ترک فعل دستگاه های مربوطه در خصوص تصادف خونین پلیس راه یاسوج / چه اتفاقی باید بیفتد تا یک مدیر عزل شود؟/ چرا راهداری و راه و شهرسازی به تذکرات سازمان بازرسی توجهی نکردند؟ / چند واقعیت درباره تصادف خونین پلیس راه یاسوج-شیراز

تصادف وحشتناک تریلر در پلیس راه یاسوج که 14 خودرو زیر گرفته شد و این حادثه منجر به کشته شدن 6 نفر و مصدوم شدن 26 نفر شد که یک خانواده 5 نفره در این حادثه جان خود را از دست دادند.

به گزارش صدای زرند، این حادثه یک بار دیگر نیز در سالهای گذشته اتفاق افتاده و دو نفر در همین نقطه جان خود را از دست داده اند. به گفته مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد در چند ساعت بعد از این حادثه ادارات خدمات رسان استان همگی پای کار بوده اند.

این در حالی است که هیچ مسوولی در این استان بابت این اتفاق عذرخواهی نکرده و توضیحی نداده است. تنها موضوعی که مسوولان قضایی، پلیس انتظامی و هلال احمر به آن اشاره کرده اند ترمز بریدن تریلر و زیر گرفتن ۱۴ خودرو و اتفاقات بعد از آن است. هر چند که بسیاری از مردم اعتقاد دارند این حادثه به دلیل خواب رفتن راننده اتفاق افتاده، یک راننده تاکسی خط برون شهری یاسوج در این خصوص می گوید: اگر ترمز بریده بود حداثل می توانست به یک سمت تریلر را منحرف کند، یا اینکه حداقل می توانست بوق بزند، چرا راننده تریلر اصلا بوق نزد و مستقیم رفته روی خودروهایی که جلویش بوده اند.

قریب به اتفاق مسوولان قضایی و انتظامی بر موضوع ترمز بریدن تأکید داشته اند؛ حادثه در دست بررسی و راننده تریلر نیز در بازداشت است.

باند خروج اضطراری

یکی از مواردی که طی این دو روز نبود آن احساس می شود نبود باند خروج اضطراری است. در برخی از مناطق کشور به دلیل خطرات جاده ای و برای ایجاد ایمنی بیشتر این رمپ ها احداث شده اند، این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد یکی از پرحادثه خیز ترین جاده های کشور را دارد ولی از وجود این رمپ ها بی بهره است.

در این رمپ ها که پر از شن هستند، خودروهای سنگین و کامیون هایی که ترمز بریده اند و تعادل خود را از دست داده اند برای فرار از حادثه به این بریدگی ها پناه می‌برند. مشخص نیست که راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص فعالیتی انجام داده یا خیر، شواهد حاکی از آن است که تاکنون حرف و سخنی در خصوص لزوم رمپ‌ها در استان زده نشده است.

بی سامانی دست فروش و وانت بارها در کمربندی یاسوج

اگر در اطراف شهر یاسوج سری بزنید با وانتهای میوه فروشی و خواروبار مواجه می شوید که در حاشیه جاده ها پارک کرده اند، به ویژه در حاشیه کمربندی یاسوج به اصفهان نیز این پدیده بسیار مشاهده شده است. هیچ سامانی در خصوص این خودروهای میوه فروشی داده نشده و هر لحظه امکان حادثه‌ای تلخ وجود دارد، کما اینکه در این حادثه نیز چند دست فروش حضور داشتند و ضریب تلفات حادثه بسیار بیشتر از زمانی شده است که دست فروش ها حضور نداشته باشند، چرا که دست فروش ها مشتری ها را به سمت خود می کشانند و جان مردم در این مناطق به خطر می‌افتد. در این حادثه یک دست فروش در گفت و گویی اینطور عنوان کرده که مشتری که مشغول خرید کردن از این دست فروش بوده، توسط تریلر زیر گرفته شده است.

ساخت‌های غیرمجاز در مسیر راه‌های مواصلاتی استان، وجود انبوه رستوران‌های بین جاده‌ای و افزایش نامعقول تجاری سازی‌ها در حاشیه راه‌ها مهمترین عوامل ناامنی در سطح جاده‌های استان کهگیلویه و ویراحمد است که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند.

n00463903 r b 005

سازمان بازرسی: تخلف دو مدیرکل راهداری و راه و شهرسازی در حادثه خونین یاسوج محرز است

موضوعی که سازمان بازرسی استان در گفت و گویی به آن اشاره کرده مشکلات فنی جاده کمربندی و ترک فعل مسوولان است. بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تصادف خونین یاسوج (منطقه پلیس راه شیراز – یاسوج) گفت: برای دو نفر از مدیران متولی تشکیل پرونده شده و در حال بررسی است. تخلف این مدیران در این حادثه محرز است و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

محمد مهدی صالحی اظهار داشت: سازمان بازرسی نامه‌های هشداری متعددی را در خصوص این نقطه حادثه خیز با دستگاه‌های متولی (راهداری و راه شهرسازی) مکاتبه کرده که این نامه‌ها هم موجود است.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد: تخلف دو مدیرکل در حادثه خونین یاسوج محرز و برای آنها تشکیل پرونده شده است.

وی افزود: در تاریخ ۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ نامه‌های هشداری را به این دستگاه‌های متولی ارسال کردیم و به آن‌ها پیرامون همین نقطه حادثه خیز به لحاظ؛ فضاسازی، رعایت حریم و نقض قوانین و مقررات صورت گرفته هشدار دادیم و تأکید کردیم که باید این موارد اصلاح شود و به آن‌ها گفتیم که ممکن است این اتفاق بیفتد.

صالحی در ادامه اضافه کرد: به این هشدار ما توجه نکردند و هشدار دیگری در تاریخ ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ به آن‌ها دادیم و گفتیم که حریم جاده یاسوج به شیراز حدفاصل سرآبتاوه تا پلیس راه (شیراز – یاسوج) به دلیل عدم رعایت حریم جاده و تصرف غیرقانونی آن توسط افراد، هر چه سریعتر آن را بررسی کنید و اصلاح امور انجام بدهید که متأسفانه مجدداً به هشداری‌های سازمان بازرسی توجه نکردند.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بنابراین با بررسی‌های که دیروز صورت گرفت و حضور میدانی هیئت بازرسی سازمان بازرسی استان در نقطه حادثه خیز مذکور و شرکت در جلسه مدیریت بحران استان برای مدیران متخلف تشکیل پرونده شد و در حال بررسی است و نتیجه را به مردم هم اعلام می‌کنیم.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان تأکید کرد: تخلف این مدیران صد درصدی محرز است، چرا که به هشدار‌های سازمان بازرسی توجه نکردند؛ چرا که اگر به هشدار‌های سازمان بازرسی توجه می‌کردند، این حادثه به این شکل اتفاق نمی‌افتاد.

udElcfQza60Z1

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند مدیران فنی در حوزه راهداری و شهرسازی است

برخی از نقاط جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد از ناامن ترین نقاط جاده ای کشوری هستند، و سالانه مرگ و میرهای زیادی را در این جاده ها شاهد هستیم. کهگیلویه و بویراحمد یک استان در حال توسعه و نیازمند مدیران فنی در حوزه راهداری و راه و شهرسازی هستند که متأسفانه این موضوع مورد توجه وزارت‌خانه قرار نمی گیرد. طی سالهای گذشته اداره کل راه و شهرسازی استان با ۱۳ «سرپرست» اداره شده است، از طرفی مدیریت راهداری نیز با حواشی بسیار زیادی مواجه بوده و همواره در مضان نقد قرار داشته اند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که نارضایتی از حوزه راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد کم نیست و احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز درخواست تغییر مدیرکل این حوزه را داده است، با این حال وزارت راه و شهرسازی به این درخواست توجهی نکرده است. اگر استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این استان با مسائل استانی آشنایی بیشتری دارد چرا وزارت خانه با استاندار این دولت هماهنگ نیست؟ در حوزه راه و شهرسازی نیز انتقادات زیادی به مدیر این حوزه وارد شد.

کارشناسان معتقدند کهگیلویه و بویراحمد نیازمند مدیران فنی در حوزه عمرانی است، مدیرانی که بتوانند در جاده سازی و راه سازی وضعیت را بهبود ببخشند. حمل و نقل در استان ما در مراتب بعدی اهمیت قرار دارد، جاده هایی که از امنیت کافی برخوردار نیستند و هیچ ساماندهی نشده اند، نمی توانند در حوزه حمل و نقل نیز موفق باشند.

کلام آخر آنکه؛ یک خانواده ۵ نفره در حادثه روز گذشته جان خود را از دست دادند که مصیبت بزرگی برای این خانواده است، با این حال هیچ عذرخواهی از سوی مدیرانی که در این قضایا مسوول بوده اند مشاهده نشد، چه اتفاق دیگری باید می افتاد تا یک مدیر عذرخواهی کند یا اینکه یک مدیری عزل شود؟ چرا این قضایا باید رو به فراموشی برود، در حالی که هر کسی که به نحوی مسوول است باید در این خصوص پاسخگوی عملکرد خود باشد.

انتهای پیام/