وزیر اطلاعات: دشمن به دنبال آن است که جامعه را به دو قطبی شدن تبدیل کند

حجت الاسلام علوی در حسینیه ثارالله کرمان گفت: ۱۵ شعبان سال روز تولد امام زمان را به محضر رهبر معظم انقلاب و مردم ایران تبریک می گوییم و خدا را شاکرم که توفیق حضور، در مراسم ارتحال امام در جمع شما مردم ولایت مدار کرمان را دارم.

وزیر اطلاعات با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری اظهار کرد: در این سال حساس دشمن در تلاش است که میان مردم اختلاف و شکاف ایجاد  کند و جامعه ما را به یک جامعه دو قطبی تبدیل کند. باید در سال جاری شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «همدلی و همزبانی بین دولت و ملت» را عملی و محقق سازیم تا بتوانیم نقش های شوم دشمنان را همچون گذشته خنثی کنیم.

 

سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در حسینیه ثارالله کرمان

 

به گزارش صدای زرند، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی پیش از ظهر امروز ۱۴ خردادماه در جمع عزاداران بیست و ششمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در حسینیه ثارالله کرمان ضمن تسلیت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای حماسه ۱۵ خرداد که بستر ساز خیزش مردم ایران در سال های بعد پیروزی انقلاب است گفت: ۱۵ شعبان سال روز تولد امام زمان را به محضر رهبر معظم انقلاب و مردم ایران تبریک می گوییم و خدا را شاکرم که توفیق حضور، در مراسم ارتحال امام در جمع شما مردم ولایت مدار کرمان را دارم.

 
علوی افزود: از استاندار دلسوز استان کرمان آقای رزم حسینی؛ که موجبات حضور بنده را برای حضور در جمع شما را فراهم کرد تشکر می کنم ضمن آنکه از مرد علم، ادب و اخلاق آیت الله «سید یحیی جعفری» امام جمعه کرمان که در هر سفر سعادت حضور خدمت ایشان را داشته‌ام و پدرانه این طلبه کوچک را مورد تفقد و بزرگواری قرار دادند تشکر می کنم.

 
وزیر اطلاعات با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری اظهار کرد: در این سال حساس دشمن در تلاش است که میان مردم اختلاف و شکاف ایجاد  کند و جامعه ما را به یک جامعه دو قطبی تبدیل کند. باید در سال جاری شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «همدلی و همزبانی بین دولت و ملت» را عملی و محقق سازیم تا بتوانیم نقش های شوم دشمنان را همچون گذشته خنثی کنیم.

 
علوی گفت: سالروز ارتحال امام راحل و برگزاری مراسمات بزرگداشت امام خمینی (ره) فرصت ارزشمندی را فراهم می کند که بار دیگر مروری بر حرکت حضرت امام و دستاورهای آموزنده آن بزرگوار را داشته باشیم.

 
وی  با اشاره به اینکه، تجدید میثاق با آرمان های امام (ره) یادآور تحکیم بر ادامه راه امام در جهت تحقق آرمانهای انقلاب خواهد بود افزود: ویژگی امام خمینی (ره) این است که در نقطه ناامیدی و بن‌بست که سیاسیون به بن‌بست رسیدند و ناامید شدند، با یاری خدا حرکت خود را آغاز کردند و سرانجام انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

 

سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در حسینیه ثارالله کرمان

 
حرکت امام در راه پیروزی انقلاب اسلامی

 
علومی با اشاره به حرکت امام در راه پیروزی انقلاب اسلامی گفت: حرکت امام راحل دو مقطع داشت که یکی در سال های ۴۱و ۴۲ که منتهی به ۱۵ خرداد و سرانجام ۱۳ آبان ماه که امام خمینی (ره) را به ترکیه تبعید کردند است و دیگری مربوط به سال ۵۷ و حرکتی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی گشت.

 
وزیر اطلاعات با بیان اینکه در هر دو مقطع امام راحل ملت ایران را رهبری کردند و نهضت قیام ملت ایران را سبب شدند تصریح کرد: در شرایطی امام راحل دست به این اقدام زدند که هیچ کس امید نداشت در آن شرایط یک حرکت و یک جنبش فراگیر شود و مردم و اقشار مختلف جامعه از آن استقبال کنند.

 
وی با بیان اینکه، شرایط داخلی و خارجی مساعد برای به وقوع پیوستن یک انقلاب نبود تصریح کرد: در سال۴۱، ۴۲ و ۴۳، شرایط داخلی به گونه ای بود که امکان مبارزه فراهم نمی شد زیرا که خواستگاه قیام به شرایطی نیاز داشت.

 
علوی با اشاره به اینکه، شرط اول یک حرکت و قیام وحدت رهبری است افزود: باید در یک جامعه یک رهبر باشد که بتواند یک قیام فراگیر را ایجاد کند. آیت الله بروجردی یک مرجع تقلید منحصر به فرد بود که اگر اشاره می کرد ایران تکان می خورد اما ایشان در سال ۴۰ از دنیا رفتند.

 
وی ادامه داد: در آن زمان مرجعیت تقلید از حالت منحصر به فردی خارج شد و در بین چندین مرجع تقلید تقسیم شد و دیگر مرجع واحد نبود که به صورت منحصر به فرد بتوانند حرکت های اعتراضی علیه رژیم پهلوی را رهبری و هدایت کنند.

 
علوی گفت: یکی دیگر از قوی ترین خواستگاه ها قیام در آن زمان، دانشگاه بود که در آن زمان جنبه مذهبی نداشته و بیشتر تمایل به مارکسیس و سوسیالیسم داشتند و حتی برخی از دانشجویان که می خواستند نماز بخوانند باید زیر سر پله آهسته نماز می خواندند که به آنها امل یا کهن پرست نگویند.

 
وزیر اطلاعات ادامه داد: در چنین فضایی یک مرجع تقلیدی انتظار جواب مثبت را از اینگونه دانشگاهی نباید داشته باشد. آن دسته از دانشجویان و اساتیدی که می خواستند مبارزات سیاسی داشته باشند و اعتقادات مذهبی خود را نیز حفظ کنند، یک جمعیت مسلمانان سوسیالیسم را تشکیل دادند. آنها می خواستند با این حزب اذعان کنند که ما هم نماز می خوانیم و هم مبارزه سیاسی می کنیم و در این شرایط  قطعا صدای همراهی از سوی دانشگاه ها بلند نخواهد شد.

 
این مقام مسئول با بیان اینکه بازاریان با دعوت علما در صحنه ها حضور پیدا می کردند ادامه داد: بازاریان همیشه در اعتصاب و راهپیمایی و حضور در تجمعات در دوره مشروطیت و در دوره ملی شدن صنعت نفت مبارزات حضور داشتند اما در سال ۴۱ و ۴۲ آمادگی حضور را نداشتند به این علت که در ۷ یا ۸ سال پیش در جنبش صنعت نفت حضور پیدا کرده بودند و عاقبت آن چیز دیگری شده بود و این موضوعات بازاریان را سرخورده کرده بود و از حضور در حرکت های سیاسی سرخورده شده بودند.

 
علوی افزود: دیگر خواستگاه قیام، حوزه های علمیه و روحانیون بودند که آنها نیز در جریان مشروطه و ملی شدن صنعت نفت همراه انقلابیون بودند و با سخنرانی های خودشان در بین مردم نقش بی بدیلی در ملی شدن صنعت نفت ایفا کرده بودند ولی آنها نیز به واسطه آنچه که بر سر صنعت ملی شدن نفت آمده بود سر خورده شده بودند و بیشتر به سمت کارهای فرهنگی رفته بودند و به عبارت دیگر عطای سیاست را به لقایش بخشیده بودند و چون از صحنه سیاست سر خورده شده بودند این آمادگی در بین روحانیون نیز وجود نداشت که بازهم در این شرایط امام به سمت این گروه ها رفتند.

 
وی افزود: خواستگاه دیگر قیام مربوط به سیاسیون و جبهه ملی بود. آنها در آن زمان درگیر پارلمان بازی و انتخاب در مجلس شورای ملی بودند و عملا حرکت و مبارزه رودرو علیه رژیم را کنار گذاشته بودند.

 
وزیر اطلاعات گفت: در چنین شرایطی که هیچ خواستگاهی، آمادگی حرکت نداشت و خلا رهبری با فوت آیت الله بروجردی وجود داشت و شاه نیز آیت الله حکیم یعنی مرجعیت شیعه را به بیرون از مرزهای ایران سوق داده بود دیگر در این شرایط همه احساس می کردند که احتمال وقوع یک قیام اعتراضی به سیاست های دیکته شده آمریکایی وجود ندارد.

 

سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در حسینیه ثارالله کرمان

 

 
وی با اشاره به آغازمدیریت اصلاحات آمریکایی تصریح کرد: اصلاحات آمریکایی با  تعرض به اسلام در قوانین کشور آغاز شد. امام خمینی (ره) در آن زمان خطر را احساس کردند و به دنبال پر کردن خلا رهبری برآمدند و ۹ نفر از علما که در تراز مرجعیت بودند را در قم جمع کردند و با برنامه‌ریزی ۱۵۰ نامه به علمای بلاد نوشتند و خواستند تا دور هم جمع شوند و مسائل را رصد کنند و اطلاعات را بفرستند و لحظه‌ ای غافل نباشند.

 
علوی با بیان اینکه در آن زمان بیانیه ‌هایی را در قم ‌نوشتند و در تهران و مشهد با امضای ۱۱ مجتهد صادر کردند افزود: انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها یکی پس از دیگری به دستور امام خمینی (ره) شکل گرفتند و آنها با حرکت امام همراهی کردند ضمن آنکه امام(ره) سران هیئت‌های مذهبی و بازاریان را فرا خواندند و گفتند، هیئت‌ها با هم موتلف شوند و دست به دست هم دهند تا دشمن دعوای حیدری و نعمتی راه نیندازد و از آنها به نفع سیاست‌های رژیم استفاده نکند.

 
وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) می‌دانستند، رفتن در سینه رژیم و مقابله با شاه شامل قربانی دادن، شکنجه، زندانی و تبعید است و امام فرهنگ شهادت را در جامعه ترویج کرد و فرمود «سینه خود را برای سرنیزه‌های شما آماده کرده‌ام» و خون شهادت را در رگ‌های ملت به جریان انداخت.

 
وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه شرایط داخلی و خارجی با قیام امام خمینی (ره) همراه نبود، افزود: شوروی همکاری نمی‌کرد، آمریکا هم پشتیبان شاه بود و از این قیام حمایت نمی‌کرد، اما شجاعت و هوشمندی امام راحل تمام این پشتوانه‌ها را بر هم شکست.

 
علوی با بیان اینکه شاه برای خود بت شده بود و امام این بت را شکست ادامه داد: رژیم با جنایات در ۱۵ خرداد و تبعید امام در آبان ۴۳ فکر کردند، انقلاب را خفه کرده‌اند و در شرایطی که زمینه داخلی و خارجی فراهم نبود و شوروی و آمریکا از شاه حمایت می‌کردند و شاه هم خاطرش جمع بود امام دوباره در سال ۵۶ حرکت خود را آغاز کرد.

 
وزیر اطلاعات ادامه داد: شاه برای اینکه این حرکت‌ها ادامه پیدا نکند، مقاله‌ای را در روزنامه اطلاعات به نام یک فرد نوشت و به امام توهین کرد و از انقلاب اسلامی و قیام مردم به نحو موهنی نام برد و این نقطه خیزش مردم در قم، کرمان، جهرم، تبریز، اصفهان و … شد و سرانجام انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

 
علوی گفت:  در هر یک از انقلاب‌ها دو فاز شامل بال‌های سیاسی و نظامی وجود دارد که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام این است که هیچ ‌گاه به سراغ نیروهای مسلح نرفتند تا با آنها مبارزه کنند و با نیروهای مسلح و ارتش به نحوی صحبت می‌کردند که انگار دارند با آدم‌های خودی صحبت می‌کنند و امام خمینی (ره) توطئه‌ها و فتنه ‌ها را یکی بعد از دیگری در هم کوبید و هشت سال دفاع مقدس را حمایت و رهبری کردند و بنا به گفته خودشان با دلی پاک و ضمیری آگاه ندای حق تعالی را پاسخ گفتند و ملت ایران را در اندوه و غم فراق خود فرو بردند.

 

انتهای پیام/