برداشت «طلای سرخ» زرند آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی زرند با اعلام این خبر، افزود: ۴۱۰ هکتار از اراضی شهرستان زرند زیرکشت زعفران رفته و متوسط برداشت در هر هکتار ۳ و نیم تا ۴ کیلوگرم است.

مدیر جهاد کشاورزی زرند با اعلام این خبر، افزود: ۴۱۰ هکتار از اراضی شهرستان زرند زیرکشت زعفران رفته و متوسط برداشت در هر هکتار ۳ و نیم تا ۴ کیلوگرم است.

به گزارش صدای زرند، “رضا محمدی” گفت: با افزایش ۳۰ هکتاری سطح زیر کشت در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک و نیم تن زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود.

“علی صادق‌زاده” فرماندار زرند نیز گفت: با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی‌های پی در پی و افت شدید آب‌های زیرزمینی، تولید زعفران به سبب مزایایی که نسبت به سایر محصولات پرآب دارد، بعنوان کشت جایگزین و مقرون به صرفه انتخاب و مایه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این منطقه به شمار می‌رود.

فرماندار زرند بیان داشت: کشت محصولات مقاوم به خشکی از جمله زعفران، زرشک و گل محمدی در جند سال اخیر به دلیل شرایط مساعد از نظر آب و هوا و مرغوبیت خاک در اراضی کوهستانی این شهرستان رونق گرفته و همه ساله شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصولات هستیم و مجموعه شهرستان از کشاورزان در این زمینه حمایت می‌کند.

ضیالدینی یکی از زعفران‌کاران منطقه دشتخاک زرند هم با اشاره به اشتغال خوبی که در تولید زعفران در منطقه ایجاد شده است خواستار توجه بیش از پیش مسئولان در برندسازی این محصول با کیفیت منطقه شد.

برخورداری یکی دیگر از کشاورزان زعفران کار گفت: در گذشته در این منطقه گندم و جو و سیب زمینی و… کشت می‌شد و ب دلیل کم آبی‌ها من و دیگر کشاورزان منطقه با راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی به کشت زعفران رو آوردیم و خوشبختانه از این موضوع راضی هستیم.

قاسمی یکی دیگر از کشاورزان هم گفت: با توجه به اینکه شهرستان زرند قطب تولید زعفران استان است و زعفران منطقه از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است، از مسئولان استانی بویژه جناب آقای فدایی استاندار محترم می‌خواهیم در خصوص برندسازی و فرآوری ابن محصول اقدامات موثرتری را انجام دهند.

فضائلی دهیار دهستان دشتخاک هم گفت: با آغاز برداشت زعفران بسیاری از خانواده‌ها درگیر برداشت و فرآوری این محصول هستند و بسیاری از فرزندان به همراه والدینشان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برداشت این محصول ارزشمند فعالیت دارند و اشتغال خوبی هم ایجاد شده است. او گف: در حال حاضر بسته‌بندی ابن گیاه ارزشمد بصورت سنتی در منازل انجام می‌شود.

اقای رحمانی یک دیگر از کشاورزان گفت: با اولین بار که پیاز زعفران در زمینی کاشته می‌شود، ۸ تا ۱۰ سال دیگر نیاز به کشت ندارد و می‌توان از آن زمین زعفران برداشت کرد. او با اشاره به اینکه گیاه زعفران به آب کمی نیازدارد، افزود: زمین زیر کشت زعفران، فقط دوبار در سال آبیاری می‌شود.

مهدی قربانی یکی دیگر از کشاورزان گفت: کشاورزان منطقه محصول زعفران را بصورت کاملاً بهداشتی برداشت می‌کنند و در واقع بواسطه شرایط آب و هوایی، رنگ، رایحه و طعم زعفران دشتخاک از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و قابل رقابت با استان‌های پیشتاز در کشت این محصول است.

 

انتهای پیام/گزارش: علی نجف‌پور