رئیس اداره دامپزشکی زرند تاکید کرد:

پایش و مراقبت فعال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

با توجه به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان و شرایط مساعد آب و هوایی برای انتشار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اداره دامپزشکی زرند مراقبت فعال و پایش این بیماری را در دستور کار قرار داد.

با توجه به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان و شرایط مساعد آب و هوایی برای انتشار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اداره دامپزشکی زرند مراقبت فعال و پایش این بیماری را در دستور کار قرار داد.

به گزارش صدای زرند به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان زرند، “حسن لطفعلی پور” رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند در این زمینه اظهارداشت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که برخی از سویه های آن بین انسان و پرندگان مشترک می‌باشد و به دلیل مخاطراتی که برای بهداشت عمومی ایجاد می‌کند و همچنین احتمال ایجاد اپیدمی در طیور صنعتی از بیماری‌های مهم بشمار می‌آید.

وی افزود: به دلایل گفته شده همه ساله با شروع فصل سرما که شرایط مساعدی برای تکثیر ویروس می‌باشد و عبور پرندگان مهاجر که گاهاً مخزن این بیماری می‌باشند، اداره دامپزشکی فعالیت مراقبت از این بیماری را آغاز می‌نمایند.

رئیس اداره دامپزشکی تصریح کرد: اکیپ‌هایی جهت بازدید از تالابها، آبگیرها و مناطقی که احتمال حضور پرندگان وحشی وجود دارد و همچنین پرنده فروشی های سطح شهرستان و مراکز نگهداری پرندگان ساماندهی و وضعیت سلامت پرندگان را در این مناطق بررسی می‌نمایند.

وی افزود: همچنین کلیه مرغداری‌های صنعتی اعم از مرغداری‌های تخم گذار، گوشتی و واحدهای پرورش سایر ماکیان نیز مورد بررسی و مراقبت فعال قرار دارند.

حسن لطفعلی پور در پایان ضمن تاکید به پرورش دهندگان مرغ و ماکیان جهت انجام اقدامات بهداشتی و کنترل آمد و شد، درخواست نمود: همشهریان عزیز، طبعیت گردان و محیط بانان مشاهده هرگونه تلفات پرندگان وحشی و همچنین پرورش دهندگان طیور صنعتی و بومی در صورت مشاهده علایم بیماری و تلفات بالا در گله بایستی سریعاً به اداره دامپزشکی جهت بررسی و نمونه برداری به شماره ۳۳۴۸۹۰۱۸ گزارش نمایند.

photo 2020 12 10 15 06 18 photo 2020 12 10 15 06 13 photo 2020 12 10 15 06 22

اننهای پیام/