درخواست تدوین برنامه جامع تولید تا صادرات پسته در دولت و مجلس

افزایش قیمت تمام‌شده، عدم ثابت بودن نرخ ارز و میزان تولید باعث ربودن بازارهای ایران توسط کشور آمریکا شده و لازم است برنامه جامع تولید تا صادرات پسته برای ترجیحی و گزینشی بودن این محصول در دولت و مجلس تدوین شود.

 افزایش قیمت تمام‌شده، عدم ثابت بودن نرخ ارز و میزان تولید باعث ربودن بازارهای ایران توسط کشور آمریکا شده و لازم است برنامه جامع تولید تا صادرات پسته برای ترجیحی و گزینشی بودن این محصول در دولت و مجلس تدوین شود.

Dr.-Amiri2

به گزارش صدای زرند به نقل از ایانا ،نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با اعلام این خبر گفت: در حالی که پسته ایران بیش از هفت‌هزار سال قدمت دارد، به دلایل مختلفی نظیر عدم ثبات قیمت در داخل کشور، ثابت نبودن نرخ ارز، سرمازدگی، خشکسالی و نوسان‌های تولید بازار رقابتی ایران به نفع کشور آمریکا تغییر جهت داده است.

حسین امیری خامکانی افزود: کشور آمریکا دارای ۳۵ سال سابقه در تولید پسته است و ترکیه بعد از این کشور رقبای ایران در تولید این محصول به‌شمار می‌روند، اما طی سال‌های اخیر آمریکا توانسته است با بهره‌گیری از ثبات در قیمت تمام‌شده، بسته‌بندی‌های شکیل و دامپینگ، بازار ایران را به نفع خود مصادره کند.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید پسته ایران از ۲۷۰ هزار تن طی چند سال اخیر به کمتر از ۲۰۰ هزار تن رسیده است، در حالی که آمریکا توانسته میزان تولید خود را از ۱۹۰ هزار تن به بیش از ۲۱۰ هزار تن افزایش دهد.

تولید سنتی پسته در ایران

رئیس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل پسته ایران در ادعای آفلاتوکسین موجود در آن است، ادامه داد: مشکل امروز پسته آفلاتوکسین نیست، چرا که قوانین موجود در سنجش میزان آفلاتوکسین نیز تغییر کرده و برای ورود به بازار جدید با مشکل خاصی روبه‌رو نیست.

امیری خامکانی تصریح کرد: از سوی دیگر، در همه جای دنیا پسته به‌صورت فله‌ای و خام عرضه می‌شود تا متناسب با ذائقه مصرف‌کننده فرآوری شود.

وی یادآور شد: مشکل اصلی تولید پسته ایران این است که به‌رغم تکنولوژی‌های موجود در دنیا، همچنان به‌صورت سنتی اداره می‌شود و هرازگاهی با کمترین واکنش‌های بیرونی نظیر نرخ ارز، هدفمندی یارانه‌ها، تغییر نرخ حامل‌های انرژی، سرمازدگی، کمبود آب، نبود کود و سم و مسائل اینچنینی دستخوش تغییر قرار می‌گیرد.

برنامه جامع تولید و صادرات پسته تدوین شود

رئیس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از آنجا که این محصول حداقل ۵۱ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته و بعد از نفت بیشترین ارزآوری ممکن را در حوزه محصولات کشاورزی به خود اختصاص می‌دهد، لازم است در دولت و مجلس دارای برنامه جامع تولید و صادرات شود.

امیری خامکانی در پایان اظهار داشت: نگاه ترجیحی به این محصول و حتی نگاه استراتژیک می‌تواند علاوه بر هدایت تکنولوژی‌های روز، منابع مالی و تجهیز کشاورزان را به‌دنبال داشته و به افزایش توان رقابتی ایران با کشورهای رقیب در بازار بین‌المللی بینجامد.

انتهای پیام/