بهشت معادن در کرمان

استان پهناور کرمان از دیرباز به بهشت معادن ایران شهرت یافته؛ سرزمینی که از شمال تا جنوب و شرق تا غرب آن سرشار از مواد معدنی گرانسنگ است.

استان پهناور کرمان از دیرباز به بهشت معادن ایران شهرت یافته؛ سرزمینی که از شمال تا جنوب و شرق تا غرب آن سرشار از مواد معدنی گرانسنگ است.

Madan

به گزارش صدای زرند ،اینجا زمین از داشته هایش می گوید از داشته هایی که سخاوتمندانه در دل خود نهان کرده تا انسان هایی از جنس اندیشه و تلاش با تیشه های استوار علم و فن به سراغ شان رفته و بر ارزش آنها بیفزایند.

بدون تردید معادن غنی و متنوع یکی از قابلیت های اقتصادی استان کرمان به شمار می رود که به گفته اغلب کارشناسان و مسوولان در صورت بالفعل شدن این قابلیت ها و بهره مندی استان از فواید و نتایج آنها کرمان می تواند به مرز خودکفایی برسد و حتی بخشی زیادی از درآمد غیرنفتی کشور را تامین کند.

معادن مس در رفسنجان و شهربابک، ذغالسنگ در زرند، کوهبنان و راور، سنگ آهن در سیرجان، کرومیت و تیتانیوم در جنوب استان و معادن تازه شناسایی شده در شرق استان مجموعه ای کامل برای توسعه شتابنده این دیار، اشتغالزایی، ایجاد صنایع تبدیلی و درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی است.

صنایع وابسته به معدن از جمله حمل و نقل ریلی که بتازگی با پیگیری استاندار کرمان کلید خورده در کنار تلاش برای ایجاد زیرساخت های آب و برق و گاز چرخه ای از کار و سازندگی را پدید آورده است.

با توجه به اهمیت بخش معادن و گستردگی استان کرمان دو سازمان صنعت، معدن و تجارت در شمال و جنوب استان فعالیت دارند.

فراوانی نعمت زمانی نمایان می شود که ماده معدنی مس علاوه بر شمال استان در جنوب کرمان نیز وجود دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناسبت دهم تیر روز صنعت و معدن به بررسی وضعیت معادن استان پرداخته است که این گزارش در دو بخش ارایه می شود:

** مزیت های اصلی کرمان در بخش معدن

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان مزیت های اصلی معدنی این استان را مس، آهن، ذغالسنگ و تیتانیوم دانست و گفت: این مزیت ها بیشتر در سرچشمه، سیرجان، کرمان و کهنوج هستند.

ˈمهدی حسینی نژادˈ افزود: تاکنون ۳۲ ماده معدنی در استان کرمان شناسایی شده که بخشی از آنها مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سالانه حدود ۴۰ میلیون تن از منابع معدنی استان کرمان برداشت می شود و براساس برآوردهای انجام شده، این استان حدود چهار میلیارد تن ذخیره قطعی اثبات شده دارد.

**فعالیت ۲۱ هزار نفر در حوزه معدن

وی گفت: براساس پروانه های معدنی صادر شده در استان کرمان، برآورد می شود ۲۱ هزار نفر در حوزه معدن در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، افزود: ۳۴۶ پروانه بهره برداری معدنی تاکنون در استان کرمان صادر شده است که از این تعداد، ۲۸۰ معدن فعال هستند.

**نگاهی به مشکلات حوزه معادن

وی گفت: مشکلات زیادی در زمینه اکتشاف معادن استان وجود دارد زیرا مباحث مربوط به این حوزه مربوط به ۴۰ سال قبل است و به دلیل نبود امکانات مورد نیاز برای اکتشافات معدنی، تاکنون اکتشافات خوبی نداشته ایم.

حسینی نژاد، وجود تجهیزات فرسوده و نداشتن فناوری های روز دنیا در حوزه معادن را از دیگر مشکلات حوزه معدن در استان کرمان برشمرد و ادامه داد: یکی دیگر مشکلات این بخش، وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر است که تلاش شده با شناسایی و پیگیری برای رفع آنها، مشکلات این حوزه را کاهش دهیم.

وی به تغییر فرهنگ در حوزه معادن اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیشتر فعالان حوزه معادن، معدن دار هستند تا معدن کار که این موضوع نیز باید اصلاح شود.

**بحران آب و ضرورت توجه به معدن

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در استان کرمان و محدودیت های موجود در راستای توسعه کشاورزی، توسعه استان از طریق معدن و صنایع معدنی و ایجاد ارزش افزوده در معدن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی یادآور شد: استاندار کرمان نیز به حوزه معدن و صنایع معدنی و ظرفیت های موجود این بخش در فرایند توسعه اشراف و تاکید فراوانی دارد.

**استخراج از معادن کوچک و متوسط رو به کاهش رفته است

رییس اتاق صنعت و معدن استان کرمان هم گفت: معادن استان کرمان به دو دسته معادن بزرگ مانند معادن گل گهر سیرجان و سرچشمه رفسنجان که به صورت دولتی و نیمه دولتی اداره می شوند و معادن کوچک و متوسط تقسیم می شوند.

ˈعلی اکبر مشرفیˈ افزود: معادن بزرگ که به صورت دولتی یا نیمه دولتی اداره می شوند، توانسته اند تداوم کار داشته باشند اما معادن کوچکتر که عمده آنها به بخش خصوصی واگذار شده اند به دلیل عدم توانایی بخش خصوصی به تامین سرمایه استخراج، نبود ماشین آلات به روز و گرانی هزینه ها، نتوانسته اند به طور کامل به کار خود بپردازند و میزان استخراج از معادن کوچک و متوسط رو به کاهش است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی قوانین نیز به دلیل فراهم نبودن امکانات لازم برای اجرای آنها، موجب کندی روند کار در حوزه معادن می شود.

وی اظهار کرد: باید به این مساله توجه کنیم بازار خارجی که مدنظر معادن ماست، به آسانی به دست نمی آید و حتی اگر محصول خام بسرعت تبدیل به پرورده و نیمه پرورده نهایی شود امکان صادرات آن بسیار دشوار است.

مشرفی تاکید کرد: مقامات دولتی بویژه استاندار کرمان به معادن توجه ویژه ای دارند و سرمایه گذاران خوبی برای بخش معدن به این استان آمده اند که سال های آینده شاهد رشد و ترقی خوبی در این حوزه خواهیم بود.

** لزوم توسعه صنعتی در کرمان

وی به بحران آب در استان کرمان اشاره و بیان کرد: سالانه حدود شش میلیارد متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی استان کرمان برداشت و بیش از ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.

مشرفی افزود: انتقال آب از دریای عمان یا خلیج فارس، هزینه های چند هزار میلیارد تومانی دارد و تامین آب از منابع دریا برای کرمان به دلیل هزینه بالای آن امکان دارد اجرایی نشود یا چاره ساز نباشد لذا بهترین راه برای تامین آب کرمان صرفه جویی و استفاده صحیح از آن در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به این که تنها راه نجات جوانان بیکار، ایجاد اشتغال و توسعه صنعت است، گفت: به جای آنکه آب استان صرف کشاورزی شود که بهره پایین دارد یا اشتغال بسیار کمی را ایجاد می کند به نظر می رسد مسوولان باید به دنبال راهکارهای جدید برای مصرف بهینه همین آب کم باشند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای توسعه اشتغال در کنار کمبود منابع آبی، استفاده از ظرفیت های بخش صنعت و معادن است که صنعت سرمایه گذاری بالایی را می طلبد اما در بخش معدن با توجه به پتانسیل های استان کرمان، سرمایه گذاران راحت تر و بهتر می توانند حضور یابند.

رییس اتاق صنعت و معدن استان کرمان اظهار کرد: در حوزه معادن، سرمایه گذاری کمتری برای دولت و مردم استان نیاز است و آب بری بالایی را نیاز ندارد.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکل آب، دولت و مسوولان مجبور هستند برای بالا بردن سطح اشتغال و رفاه مردم بهره برداری بهتری را از معادن داشته باشند.

استان کرمان ۲۳ شهرستان دارد که در هریک از این شهرستان ها ردپایی از چند ماده معدنی باارزش دیده می شود.

انتهای پیام/