دادستان کرمان:

حساب های مالی و پرداخت مالیات معادن باید در استان باشد

دادستان عمومی و انقلاب کرمان یکی از اولویت های دادستانی در راستای حقوق عامه در سال ۱۴۰۲ را عودت سهم استان از حقوق دولتی معادن بیان کرد و گفت: بر اساس قانون، ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصولی در کرمان باید به استان برگردد که چند سال است که این موضوع در شورای معادن پیگیری می شود. حساب های بانکی و گردش مالی معادن نیز باید در استان باشد و مالیات خود را در استان پرداخت کنند. از نمایندگان درخواست داریم برای این موضوع در برنامۀ هفتم توسعه، ضمانت اجرا بگذارند زیرا در برنامۀ ششم ضمانت اجرای خوبی نگذاشته بودند.

به گزارش صدای زرند، مهدی بخشی، ساماندهی اتباع بیگانه، اجرای طرح های امنیت غذایی و رفع مشکل آب شرب کرمان را از دیگر اولویت های دادستانی دانست و افزود: استاندار کرمان اخیرا در جلسه ای اعلام کردند که دنبال انتقال آب از خلیج فارس و غرب کشور هستند که این کار در حال انجام است و استاندار نیز به جد پیگیر این موضوع است. راه حل طولانی مدت رفع مشکل آب شرب کرمان این است که انتقال آب از خلیج فارس یا غرب کشور انجام شود و در کوتاه مدت هم بر اساس آن چه استاندار مطرح کردند، ما از لحاظ استانداردهای داخلی و بین المللی میزان آب را در کرمان داریم اما مدیریت صحیح انجام نمی شود و یا این که ممکن است لوله کشی های موجود نقایصی داشته باشد که این آب هدر می رود.

وی با اشاره به اولویت های دادستانی درخصوص ناهنجاری های اجتماعی، جرایم و مسائل امنیتی، خاطرنشان کرد: سرقت مردم را بسیار آزار می دهد. رئیس سازمان زندان های کشور در سفر به کرمان از کمپ کبوترخان بازدید داشتند و قول دادند تا آخر سال بخشی از کمپ به بهره برداری می رسد که این مساله، اثر مستقیم بر کاهش سرقت ها خواهد داشت.

بخشی، با اشاره به وجود کارگاه های ضایعاتی غیرمجاز در کرمان، اضافه کرد: در کرمان ۸۰۰ کارگاه ضایعاتی وجود دارد که به صنف و شهرداری ها نامه زدم که دیگر مجوز ندهند. بخشی از این کارگاه ها مجوز ندارند که دستور پلمب آن ها صادر شده است.

وی از اختصاص زمین برای تجمیع کارگاه های ضایعاتی خبر داد و گفت: کارگاه های مجاز باید در خارج از شهر تجمیع شوند و با نصب دوربین و امکانات در این مکان ها، از سرقت پیشگیری شود.

دادستان کرمان افزود: در صورت راه اندازی کمپ کبوترخان و همچنین مدیریت کارگاه های ضایعاتی می توان به راحتی سرقت ها را کاهش داد.

وی همچنین دربارۀ وضعیت ساختمان های ناایمن شهر کرمان و این که چه تعداد ساختمان تاکنون از سوی شهرداری معرفی شده است گفت: با توجه به این که تحقیقات این مساله توسط معاون حقوق عامه دادستانی کرمان در حال تکمیل است، پس از تکمیل شدن آمار، آن را به شما ارائه خواهم کرد.

بخشی، با اشاره به رسیدگی به وضعیت بام کرمان، بیان کرد: درخواست های مردم را از طریق سامانه و حضور در بین مردم دریافت کردیم و به موضوع ورود کردیم تا آنچه به نفع مردم است در چارچوب قانون انجام شود، جلوگیری از مفاسد یا تخلفاتی هم که ممکن است آن جا ایجاد شود مدنظر دادستانی است تا با رعایت تمام این جوانب، به نتیجه ای برسیم که به نفع مردم است.

دادستان کرمان سوم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه بیان کرد: سال گذشته ورودی پرونده به دادسراهای استان ۲۴۷ هزار و ۳۳۳ بوده که ۴۰ درصد پرونده های دادگستری استان را تشکیل می دهد.

بخشی، ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ دادستان، ۶۳ دادیار، ۳۹ بازپرس و ۲۹ واحد سرپرستی در استان کرمان فعالیت دارند.

دادستان کرمان با بیان این که متوسط رسیدگی به پرونده ها در شعب بازپرسی استان ۶۹ روز است، یادآور شد: در بین مراجعان به دادسرا، ۴۴ درصد شاکی و ۵۶ درصد متهم هستند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، ۱۱۱ هزار و ۶۳۸ متهم و ۸۸ هزار و ۹۰ شاکی به دادسراهای استان مراجعه کردند که قریب به ۴ درصد مراجعان را اتباع خارجی تشکیل می دادند.

بخشی، ادامه داد: همچنین ۹۰ درصد متهمان مرد و ۱۰ درصد زن بودند.

۲۳ درصد سرقت های خُرد توسط اتباع بیگانه انجام می شود

وی بیان کرد: سال ۱۴۰۰ سرقت، ضرب و جرح و توهین به ترتیب در صدر جرایم استان قرار داشتند اما در سال گذشته ضرب و جرح در رتبۀ نخست بود و بعد از آن سرقت و توهین در رده های بعدی قرار داشتند.

وی تاکید کرد: اگر کمپ ترک اعتیاد کبوترخان راه اندازی شود درصد بالایی از سرقت های خُرد که مردم از آن ابراز نگرانی می کنند، کاهش شدید خواهد داشت.

بخشی، با بیان این که ۲۳ درصد سرقت های خُرد توسط اتباع بیگانه در استان رخ می دهد، گفت: ۱۲ درصد جمعیت استان اتباع هستند و ۶۰ درصد جرایم خشن توسط اتباع صورت می گیرد.

وی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی تصادفات استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم تا عوامل موثر در تصادفات استان شناسایی و رفع شود.

دادرسی الکترونیک در کرمان

دادستان کرمان با اشاره به فناوری اطلاعات و برگزاری دادگاه های الکترونیک، خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته مشکل اعزام زندانیان هم به لحاظ هزینه و هم مسائل امنیتی وجود داشت که استان کرمان در برگزاری دادگاه های الکترونیک پیشگام شد و در حال حاضر ۸۵ درصد اعزام ها کنسل شده و از طریق دادرسی الکترونیک انجام می شود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۸۸ دادرسی الکترونیک در استان برگزار شده است.

بخشی، با اشاره به راه اندازی سامانه ارتباط مستقیم شهروندان با دادستان با شماره ۰۹۹۳۰۶۵۳۵۴۳، گفت: مردم مسائل و مشکلات خود را به صورت پیامک یا در بستر ایتا ارسال می کنند که به سرعت رسیدگی می شود و قریب ۳ ماه گذشته، حدود ۳۰۰ پیام دریافت شده است.

رفع تصرف ۵۲.۵ هکتار از حریم رودخانه ها

وی از نظارت ویژه بر اماکن تحت نظر بهزیستی برای حمایت از کودکان و نوجوانان خبر داد و اظهار کرد: بی توجهی به کودکانی که در بهزیستی به دلیل نداشتن والدین یا بدسرپرستی نگهداری می شوند سبب می شود در آینده خطراتی برای جامعه ایجاد شود.

دادستان کرمان با اشاره به برگزاری جلسات حفظ حقوق بیت المال، یادآور شد: سال گذشته ۹ جلسۀ صیانت از حقوق بیت المال برگزار شد که بر اساس مصوبات آن از دخل و تصرف در ۸۸۰ هکتار اراضی دولتی با ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال جلوگیری شد که ۵۲.۵ هکتار مربوط به رفع تصرف اراضی بستر و حریم رودخانه ها بود.

برخورد با اراذل و اوباش شناسنامه دار

وی در ادامه با اشاره به وضعیت حاشیۀ شهر کرمان، گفت: برای ساماندهی حاشیۀ شهر کرمان اقداماتی انجام دادیم و برنامه های کارشناسی شده را با متولیان امر در دستور کار داریم که شاهد نتایج مثبت آن در آینده خواهیم بود و در حال حاضر بین دولت، نمایندگان و قوه قضائیه عزم جدی برای ساماندهی حاشیۀ شهر وجود دارد.

بخشی، افزود: برنامۀ کارشناسی شده برای برخورد با اراذل و اوباش حاشیۀ شهر وجود دارد تا اراذل و اوباش شناسنامه دار اختیار اراضی دولت را در دست نگیرند.

وی یادآور شد: برای مقابله با اراذل و اوباش نیز برنامه های ویژه داریم، کمیته تشکیل دادیم، قاضی ویژه گذاشتیم و رصد می کنیم.

انتهای پیام/