نایب رئیس صنف گوشت کرمان مطرح کرد؛

نرخ گذاری گوشت قرمز در کرمان اصلاح شود

قیمت گوشت قرمز طی هفته های اخیر در کرمان افزایش یافته و نایب رئیس اول صنف گوشت، مرغ و ماهی کرمان می گوید که باید منتظر افزایش قیمت بیشتر در شهریورماه باشیم.

به گزارش صدای زرند، علیرضا لری، وضعیت بازار گوشت کرمان را نابسامان توصیف کرده و معتقد است که مهم ترین دلیل افزایش قیمت، قاچاق دام تولیدی استان به کشورهای حاشیۀ خلیج فارس است.

وی همچنین تاکید دارد که نرخ گوشت در کرمان باید مانند بسیاری از استان های کشور به صورت تفکیکی تعیین شود. به عنوان مثال، کسی که قصد دارد ران گوشت بخرد با کسی که قصد خرید فیله دارد، نرخی مشابه به ازای هر کیلو گوشت را نپردازند. وضعیتی که در بسیاری از شهرهای دیگر کشور وجود دارد.

نایب رئیس اول صنف گوشت، مرغ و ماهی کرمان در این باره گفت: قیمت گذاری مرغ، گوشت سفید و گوشت قرمز تابع نرخ های دستوری است اما اگر این قیمت تفکیک بشود و نرخ های متفاوت برای آن اعلام شود، مطلوب تر خواهد بود.

وی ادامه داد: در کرمان می گویند گوشت باید به صورت مخلوط فروخته شود یعنی یک لاشۀ گوشت کامل را به یک قیمت بفروشیم در حالی که هر کدام از مشتریان سفارش خاصی دارند، یکی متقاضی گردن است، یکی درخواست خرید قلوه گاه دارد و یک مشتری هم ممکن است ران گِرد بخواهد. ران گرد را نمی توان با قیمت قلوه گاه فروخت.

لری یادآور شد: به نظر من ایراد بزرگی که در حال حاضر دربارۀ گوشت قرمز داریم این است که گوشت باید تفکیک و آنالیز شود و نرخ هر بخش از لاشه را به تفکیک اعلام کنند.

وی اضافه کرد: قیمت هر بخش از لاشۀ گوشت باید متفاوت باشد و بر اساس کیفیت نرخ گذاری شود، مشتری ای که فقط درخواست خرید یک کیلو گوشت آبگوشتی را دارد، باید گوشت را ارزان تر بخرد.

نایب رئیس اول صنف گوشت، مرغ و ماهی کرمان گفت: این شکل از نرخ گذاری فقط در کرمان اعمال می شود و سایر شهرها این گونه نیست. گوشت به تفکیک فروخته می شود و هر قسمت گوشت قیمت خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این تفکیک برای گوشت مرغ انجام می شود. قیمت شنیسل، فیله، بال و ران با قیمت مرغ کامل متفاوت است و گوشت هم باید به همین شکل باشد.

افزایش ۲۰ تا ۵۰ هزار تومانی گوشت

لری در ادامه با بیان این که طی هفته های گذشته گوشت قرمز در کرمان مقداری افزایش قیمت داشته است، توضیح داد: نرخ خرید گوشت گوسفند توسط صنف، حدود ۳۳۰ هزار تومان بود که ۳۵۰ هزار تومان فروخته می شد اما الان مغازه دار، گوشت گوسفند نر درجه یک را ۳۷۰ هزار تومان می خرد و نهایتا ۳۷۰ تا ۳۷۵ هزار تومان می فروشد، در حالی که هزینه های دیگر هم به آن تحمیل می شود.

وی با بیان این که در حال حاضر وضعیت بازار گوشت مقداری نابسامان است، خاطرنشان کرد: قیمت گوشت گاو نیز حدود ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. نرخ گوشت گاو با استخوان لاشه، ظرف دو ماه گذشته ۲۳۰ هزار تومان بود که الان به ۲۸۰ هزار تومان رسیده است. در حالی که هر کیلو گوشت با استخوان لاشه داخل مغازه، حدود ۲۰۰ گرم استخوان و ریخت وریز دارد و اگر دقیق محاسبه شود این گوشت باید حول و حوش ۳۷۰ هزار تومان فروخته شود.

قاچاق دام علت اصلی گرانی گوشت

نایب رئیس اول صنف گوشت، مرغ و ماهی کرمان، مهم ترین علت افزایش قیمت گوشت را قاچاق گوسفندهای درجه یک تولید کرمان به کشورهای حاشیۀ خلیج فارس بیان کرد و یادآور شد: گوسفندی که در کرمان ۵ میلیون تومان قیمت دارد، در بندر ۷ میلیون تومان قیمت می خورد و آن طرف آب، ممکن است به ۲۰ میلیون تومان هم برسد. بنابراین فرد ریسک می کند و گوسفندهای درجه یک را با لنج به کشورهای شیخ نشین می برد.

وی تورم و مناسبت عید قربان را از دیگر دلایل افزایش قیمت گوشت در هفته های اخیر دانست و ادامه داد: چون مردم خواستار گوسفند قربانی بودند، فروشندگان قیمت را بالاتر بردند و دام زنده تا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم فروخته شده است. وقتی دام زنده با این نرخ به فروش برسد قیمت گوشت از ۴۰۰ هزار تومان هم بیشتر می شود.

لری همچنین بیان کرد: قدرت خرید مردم نیز واقعا پایین است و اگر قدرت خرید بالا بود، نرخ گوشت از قیمت فعلی هم بالاتر می رفت.

افزایش مجدد قیمت گوشت از شهریور

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از بازار گوشت در ماه های آینده چیست؟ گفت: در یک ماه آینده قیمت گوشت تغییر چندانی نخواهد داشت اما از شهریورماه افزایش قیمت خواهیم داشت.

نایب رئیس اول صنف گوشت، مرغ و ماهی کرمان با اشاره به قیمت های فعلی گوشت در بازار افزود: گوشت منجمد سردست برزیلی همیشه کیلویی ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان ارزان تر از گوشت گرم بود اما الان شنیدم با قیمت ۳۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

وی دربارۀ وضعیت تولید گوشت در کرمان نیز خاطرنشان کرد: کرمان دامداری های چندان عظیمی ندارد که بخواهد پاسخگوی نیاز شهر کرمان باشد و حدود ۸۰ درصد گوشت درجه یک کرمان از استان خراسان، شهرهای تربت، سبزوار و مشهد تامین می شود.

لری اضافه کرد: کرمان دامداری خاصی ندارد و چند دامداری فعال هم دام های خود را به بندر و سپس خارج از کشور می فرستند.

وی گفت: با توجه به وضعیت علوفه، قیمت جو و نهاده های دامی، پرورش گوسفند برای دامداری ها مقرون به صرفه نیست و اکثرا تعطیل هستند و حتی بسیاری از دامداران در حال فروش گاوهای خود هستند زیرا تامین غذا و علوفۀ دام بسیار مشکل است.

نایب رئیس اول صنف گوشت، مرغ و ماهی کرمان تاکید کرد: ایجاد دامداری جدید و یا رونق دامداری های کنونی نیازمند پشتیبانی دولت و مسئولان است. اعطای تسهیلات کم بهره و همچنین حمایت از دامداران برای استخدام نیروی کار می تواند بخشی از مشکلات فعالان این بخش را مرتفع کند و سبب سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه شود.

انتهای پیام/