میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نخواهد داد

در پی گزارش مردمی پیرامون اقدام چند کشاورز باهدف انتقال آب از قنات روستای تاریخی گیسک به زمین های پایین دست رسانه صدای زرند طی تماس با محمد اسلامی رئیس میراث زرند در این باره سوال کرده بود که ماحصل این گفتگو به شرح ذیل جهت اطلاع عموم ارسال می گردد.

اسلامی گفت: اولا باید در جوابِ کسانی که می گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده اند بایدبگویم که این یک ادعای گمراه کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند و بهانه ی آنها این بود که گردشگران به محصول آنان خسارت می زند حال آنکه هیچ گردشگری این عمل زشت را مرتکب نمی شود و اگر هم چنین اتفاقاتی می افتد توسط گردشگرنماها صورت می پذیرد و این فقط بهانه ای بود تا آب این روستا را انتقال دهند که ما پیگیر این موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را جتی به نزدیکترین اراضی مجاور هم نمی دهیم.

رئیس میراث در ادامه از موضوع اخیر در تغییر مسیر آب روستا هم گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی عزیمت کردم. با مشاهده ی جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت وساز تا استخر محوطه جنب «چنار» ابتدا بسیار خوشحال شدم چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است که بدلیل قطع ارتفاع در چند نقطه از مسیر؛ با صدای زیبای آبشار روح و جسم هر انسانی شاد می شود. لذا این اتفاق را به فال نیک گرفتم و در ادامه به من اطلاع دادند که قصد احتمالی این کشاورزان؛ انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا اکنون از طریق این رسانه ی مردمی به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به این روستای تاریخی در جای جای ایران می رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی وطبیعی روستا از وظایف میراث است واجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد چرا که وفق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا نخواهد افتاد ولی تغییر در شکل و محتوی آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عواملِ دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

رئیس میراث افزود: باستناد قانون، تخریب بناهای تاریخی مجازات های بسیار سختی بهمراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می شود.

اسلامی در پایان از دغدغه ی دوستداران میراث تشکر کرد و گفت: برگ برنده ی ما، اعتماد مردم است و افرادی که گزارشی در هر مورد به میراث فرهنگی زرند ارسال کرده و می کنند اطمینان کامل دارند که نام و نشان آنها همیشه محرمانه خواهد ماند.