رزم حسینی پاشنه هایش را بالا نکشید / به نفع دولت و رزم حسینی هست که استاندار نباشد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس اسلامی، از ایثارگران دوران دفاع مقدس کسی که بیست سال در لباس سبز پاسداری خدمت کرد. مدیرکل سابق سیاسی استانداری کرمان که عکس با رییس دولت اصلاحات‌، از چشم استاندار کرمان افتاد‌‌، اگرچه امروز در بازرسی استانداری تهران مشغول به کار است اما از همان‌جا دستی هم بر آتش سیاست در کرمان دارد. اسلامی که رابطه خوبی با حجت‌الاسلام انصاری، همشهری‌اش و معاون حقوقی رییس جمهور دارد، به عملکرد نمایندگان دولت در کرمان انتقاد می‌کند و می‌گوید «رزم حسینی برای حمایت از روحانی آنطور که می‌بایست پاشنه‌هایش را بالا نکشیده.»

صدای زرند: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس اسلامی، از ایثارگران دوران دفاع مقدس کسی که بیست سال در لباس سبز پاسداری خدمت کرد. مدیرکل سابق سیاسی استانداری کرمان که عکس با رییس دولت اصلاحات‌، از چشم استاندار کرمان افتاد‌‌، اگرچه امروز در بازرسی استانداری تهران مشغول به کار است اما از همان‌جا دستی هم بر آتش سیاست در کرمان دارد. حداقل در انتخابات شورای شهر امسال این‌گونه بوده. به‌طوری‌که می‌گوید یکی از مخالفان خارج شدن علی بهرامی از لیست اصلاح‌طلبان بوده و خودش هم صرفاً برای ماندن محمد فرشاد در کارزار انتخابات، کاندیدا شده است. اسلامی که رابطه خوبی با حجت‌الاسلام انصاری، همشهری‌اش و معاون حقوقی رییس جمهور دارد، به عملکرد نمایندگان دولت در کرمان انتقاد می‌کند و می‌گوید «رزم حسینی برای حمایت از روحانی آنطور که می‌بایست پاشنه‌هایش را بالا نکشیده.»

 

AbbasEslami Ostandari

 

شما در آخرین روزی که می‌شد ثبت‌نام کرد، به فرمانداری کرمان آمدید و برای انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کردید اما در ادامه مسیر و درحالی‌که افراد شاخص لیست اصلاح‌طلبان کم بود، انصراف دادید؟

 

اصلاً قرار نبود من کاندیدا شوم. نه من چنین تصمیمی داشتم نه شورای هماهنگی. در این شورا تصمیم گرفته شد که برای شورای شهر کرمان لیستی خوب و سنگین بسته شود و بتواند شورا را بگیرد. آقای‌مرعشی هم بر لیستی قوی تأکید داشت. در شورای هماهنگی استدلال شد که برخی چهره‌ها خودشان ثبت‌نام می‌کنند و می‌توان از بین آن‌ها چندنفری را برای حضور در لیست انتخابات کرد، برخی چهره‌ها هم ثبت‌نام نمی‌کردند و باید از آن‌ها دعوت می‌شد که افراد ثابت لیست می‌شدند. مثل آقایان فرشاد، دکترمیرزایی، دکترفدایی، مهندس بختیاری، سیاوشی و خانم دکترسالاری. بختیاری همان ابتدا گفت که نمی‌آیم. شب ششم ثبت‌نام، خانم سالاری هم اعلام کردند نمی‌آید. فدایی و میرزایی پس از بررسی و مشورت نهایتا استخاره کردند که خوب نیامد و منصرف شدند. ساعت ۱۳.۳۰ ظهر یکشنبه، آخرین روز ثبت‌نام، آقای فرشاد با من تماس گرفت و اصرار بر ثبت نام بنده نمود و من غافل گیر شدم و آنقدر تاکید و اصرار داشت گفت من جلو فرمانداری منتظر شما می‌مانم. ایشان قبلاً گفته بود فقط در صورت حضور دیگران ثبت‌نام می‌کند. بعد از تماس آقای فرشاد، برخی دوستان دیگر هم تماس گرفتند و اصرار بر آمدن من داشتند و می گفتند نگرانیم اگر شما هم نیائید آقای فرشاد هم ثبت نام نکند. من هم شرط کردم صرفاً برای ماندن و ثبت نام آقای فرشاد می‌آیم و همین امر باعث ثبت نام بنده در شورای شهر کرمان شد.

 

مرعشی چقدر برای ورود این افرادی که گفتید ورود کرد؟

 

نظر آقای مرعشی این بود که بختیاری، فرشاد، میرزائی و فدایی حتماً بیایند. اما برخی دوستان استخاره کردند. من این اقدام دوستان را قبول نداشتم و گفتم وقتی شما به یک جریان سیاسی ورود کردید و فعالیت سیاسی می‌کنید هر جا آن تشکیلات سیاسی تشخیص داد باید وارد شوید و معنا ندارد؛ ما فعالیت سیاسی داشته باشیم و در هنگام انتخابات که اوج قدرت نمائی یک جریان سیاسی می‌باشد و تشکیلات تصمیمی می‌گیرند ما به استخاره متوسل بشویم و سر‌نوشت جریان فکری سیاسی را تغیر بدهیم. من هم اگر آمدم برای تشکیلات بود، آقای مرعشی هم خیلی تلاش کرد اما دوستان به مصلحت خودشان ندانستند.

 

در شورای هماهنگی تصمیم گیران اصلی چه کسانی بودند؟

 

در شورا همه اعضا که نمایندگان احزاب همسو می‌باشند حضور دارند و تصمیمات جمعی و با رای اکثریت است ولی آقایان مصطفوی، فرشاد، میرزایی و حسن‌زاده در شورای هماهنگی پیگیری بیشتری دارند.

 

جدای از چهره‌هایی که گفتید، در زمان ثبت‌نام، جوانان نزدیک به حسین مرعشی ثبت‌نام کردند اما برای ورود به لیست به مشکل خوردند. مثل بچه‌های حزب ندا. حتی عده‌ای به دنبال حذف علی بهرامی که رییس حزب اعتدال و توسعه کرمان بود، بودند. این فرآیند مطابق شاخص‌هایی بود که در شورا تبیین شده بود؟

 

در کار جمعی همه احزاب لیست می‌دهند، ابتداء همه فکر می‌کنیم بر اساس شاخص‌ها می‌توانیم در لیست حضور پیدا کنیم. اما وقتی جلو می‌رویم، می‌بینیم که از شاخص‌ها فاصله می‌گیریم. وقتی فاصله گرفتیم، آن‌وقت شروع به مخالفت می‌کنیم و دلیلش هم روشن است و یک چیز طبیعی است. هر حزب دوست دارد افراد خودش بیشتر تو لیست قرار‌ بگیرند که این هم امکان‌پذیر نبود. و دوستان حزب ندا هم نسبت به عدم قرار نگرفتن یکی دو تا از گزینه‌هاشان در لیست دلخور بودند. البته تمام احزاب بویژه حزب ندا به لیست شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کمک کردند و اگر اعتراض جزئی هم بود در مرحله بستن لیست بود، بعدش همه با هم بودند. در مورد آقای بهرامی هم باید بگویم که اگرچه من با وی حضوری دیدار نداشتم اما در جلسه‌ای که بحث بر سر جدایی حزب اعتدال شد، از حضور او و ائتلاف با حزب اعتدال دفاع کردم. چون هدف ما پیروزی در شورا بود. اگر اعتدال و توسعه جدا می‌شد، یک رقیب دیگر پیدا می‌کردیم. بعد هم به‌هرحال حزب اعتدال جز حامیان رییس جمهور بودند. آقای مرعشی هم تأکید داشت با حزب اعتدال و توسعه اختلاف پیدا نکنیم. دکتر مصطفوی هم همین نظر را داشت و تمام تلاشش را کرد تا لیست واحدی بسته شود.

 

پیش‌بینی می‌کردید بهرامی نفر دوم انتخابات شورای شهر شود؟

 

بله، بنده رای آوردن ایشان را پیش‌بینی می‌کردم، چون فعالیت‌های زیادی داشت.

 

از شورا بگذریم و کمی خاطره‌های گذشته را مرور کنیم. چه کسی باعث شد بین شما و مجموعه استانداری اختلاف بیفتد؟

 

برخی ازدوستان اصولگرا.

 

به خاطر انتشار عکس با رییس دولت اصلاحات؟

 

بله. اما نباید مشکل پیش می‌آمد. بسیاری از دوستان از رییس جمهور گرفته تا وزرا، استانداران و بعضاً افراد دیگر با ایشان عکس می‌گیرند. هرچه به انتخابات مجلس نزدیک شدیم، فشارها بیشتر شد.

 

فرزندتان آن عکس را در اینستاگرام منتشر کرد؟

بله.

 

به نظر شما اقدام استاندار در ماجرای برکناری شما، تدبیر لازم را داشت؟

 

رزم حسینی سیاسی نبود. اگر بود، کوتاه نمی‌آمد. جرقه این ماجرا از زاهدی، فتاحی و غضنفر آبادی زده‌شد. ببینید من در تیر با رییس دولت اصلاحات دیدار کردم، قبل از آن به همراه آقای انصاری به‌عنوان نماینده استانداری در مراسم ختم مادر ایشان شرکت کرده بودم. بحثی هم نبود. اما از شهریور ۹۴، فشارها برای دیداری که در تیرماه ۹۳صورت گرفته بود، زیاد شد. من به آقای ذکا اسدی هم گفتم، در آن دیدار اصلاً بحث سیاسی نشده بود. ذکر خیر آیت‌الله جعفری و رزم حسینی بود.

 

از داخل استانداری هم بر اختلاف‌ها اضافه می‌کردند؟

 

بله. استاندار شریف است اما چون کار سیاسی نکرده و جریانات سیاسی را نمی‌شناسد، از انتقادات زود نگران می‌شود. به همین دلیل به دنبال این است نسبت به او انتقادی و اعتراضی نشود. مثلاً برخی ائمه جمعه به رییس جمهور می‌تازند اما رزم حسینی دفاعی از دولت و روحانی نمی‌کند.

 

به شما گفتند صداقت ندارید و برکنارتان کردند. اما یک ماه بعد شما سمت مشاور استاندار را پذیرفتید. این کار به‌گونه‌ای تلقی شد که در این ماجرا حق با رزم حسینی بود.

 

تا قبل از برنامه تودیع، خبری از این برنامه‌ها نبود. به من پیشنهاد دادند که به یک اداره کل دیگر بروم اما قبول نکردم. این موضوع باعث شد از من عصبانی شوند که چرا نپذیرفتم. نهایتاً جلسه تودیع را گذاشتند و من را برکنار کردند و گفتند فلان. بعد از عزل، رزم حسینی من را خواست و به من گفت شرایط خیلی خاص است، به من کمک کن. من پرسیدم چرا گفتید من صداقت نداشتم، جواب داد جبران می‌کنم. بعد از این از من خواست که مشاور شوم و حتی من را برای یکی از ادارات کل استان خارج از استانداری هم معرفی کرد. علی‌رغم مخالفت من، اصرار کردند و برخی دوستان توصیه کردند قبول کنم. البته من اگر همان روز می‌رفتم تهران، بهتر بود تا اینکه یک سال بعد از آن ماجرا بروم، چرا که پس از عزل برای معاونت سیاسی یک استان از من دعوت شد اما با مشورت حاج‌آقا انصاری نرفتم، بااین‌حال بعد از اینکه سمت مشاور را پذیرفتم، کسی از استانداری به من توجهی نکرد.

 

فکر می‌کنید چه کسی در استانداری باعث این ماجراها بود؟

 

من از آقای ذکا اسدی بیشتر گله دارم. با او صمیمی بودم اما بعدها شنیدم که رزم حسینی راضی به عزل من نبوده و ذکا اسدی پیشنهاد کرده.

 

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در کرمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ رأی روحانی در کرمان کمتر از چهار سال قبل شد.

 

رییس جمهور در این چهار سال زحمات زیادی را کشیده. دور دوم از دور اول برای ایشان سختر بود چرا که هجمه‌ها زیادتر شده بود. ازآنجاکه نمایندگان دولت در هر استان در رأی آوری رئیس جمهور در دوره دوم تأثیر گذارند، و عملکرد آنها رای را جمع می‌کند حمایت از رییس جمهور مهم بود. متأسفانه بعضی مدیران یا حمایت نکردند، یا می‌گفتند روحانی رأی نمی‌آورد و به استقبال رقیب او رفتند. رییس جمهور گفت که برخی مدیران برای حمایت از دولت پاشنه‌هایشان را بالا نکشیدند، در کرمان هم این‌گونه بود. استاندار آنطور که لازم بود پاشنه‌هایش را بالا نکشید. این را هم در نظر بگیرید که ما سه تا کرمانی در دولت داشتیم که می‌ بایست رأی دکتر روحانی در کرمان بالا باشد. آقای جهانگیری، آقای انصاری و آقای پورمحمدی و ضمن اینکه آقای جهانگیری کاندیدا بود برای کمک به دکتر روحانی، و توقع این بود استان کرمان جزء استان های اول در رای به رئیس‌جمهور باشد متاسفانه نشد! و مردم به عملکرد مدیران نه گفتند!! در زادگاه آقای جهانگیری، ارزوییه، رأی به روحانی در این دوره ۴۷ درصد بوده در حالی که سال ۹۲ دکتر روحانی بالای ۸۰ درصد رای داشته!

 

چرا؟

 

چون دولت محلی در کرمان خوب کار نکرده.

 

در چه حوزه‌ای؟

 

در حوزه‌های مختلف، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی که دست تمام پیمانکاران محلی از پروژها قطع شد. سیاسی، یک سری فعالین سیاسی هستند که توقع دارند. مثلاً در ارزوییه حاضر نشدند فرماندار را عوض کنند و هواداران دولت را ناامید کردند. در کرمان افت رأی داشتیم چرا که فعالین سیاسی را دلسرد کرده بودند. اسفند ۹۵ در هتل آسمان اصلاح‌طلبان کرمان جلسه‌ای داشتند، همه اعضا به عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف بویژه سیاسی معترض بودند. آقای مرعشی همه را متقاعد کرد. نمایندگان دولت در کرمان آن‌چنان حامی نبودند. حتی در مقابل انتقادات هم حاضر به پاسخگویی نیستند. چند جمله در حمایت از برجام شنیدید؟ چقدر روی حقوق شهروندی کار شد؟ به جزء یک همایش!!

 

نظر شما در مورد عملکرد حوزه عمرانی استانداری چیست؟ می‌گویند رزم حسینی بیش‌ از حد روی شهر کرمان تمرکز کرده. ازیک‌طرف هم می‌گویند مسوول حوزه عمرانی استانداری کرمان، نیروی قالیباف است.

 

البته من بیشتر سیاسی هستم تا عمرانی! قبول دارم. بارها در استانداری این بحث می‌شد که کل استان را باید دید. در بحث شورای شهر به طنز می‌گفتند رزم حسینی شهردار است یا استاندار. متأسفانه از شهرهای دیگر غافل شدند. حتی کار به‌جایی رسید که شهرها را خودی و غیرخودی کردند. حالا یک روز فلان نماینده از یک انتصاب حمایت نکرده، دور آن حوزه انتخابیه را خط کشیدند.

 

منظورتان اختلاف بین امیری، نماینده زرند و رزم حسینی است؟

 

بله. در مورد بخش دوم سؤال قبلی شما، نمی‌گویم سیف الهی اصلاح‌طلب نیست و نمی‌گویم هست، اما مدیر خوبی است.

 

چرا؟ چون زرندی و همشهری شماست مدیر خوبی است؟

 

نه. معتقدم اگر سیف الهی به دور از سیاست به کارهایش بپردازد، موفق‌تر است و باید در سیاست شفافتر عمل کند. انتخابات شورای شهر هم فعال بود اما بعد کمرنگ‌تر شد.

 

وقتی فهمید گروه نزدیک به خودش رأی می‌آورد؟

 

بله.

 

برخی معتقدند حلقه دور رزم حسینی، فضای ذهنی برای او ایجاد کردند و استاندار اسیر اندیشه‌های آن‌هاست.

 

رزم حسینی می‌توانست مدیر خیلی بهتری باشد اگر تیم هماهنگ‌تری داشت. اما تیمی انتخاب کرد که از انتقادها دور باشد. مثلاً حجت‌الاسلام عرب پور را که به روحانی رأی نداده بود، مشاور کرد.

 

استاندار می‌گوید برای وفاق این کار را کرده.

 

وفاق که این نیست. نمی‌شود از گروهی که مخالفین دولت است بیاوریم جناب آقای عربپور به عنوان مشاور استاندار دولت تدبیر امید از کدام برنامه دولت دفاع کرده؟ بعد بگوییم وفاق. مثلاً اگر رئوفی می‌آمد دکترمیرزایی را مشاور خود می‌گذاشت، منطقی بود؟ و طرفداران دولت وقت می‌پذیرفتند؟

 

فکر می‌کنید در دولت دوازدهم هم باید استاندار بماند؟

 

به نفع دولت و حامیان و خود رزم حسینی هست که استاندار نباشد.

 

مرعشی در این زمینه چه نظری دارد؟

 

چیزی را مطرح نکرده. تا جایی که من می‌دانم نظرش بر این است که استان ضرر نکند. خود رزم حسینی استعفایی را مطرح کرد که وجود خارجی نداشت. استانداری این استعفا را مطرح کرد، کمپین راه انداختند و جوابی نگرفتند.

 

به رزم حسینی چه نمره‌ای می‌دهید؟

 

در نمره دادن باید جمیع جهات را در نظر گرفت و با بررسی تمام حوزه‌های کاری نمره داد شاید در بحث اقتصادی همه فکر کنند اقدامات بزرگی صورت گرفته هنوز که چیزی مشخص نیست ضمن اینکه بخش خصوصی هم زیاد لطمه دید ولی در حوزه سیاسی و فرهنگی کاری نشده و ضعیف بودند و توسعه باید متوازن و هماهنگ باشد. بر این اساس بنده نمره ۱۰ الی ۱۲ می دهم. تیم استاندار تیم پیری می‌باشد. البته این را هم باید بگویم که رزم حسینی زحمات زیادی هم کشیده که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. اگر در بحث انتخابات از رزم حسینی ایراد می‌گیریم، یک بخشی به حامیان هم نقد وارد است.

 

ایراداتی به شیوه عملکرد اصلاح‌طلبان و مرعشی وارد است که دور خود یک حلقه بسته‌ای ایجاد کردند و ورود به این حلقه بسته امکان‌پذیر نیست.

 

ببینید در کار سیاسی به این حجم بله ایراداتی هم وارد است و باید نقد صورت بگیرد اشکالی هم ندارد نقد و انتقاد باعث پویائی و رشد است. ولی نه اینطور که مطرح می‌کنید نیست شورای هماهنگی متشکل از احزاب اصلاح طلب که عمدتاٌ جوان هم هستند تشکیل می‌شود و تصمیمات لازم گرفنه می‌شود یک کار جمعی است. اما راجع به آقای مرعشی من معتقدم تنها کسی که پای بچه‌های کرمان مانده و به مشکلات توجه می‌کند، ابشان است. و حکم نخ تسبیح را دارد نسبت به اصلاح طلبان کرمان باعث وحدت و جمع شدنشان است، چقدر آقایان از کرمان پا گرفتند بالا رفتند اما امروز مردم کرمان را و دوستان را فراموش کردند. اما مرعشی هنوز پای کرمان ایستاده. برخی از بزرگواران هم که در پست های مسئولیتی مختلف مطرح می‌شوند من اطلاع دارم برخی از اینها خودشان اصلا تمایل ندارند اصرار افراد آنها را وادار به پذیرش می‌کند. با همه اینها بله نقص‌هائی هم هست ایراداتی وجود دارد که بخشی از آن طبیعی است و مابقی را باید اصلاح کرد نمی‌شود از ایراداها چشم‌پوشی کرد. همان‌طور که دولت نیاز به جوان‌گرایی دارد، اصلاح‌طلبان کرمانی هم باید جوان‌گرایی کنند. باید به نسل های بعدی توجه جدی بشود و سن مدیریتی استان و حتی کشور بالاست سن پیری می‌باشد و این شیوه در دراز مدت به نفع کشور و احزاب سیاسی نیست و احزاب هم باید نیروسازی کنند با برنامه و هدفدار حرکت کنند ولی برخی افراد به دنبال حزب داری هستند امروز این حزب نشد فردا حزبی دیگر! این شیوه غیر از ضرر چیزی بدنبال ندارد و برای جریان فکری مضر است. در بحث مدیریت هم بنده با همه احترامی که برای بزرگترها و پیشکسوتان عزیز دارم این ایراد را وارد می دانم در بحث مدیریت نیروسازی نکردیم و به نسل های بعدی اعتماد نشده و این ضعف بزرگی است همیشه تعدادی محدود را داریم و همه جا مطرح می‌کنیم باید به نسل جوان که تحصیل کرده و توانمند هستند اعتماد کنیم و امورات را به آنها واگذار کنیم.

 

انتهای پیام / منبع: روزنامه پیام ما