نگاهی گذرا به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در کرمان در سال ۹۳

بسیاری از ناظران و تحلیلگران اقدام جدی برای نجات استان کرمان از بحران آب و بازگشت آرامش سیاسی به استان و مبارزه جدی با حاشیه نشینی را مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در کرمان طی یک سال گذشته می دانند.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران اقدام جدی برای نجات استان کرمان از بحران آب و بازگشت آرامش سیاسی به استان و مبارزه جدی با حاشیه نشینی را مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در کرمان طی یک سال گذشته می دانند.

 

Razm-Hoseeni

 

به گزارش صدای زرند، شعارهای انتخاباتی حسن روحانی در گرما گرم انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ که نوید بخش «تغییر» بود، توانست بسیاری از مردم را به پای صندوق های رای بکشاند؛ صندوق هایی که اغلب نام نامزد اعتدال گرای انتخابات ریاست جمهوری به آن ریخته شد.

 
حال پس از گذشت تقریبا یک و نیم سال از عمر دولت تدبیر و امید و سکانداری «علیرضا رزم حسینی» بر پهناورترین استان کشور، به نظر می رسد عملکرد استاندار کرمان توانسته است روح امید را در دل مردم دیار کریمان احیا کند؛ مساله یی که خود علیرضا رزم حسینی نیز بر آن تاکید دارد.

 
وی که با شعار اعتدال پا به اتاق شماره هشت استان شماره هشت کشور گذاشت، در نخستین روز سکانداری خود و در مراسم تودیع و معارفه خود اعلام کرد: کرمان را به استانی خودگردان تبدیل کرده و با همه نیروهای اصلاح طلب معتدل و نیروهای اصولگرا کارخواهم کرد و در کرمان از همه نیروهای شایسته از هر طیف و گرایشی استفاده خواهم کرد.

 
حال شامگاه یکشنبه ۲۴ اسفندماه «علیرضا رزم حسینی» در آخرین روزهای سال ۹۳ و در جمع خبرنگاران کرمانی گفت: این نشست برای قدردانی از رسانه های استان کرمان برگزار شده است که همواره در ۱۵ ماه گذشته همراه استانداری کرمان بوده و ما نیز در استانداری کرمان همواره رسانه ها را از خود می دانیم.

 
خبرنگاران را از خود می دانیم

 
رزم حسینی با قرائت آیه شریفه “وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُوا”، خطاب به اصحاب رسانه اظهار کرد: خبرنگاران را از خود می دانیم و خوشحالم که مجموعه ای از رسانه های فعال، مطالبه گر و منتقد در استان کرمان وجود دارد و با هوش و سیاستی که دارند همواره در راستای توسعه و آبادانی استان کوشیده اند و امیدوارم که این روحیه حفظ شود و بتوانیم بیش از پیش نقش رسانه ها را در سازندگی استان روشن و تبیین نماییم.

 
وی با ادای احترام به پیشگاه همه ایثارگران، جانبازان و شهدای هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: هر کشور دارای افتخاراتی است و می توان گفت افتخار کشور ما همین افرادی هستند که جانشان را در کف دست گذاشته و برای انقلاب و کشور نثار کردند. امیدواریم چراغ پرفروغ شهدا همواره راه و مسیر ما را روشن نگاه دارند که اینگونه نیز بوده است.

 
استاندار کرمان با ذکر این مطلب که پس از جنگ تحمیلی، حضرت امام (ره) سیاست هایی را مبنی بر بازسازی کشور و نیز نوسازی اقتصادی ان را ابلاغ نمودند افزود: این رون برای سازندگی و آبادانی کشور در همه دولت ها طی شد تا هم اکنون به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری انجامید و می بینیم در کشور ما هر امری که از سوی حکومت و دولتمردان مشاهده می شود برای توسعه و پیشرفت زندگی می باشد.

 
رزم حسینی اضافه کرد: از جمهوری اسلامی نیز این انتظار می رود که علیرغم افزایش رفاه عمومی به فکر ارتقای سطح فرهنگ عمومی و نیز ایجاد روحیه تعالی در مردم عزیز کشورمان باشد.

 
این مقام مسئول با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را بر مبنای اجرای این سیاست ها گذاشته است، در خصوص مذاکرات هسته ای گفت: بحمدالله دولت تیمی خوب و کارکشته را برای ادامه مذاکرات تعیین کرده است و می بینیم از زمانی که آهنگ ادامه مجدد مذاکرات نواخته شد بهبودی در وضعیت سرمایه گذاری و کسب و کار ایجاد شد. اقتصاد از زمانی که احساس آرامش نماید شکوفایی خود را آغاز می کند.

 

 
۶۴۰ میلیون دلار واردات و یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار سهم صادرات استان کرمان

 
وی با اشاره به سهم صادرات و واردات در سال جاری بیان کرد: در سال گذشته میزان واردات استان کرمان ۳۳۸ میلیون دلار بوده در حالی که در سال جاری به میزان ۶۴۰ میلیون دلار رسیده است، همچنین در سال گذشته سهم صادرات به میزان ۶۷۱ میلیون دلار بوده است اما در سال ۹۳ به رقم یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار افزایش یافته است و این نشان می دهد که جهش بزرگی در زمینه اقتصاد صورت گرفته است. ضمن انکه می توان به کسب مقام اولی استان کرمان در صادرات غیرنفتی در بین سایر استان های کشور اشاره کرد.

 
استاندار کرمان با بیان اینکه به منظور توسعه اقتصادی همواره به دنبال مدلی بودیم که بتوانیم همه ارکان حکومت از جمله ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، دولت و نیز بخش خصوصی را به میدان بکشانیم افزود: البته به اینکه اختیارات کافی وجود نداشته و نیز بروکراسی های نحس اداری وجود دارد واقف بودیم بنابراین به دنبال
طرحی برای عملگرایی در توسعه بودیم که با ممارست و بررسی های فراوان به مدل مثلث توسعه اقتصادی رسیدیم.

 
رزم حسینی در ادامه گفت: یکی از مواردی که همواره مورد تاکید ما می باشد و سعی کرده ایم بطور ویژه در طرح مثلث توسعه اقتصادی بگنجانیم بحث فرهنگ سازی برای تکریم سرمایه گذاران می باشد بگونه ای که می بینیم در بسیاری از شهرها که سرمایه گذار می خواهد پروژه های را آغاز کند مورد احترام و حمایت روحانیت معزز و امام جمعه ان منطقه می باشد و این یکی از برکات این طرح است اما معتقدیم که باید بیشتر شود.

 

 
رسانه ها به تبلیغ کارها و اقدامات بپردازند و نه افراد

 
وی خواستار شد: رسانه ها به تبلیغ کارها و اقدامات بپردازند و نه افراد که این آفتی برای مدیریت است. اگر اخبار به صورت تحلیلی در اختیار مردم قرار گیرد موجب پیشرفت و توسعه استان می گردد.

 
استاندار کرمان یکی از موارد مورد تاکید طرح مثلث توسعه اقتصادی را کارآمدی نظام دانست ادامه داد: کارآمدی نظام در اجرای سیاست های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که اگر به درستی این کار را انجام دهد کارایی خود را به نمایش گذاشته است.

 
نماینده عالی دولت در استان کرمان با اشاره به طرح مثلث توسعه اقتصادی تصریح کرد: به واسطه این طرح است که هم اکنون می توان ظرفیت های استان را در هر بخشی شناسایی نمود، اینکه ۷۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، اینکه در بخش های نفت و گاز و راه سازی دارای این همه ظرفیت و پتانسیل هستیم، به این دلیل است که توانسته ایم ظرفیت های استان را به خوبی و با کمک طرح مثلث توسعه اقتصادی ناسایی نماییم و این خیلی خوب است.

 
رزم حسینی همچنین اضافه کرد: شهر کرمان با این سبقه تاریخی و با این سرمایه های عظیم شهری که دارد باید سرآمد سایر شهرهای کشور باشد اما متاسفانه می بینیم که عقب افتاده است و این طرح موجب سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیاردی در حوزه شهری در بخش هایی همچون پل و زیرگذر شده است.

 
وی با بیان اینکه باید هم دست به دست هم دهیم و خلق ثروت نمایید تاکید کرد: اگر جنگ نمی شد بی شک حضرت امام خمینی (ره) به عنوان والاترین و بهترین کارآفرین و پیشتاز در عرصه توسعه و آبادانی می بود اما جنگ کشور ما را دچار سکته ای اقتصادی و پیشرفتی کرد.

 

 
نباید بعد از ۳۶ سال از عمر انقلاب، گروه های سیاسی با هم جدال داشته باشند

 
استاندار کرمان با تصریح به اینکه استان کرمان، استانی سیاسی است ادامه داد: سرخط های سیاسی کشور در استان کرمان است. هوش، نجابت و متانت گروه های سیاسی استان است که گرد هم جمع می‌شوند و با هم پیمان نامه وفاق و برادری امضا می کنند که این کار در کشور بی بدیل و بی سابقه می باشد. به هر حال نباید بعد از ۳۶ سال که از عمر انقلاب می گذرد به هر واسطه، گروه ها با هم جدال داشته باشند.

 
رزم حسینی با بیان اینکه بررسی پروژه ها و قوانین نشان داد که حدود ۱۹۰ قانون مزاحم وجود دارد ادامه داد: البته دولت محترم در این خصوص پیگیری های لازم را انجام داده است و کمیته ای مسوول رسیدگی به این قضایا می باشد. ضمن آنکه اگر می گوییم که باید نسل اینده مان که جوان هستند را اداره کنیم مطمئنا بدون برنامه و اختیارات امکان پذیر نمی باشد.

 

 
نامه استاندار به رییس جمهوری

 
وی با اشاره به نامه ای که برای رییس جمهور نوشته است تصریح کرد: ۱۰۰ مورد از مواردی که مربوط به اختیارات استانداران می شد را بیان نمودیم، ضمن آنکه فساد زمانی به وجود می آید که موانع ایجاد شود و سپس رانت ایجاد شده و در نهایت همه چیز با یک امضای طلایی حل می شود و تاکید داریم که نباید امضای طلایی وجودداشته باشد که فساد به وجود آید.

 
این مقام مسوول با بیان اینکه اگر بخواهیم یک کشور را ارزیابی کنیم بهترین شاخصه توجه به پرونده های قضایی آن می باشد افزود: چنانچه پرونده ها فزاینده باشند نشان از عدم امنیت و ثبات آن کشور دارد و اگر کاهنده باشد نشان از آرامش و مطلوبیت ان کشور دارد.

 
استاندار کرمان همچنین بیان کرد: به دولت اعلام کرده ایم حاضریم چنانچه اختیارات کافی دهید، شاخصه ها را دریافت نمایید و با ضمانت و همچنین طبق قانون و نظارت آن ها را با مطلوبیت بسیار بالاتر تحوبل دهیم البته مجددا بر روی ارائه اختیارات کافی تاکید می نمایم.

 
وی با بیان اینکه به دنبال اختیارات سیاسی نیستیم و قصد ایالتی کردن استان ها را نیز نداریم گفت: فقط اختیارات اقتصادی و آنچه که منجر به توسعه و پیشرفت شود را خواهانیم.

 

 
هیچگاه فکر نمی کنم که استاندار کرمان هستم

 
رزم حسینی در ادامه تصریح کرد: هیچگاه فکر نمی کنم که استاندار کرمان هستم و حساس می کنم به عنوان یک کرمانی باید شهر خود را بسازم و برای رسیدن به این هدف باید هر کاری که از دستم بر می آید را انجام دهم.

 
این مقام استانی با اشاره به اینکه بیان مشکلات تضعیف نظام نیست ادامه داد: در دور افتاده ترین مناطق کشور به برکت انقلاب و نظام اتفاقات خوبی افتاده است اما حرف ما این است که هنوز مردم به آن توسعه یافتگی نرسیده اند.

 
استاندار کرمان در ادامه گفت: یکی از کار های خوبی که در مثلث توسعه اقتصادی انجام شد بحث اجرا بود و اینکه خواهشمندیم رسانه ها در این خصوص همکاری نمایند و طی مصاحبه هایی با سرمایه گذاران، موانع سرمایه گذاری و روند اجرای کار را جویا شده و مطالبه گری نمایند.

 
رزم حسینی با تاکید بر اینکه طرح مثلث توسعه اقتصادی منطبق بر سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی می باشد افزود: می توان به جرات گفت که همه بندهای اقتصاد مقاومتی که مرتبط با استان بوده اند در این طرح گنجانده شده اند.

 
وی در جای دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح همیاران آب گفت: چند جلسه در شورای آب شرکت کردم و اما پیش خود گفتم که باید در استان کرمان خودمان تولید آب نماییم. بنابراین با حضور کارشناسانی خبره در این زمینه به طرحی جامع به نام طرح همیاران آب رسیدیم.

 
این مقام مسوول اضافه کرد: اقدامات ما در این حوزه انقدر چشمگیر بود که همه می گفتند استان کرمان ظرفیت جذب وام های خود اشتغالی در این زمینه را دارد، ضمن آنکه کشاورزان عزیز را به کمک طلبیدیم، برترین استان از لحاظ جذب اعتبارات بخش آب نیز شدیم.

 

 
اجرای طرح آب مجازی در استان

 
استاندار کرمان با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب داشته ایم تصریح کرد: باید طرح آب مجازی را در استان اجرا نماییم. در بسیاری از کشورهای پر آب نیز از طرح آب مجازی استفاده می کنند بدین صورت که از کاشت محصولات آبی خودداری کرده و با انجام واردات این نوع محصولات پر آب، آب را در کشور خود نگه می دارند.

 
وی از راه اندازی بازار آب در برخی شهرستان های استان کرمان خبر داد و با بیان اینکه هر متر مکعب آب به قیمت ۷۰۰ تومان خریداری می شود بیان کرد: البته کاری کرده ایم که برای مرکز کشور، آب کرمان تبدیل به دغدغه شود و نشان داده شود که بحران اب کرمان در مرز خط قرمز می باشد و باید برای آن چاره ای اندیشید.

 
رزم حسینی همچنین در اشاره به طرح مثلث توسعه اقتصادی با عنوان اینکه پروژه های این طرح دارای پشتیبان هستند و از ۷۵ هزار میلیار تجاوز نخواهند کرد افزود: چنانچه شخصی بخواهد طرحی را ارائه و سرمایه گذاری نماید در حالت رزرو قرار گرفته تا زمانیکه ۷۵ هزار طرح سرمایه گذاری به سرانجام برسد و هیچ طرح دیگری تا زمان تکمیل آنها اضافه نخواهد شد. در این خصوص به اولیت بندی ها و نیز سطح بندی ها توجه ویژه خواهیم کرد.

 
این مقام مسوول با اشاره به سفرهای خود به اقصی نقاط دنیا گفت: برای من دردآور بود که آبادانی کشوری را که به اندازه کشور ما سرمایه و ظرفیت ندارد می بینیم اما توسعه و سازندگی کشور را شاهد نیستم. ضمن آنکه برای همه مناطق برنامه وجود دارد اما مدیر لایق و مستعد کم می باشد همچنین سیستم سبک و چابک نیز بی تاثیر نمی باشد.

 

 

 
حاضرم فرماندارِ با اختیارات شهری همچون قلعه گنج باشم

 
استاندار کرمان با بیان اینکه تفکر بخش خصوصی جوابگوی خلاهای دولتی و مدیریتی می باشد افزود: حاضرم فرماندارِ با اختیارات شهری همچون قلعه گنج باشم اما استاندار بی اختیار استان کرمان نباشم.

 
رزم حسینی با اشاره به ورود بنیاد مستضعفان برای بازسازی و توانمند سازی مردم محل گفت: باید الگوهای فرهنگی و اقتصادی شناسایی شوند و سپس تمرین شده و تکثیر گردند.

 
وی همچنین در ادامه سخنان خود به مقوله فرهنگ اشاره و اضافه کرد: همه ما باید به دنبال تعالی فرهنگ عمومی در جامعه می باشیم. باید این قضیه تبدیل به فرهنگ گردد که بتوان با وحدت و مدیریتی واحد در این زمینه گام برداشت. البته مقرر شده است که جامعه روحانیون در خصوص تعیین سیاست های فرهنگ عمومی اقدام کند البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

 

 

 
باید حاج قاسم سلیمانی مشی ما و ایثارگران باشد

استاندار کرمان با بیان اینکه سال آینده سال حساسی از لحاظ انتخابات می باشد افزود: به دنبال تدوین منشور صالح ترین انتخابات در استان کرمان می باشیم که بر اساس آن افراد ملزم به اجرای اخلاق انتخاباتی  و نیز رعایت انصاف در رقابت ها می شوند و امیدواریم که بازی های سیاسی اصل نشوند و بتوان در ذیل آن ها کارهای مثبتی برای نظام و توسع آن صورت داد.

 
وی در پایان با تاکید بر اینکه باید مشی ما و ایثارگرانِ ما، حاج قاسم سلیمانی باشد خاطر نشان شد: باید همه اقشار به ویژه  خبرگزاری ها و مطبوعات بدون حاشیه کاری به ارائه اخبار خود بپردازند و استان را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهند.

 

 

انتهای پیام/