گزارش روز/

پروژه فاضلاب برای زرند حیاتی‌است، ولی اجرای آن برای مردم، «معضل ایجاد کرده»!

چندی پیش در گفتگو با رئیس اداره مخابرات زرند، گزارشی تحت عنوان “معضلی به نام «اجرای پروژه فاضلاب» در زرند!” منتشر کردیم که به کام اجراکنندکان این پروژه خوش نیامد و در جلسات مختلف ما را محکوم می‌کنند که صدای زرند «پروژه فاضلاب» را برای شهرستان معضل می‌داند، حال آنکه فرق زیادی است بین معضل بودن «اجرای پروژه» تا «خود پروژه».

چندی پیش در گفتگو با رئیس اداره مخابرات زرند، گزارشی تحت عنوان “معضلی به نام «اجرای پروژه فاضلاب» در زرند!” منتشر کردیم که به کام اجراکنندکان این پروژه خوش نیامد و در جلسات مختلف ما را محکوم می‌کنند که صدای زرند «پروژه فاضلاب» را برای شهرستان معضل می‌داند، حال آنکه فرق زیادی است بین معضل بودن «اجرای پروژه» تا «خود پروژه».

صدای زرند – جواد زمانی: شکی نیست که پروژه فاضلاب یک نشانه در توسعه‌ی یک شهر می‌باشد، اتفاقی که اگر کارخانه فولاد زرند نبود، شاید هیچوقت در شهر زرند اجرا نمی‌شد. هرچند منفعت اصلی اجرای این پروژه را این کارخانه می‌برد، ولی در کنار این منفعتی که برده می‌شود، نمی‌توان مزایای اجرای این پروژه و وجود کارخانه‌ی فولادی با عظمت در زرند را نادیده گرفت؛ کارخانه‌ای که به گفته “علی صادق‌زاده” فرماندار زرند، «اجرای آن می‌تواند موجب اشتغال بیش از ۶۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و در آینده بیش از ۱۵۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شود». پس باید گفت خانواده‌های زیادی هستند که از اجرای کارخانه فولاد در زرند امرار معاش خواهند نمود.

پر واضح است که صنعتی شدن یک شهر، مشکلات و معضلاتی را نیز به همراه دارد اما در این مقال قصد تعریف خوبی‌های زیسکو را نداریم، بلکه قصد داریم در مورد اهمیت اجرای پروژه فاضلاب در زرند بگویم تا برای عده‌ای ثابت شود که «هرچند معتقدیم اجرای این پروژه برای عده‌ای از شهروندان ایجاد مزاحم کرده است، اما به هیچ عنوان «پروژه فاضلاب»‌ را برای زرند معضل نمی‌دانیم».

روزانه حجم زیادی آب از سفره‌های آب زیرزمینی زرند برای مصارف تجاری (پروژه‌های صنعتی) و کشاورزی (باغات پسته) برداشت می‌شود که متاسفانه با روند خشکسالی‌های اخیر، این حجم آب به هیچ وجه از مسیر بارندگی‌ها جبران نشده است، یکی از نشانه‌های این موضوع ناپایداری در پوشش گیاهی و خاک موجود در مراتع و افزایش سطح بیابان‌ها می‌باشد. بنابراین باید گفت آبی که مایه حیات می‌باشد را نباید به راحتی از دست داد و بخاطر اینکه تبدیل به پساب شده، نباید از مصرف مجدد آن غافل شد؛ چراکه با تصفیه این آب، می‌توان آن را مجدد، به ویژه در مصارف صنعتی و کشاورزی، مورد استفاده قرار داد.

فاضلاب شهری شامل: فاضلاب‌های خانگی (دستشویی، توالت، حمام، لباس‌شویی و ظرف‌شویی)، فاضلاب انواع مغازه‌ها، فروشگاها و رستوران‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و حتی آب باران و آب‌های سطحی است که گاها تحت عنوان آب خاکستری نامیده می‌شوند و بخش زیادی از آن به آسانی قابل تصفیه و بازیافت می‌باشد. پس گذشتن از این آب، کاری ناصحیح است، به ویژه با روند صنعتی شدن زرند نوعی خُسران محسوب می‌شود.

برای تولید هر کیلوگرم فولاد به ۶ تا ۸ لیتر آب نیاز است، یعنی با ظرفیت سالانه‌ی تولید فولاد در شرکت زیسکو که عددی حدود ۱.۷ میلیون تن اعلام شده است، برای فعالیت چرخه فولاد در زرند سالانه حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز است. جایی که بنا به گفته مهندس رجایی رئیس اداره آب و فاضلاب زرند مقدار آب شرب مصرفی در شهر زرند چیزی حدود ۸.۸ میلیون مترمکعب و در کل شهرستان حدود ۱۸ میلیون مترمکعب در سال، همچنین بنا به گفته روابط عمومی اداره آبیاری زرند مقدار تخلیه سالانه آب از سفره‌های آب شهرستان در بخش کشاورزی چیزی حدود ۱۳۷ میلیون مترمکعب است.

یعنی طبق محاسبات، بعد از راه‌اندازی مجموعه فولاد زرند، حدود ۸.۵ درصد از آب مصرفی در این شهرستان در این مجموعه استفاده می‌شود. بنابراین باید گفت «اجرای پروژه فاضلاب برای شهر زرند یک مسئله حیاتی است»؛ هرچند طبق اعلام‌های قبلی، تنها حدود یک سوم از آب مصرفی این مجموعه از مسیر فاضلاب شهر زرند تامین می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌ها، بخش دیگری از آب نیز باید از مسیر فاضلاب شهر کرمان تامین شود، اما در صورت عدم اجرای پروژه فاضلاب در زرند، قطعاً آینده‌ی این شهرستان از نظر آب با مشکل جدی مواجه خواهد بود.

بنابراین ما اعتقاد داریم که پروژه فاضلاب یک لازمه‌ی جدی برای زرند می‌باشد و هرچند از مردم عزیز زرند می‌خواهیم که به پاس اهمیت آن، در مقابل برخی مزاحم‌های ایجاد شده، صبر پیشه‌کنند، اما، در کنار این موضوع، انتقادات وارده بر نحوه اجرای آن را نیز درنظر داریم و عدم تعهد کافی شرکت‌های پیمانکاری را مورد انتقاد قرار خواهیم داد.

 

انتهای پیام/