مصاحبه با علی پورنجبر ریئس هیات نظارت بر انتخابات زرند/

هیئت نظارت بر انتخابات حق وتو ندارد!

آنچه در پی می‌آید مصاحبه با بالاترین مقام نظارت شورای نگهبان در شهرستان زرند است. این مصاحبه هم مانند دیگر مصاحبه‌های صدای زرند در بخش «آدرنالین سیاسی» به ویرایش مصاحبه شونده رسید تا اگر حرف و حدیثی پیش آمد صدای زرند متهم به سوتی گرفتن و… نشود.

آنچه در پی می‌آید مصاحبه با بالاترین مقام نظارت شورای نگهبان در شهرستان زرند است. این مصاحبه هم مانند دیگر مصاحبه‌های صدای زرند در بخش «آدرنالین سیاسی» به ویرایش مصاحبه شونده رسید تا اگر حرف و حدیثی پیش آمد صدای زرند متهم به سوتی گرفتن و… نشود.

صدای زرند – حسن‌ضیاءالدینی: ناگفته نماند در طول جلساتی که با «علی پوررنجبر» داشتم بیشتر از همه تقوای ایشان برایم قابل تامل بود. فردی که قبل از اینکه از بنده خدا بترسد از قبر و قیامت می‌ترسد و در عین حال علم سیاست را خوب می‌داند و شبکه اطلاعات گسترده‌ای در شهرستان ایجاد کرده تا خدای ناکرده حق و حقوق فردی ضایع نشود.

بیوگرافی از خودتان خدمات مخاطبان صدای زرند بفرمایید

علی پوررنجبر هستم متولد ۱۳۴۳، کارشناس ارشد مردم‌شناسی و افتخار این را داشته‌ام که چندین مرحله در مناطق جنگی حضور پیدا نموده و بهترین دوستانم به فیض شهادت رسیده‌اند.

چند سال سابقه کار اجرایی دارید؟

از ابتدا که به شغل شریف معلمی مشغول شدم کفیل آموزگار و در در ادامه خدمت چندین سال کاردان هلال احمر و امین اموال آموزش و پروش بودم و در هر سه مقطع تدریس داشته‌ام و از سال ۶۸ از اولین مدرسین آموزش خانواده و یک سال معاون آموزش عمومی آموزش و پرورش بودم و ۴ سال هم بخشدار مرکزی و دو سال هم معاون سیاسی و اجتماعی در فرمانداری زرند در کارنامه بنده می‌باشد.

عملکرد خودتان را در این مدت که بخشدار بودید چگونه ارریابی می کنید؟

این را مردم باید بگویند، ولی همیشه سعی کرده‌ام خادمی برای مردم باشم و هوای طبقه محروم جامعه را داشته باشم.

فکر می‌کنید نگاه شما بر اساس شایسته سالاری بود یا جناح و تفکر سیاسی؟

کارنامه من نشان می‌دهد که شایسته سالاری را سر لوحه کار خود قرار داده‌ام و کسی نمی‌تواند ادعا کند که عملکرد بنده چه در آموزش و پرورش و چه در بخشداری یا فرمانداری سیاسی بوده است.

می شود مثال واضحی بزنید؟

ببینید، منشی من در بخشداری یک فرد اصلاح‌طلب بود و بارها از طرف افراد به من می‌گفتند چگونه فردی که با خط و خطوط سیاسی شما یکی نیست را امین دفتر خود قرار داده‌ای و یا مدیرانی که با من در زمان معاونتم در آموزش و پرورش کار کرده‌اند می‌دانند ملاک و معیار من شایسته سالاری بود و حتی تعدادی از مدیران مدارس که اصلاح‌طلب بودند ولی چون عملکرد خوب و قابل قبولی داشتند از من لوح تقدیر گرفتند. هیچ کدام از مدیران شهرستان نمی‌توانند ادعا نمایند برخورد بنده مبتنی بر سیاست و جناح بوده است.

برترین دستاورد شما در زمان تصدی پست بخشداری را نام می‌برید؟

تعدادشان زیاد است؛ بزرگترین آن‌ها فکر کنم آشتی مردم محروم با بخشداری بود؛ حتی افراد برای پرداخت قبوض خدماتی به بخشداری مراجعه می‌کردند. بنده سعی می‌کردم با مدیران مربوطه هماهنگی نمایم تا هزینه‌ها قبوض را به اقساط پرداخت نمایند. نظام مهندسی روستایی را با جذب چندین مهندس و کارشناس و توجیه آن‌ها برای اولین بار در شهرستان راه‌اندازی و پروانه‌های ساختمانی را منطبق با طرح هادی ساماندهی کردیم و با تهیه نقش‌ها و سی‌دی نقشه‌ها از اداره کل مسکن و شهرسازی و توجیه دهیاران وقت توانستیم ساخت و سازها و صدور پروانه‌های ساختمانی را ضابطه‌مند نماییم.

در زمینه تجمیع عوارض با مکاتباتی که انجام دادیم توانستیم واریزی به حساب دهیاران را چند برابر کنیم. که حکم چشمه دائمی شد که هر سال بر اساس فرمول مخصوص این عوارض به حساب روستاها واریز می‌شود. یادم است برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۲ میلیارد تومان به دهیاری‌ها کمک به جسابشان واریز گردید و حتی روستای جرجافک در سال ۹۰ و ۹۱ به عنوان روستای برتر و گردشگری انتخاب و در این زمینه مبلغ زیادی هزینه گردید. در زمینه جمع‌آوری زباله و ساماندهی پسمانده‌های روستایی ۱۲ ماشین حمل زباله (نیسان و بنز خاور) تحویل دهیاران گردید. قبل از بخشداری بنده دهیاران بیمه نبودند که توانستیم با نامه نگاری و پیگیری‌های لازم تمام دهیاران را بر اساس ساعت کارکرد، بیمه نماییم.

فکر نمی‌کنید هر کس بود چنین عمل می‌کرد؟

شاید، ولی با این سرعت نه. برای نمونه ما یک ماشین آتش‌نشانی به یکی از روستاها دادیم و جالب اینکه آمار ماشین‌های آتش‌نشانی در همان رقم “یک” مانده و افزایش نیافته؛ بعضی روستاها ما چندین کیلومتر از شهر فاصله دارند آیا نباید در این زمینه تدابیری اندیشیده ‌می‌شد و آمار این ماشین‌ها افزایش می‌یافت؟

با نامه‌نگاری با دادستان وقت تمام دهیاران با دادن آموزش‌های لازم و آشنا کردن آن‌ها با قوانین قضایی به عنوان ضابط قضایی حکم گرفتند تا بتوانیم روستاها را بهتر مدیریت کنیم.

پس حکم کلانتر را هم این دهیاران در روستاها بازی می‌کردند؟

بله (با خنده). باور می‌کنید حق و حقوق دهیاران پیش از من قانونی پرداخت نمی‌شد (بز اساس ساعت کار و حضور در دهیاری و بخشداری). ولی این رویه در زمان بنده کلاَ جمع شد. اگر نبود حمایت بخشداران از دهیاران و حمایت دهیاران از بخشداری دو سال به عنوان خیر برتر کمک به هلال‌احمر در استان معرفی نمی‌شدیم. با کمک دهیاران توانستیم مبالغ خوبی را از متمکنین روستاها برای کمک به هلال‌احمر جمع نمایم که هر دو سال از دست رییس هلال احمر کشور لوح تقدیر گرفتم.

آیا نظارتی هم روی دهیاران صورت می‌گرفت؟

بله. شخصاً با توجه به تجربه‌هایی که از دوران معاونت آموزش و پرورش داشتم فرم ارزیابی عملکرد تهیه کردم و آن‌ها را برای تایید به اداره کل امور روستایی ارسال کردم و مورد استقبال قرار گرفت و متقابلاً به وزارت کشور ارسال شد و آنجا هم مورد توجه واقع گردید و اگر حمل بر خودستایی نباشد فرم ارزیابی عملکرد روستاها که در کل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد حاصل کار اینجانب است. شاهد این مدعا جناب آقای سیدحسن هاشمی مدیر کل محترم وقت امور روستایی استانداری می‌باشند.

آیا این تلاش‌ها مورد توجه قرار گرفت و یا مورد تجلیل هم قرار گرفتید و یا به عنوان وظیفه به آن نگاه شد؟

بنده در زمان سه فرماندار به عنوان بخشدار کار کردم و در زمان فرمانداری آقای رضا کرمی‌ به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی ایشان حکم گرفتم و این اعتماد به بنده قطعاً دلایلی داشته است نه خط و خطوط سیاسی.

شاخص‌ترین کاری که کردید و که به آن افتخار می‌کنید چه بود؟

فردی در روزهای اول کار در بخشداری نامه نوشته بود که مستاجر است و داری پنج فرزند و شوهرم بیکار است. زمینی می‌خواست در یکی از روستاها اطراف زرند. مورد خاصی بود، شخصاً تحقیق کردم دیدم چند دختر بزرگ دارد و زندگی بسیار متاثر کننده. شخصاً نامه زدم تا در روستای مورد نظر زمین و وام به او بدهند. رییس بنیاد مسکن با وقت گفتند که هزار نفر در این شهر مستاجر هستند، نمی‌شود به تمام آن‌ها زمین و وام بدهیم. یادم هست ایشان گفت قانون انگشتان دستمان را قطع می‌کند و اگر بخواهیم به همه زمین واگذار کنیم، باید به بیش از ۵ هزار خانوار که مستاجر هستند زمین بدهیم. بنده گفتم هر تعدادی که چنین شرایطی را داشته باشند در کمیسیون مطرح و کمکشان می‌کنیم که این اتفاق افتاد. از این اقدام خود خیلی خرسند هستم.

فکر نمی‌کنید قانون‌شکنی کردید؟

خیر. بر اساس تحقیقات و نظر مساعد کمیسیون مربوطه این اقدام برای کمک به افراد بی‌بضاعت که فاقد زمین و مسکن بودند صورت گرفت.

شما تفسیر به رای خود کردید و نگران نیستید با انتشار این مصاحبه بگویند «علی پوررنجبر» پارتی بازی می‌کرد؟

نه تحقیق کردم و برایم محرز شد که باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند. تازه آبروی ما به خاطر همین مردم است. مردم ولی نعمت ما هستند و مدیری موفق است که بتواند وضع شهروندان را بالانس کند و شهروندان از حداقل رفاه و آسایش برخوردار باشند نه اینکه از ترس حرف مردم مانند یک کارمند عادی در بخشداری، فرمانداری و… تنها حقوق بگیرد.

در ایام زلزله عملکرد خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید

بعد از زلزله ۸۳ یکی از اقلام ضروری زلزله‌زدگان بخصوص کسانی که منازلشان آسیب دیده بود چادر بود. بنده با هماهنگی‌هایی که با دکتر فدایی استاندار فعلی که در آن زمان معاون استاندار وقت بودند، توانستم در دو شب ۶ کامیون چادر به شهرستان زرند بیاوریم و بین زلزله‌زدگان روستاهای جرگه شور زرند توزیع نماییم.

البته ناگفته نماند آوردن این تعداد چادر در روزهایی که همه مردم حتی کسانی که منازلشان مستحکم بود متقاضی بودند بدون مشکل نبود! خودم شخصاً همراه ماشین‌های حمل چادر بودم. جلوی پلیس راه با فرمانده پلیس راه هماهنگ نمودم و دو خودرو از پلیس راه از عقب و جلو ماشین‌های حامل چادر را اسکورت کرد و ما به جایی اینکه چادرها را به انبار هلال‌احمر بیاوریم برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه آن‌ها را در مسجد عباس آباد تخلیه کردیم و از آنجا بین روستاهای زلزله زده توزیع نمودیم.

در حال حاضر که مسئول دفتر نظارت و رییس هییت نظارت بر انتخابات هستید بگویید روال تایید و رد صلاحیت ها چگونه است؟

ابتدا فرماندار و دادستان و رییس اداره ثبت و احوال ۳۰ نفره را معرفی نمودند پس از تایید هیئت نظارت از بین این ۳۰ نفر هشت نفر به عنوان هیئت اجرایی انتخاب شدند. بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام داوطلبین جلسه‌ای با هییت اجرایی و نظارت تشکیل و به صلاحیت‌ها رسیدگی شد که تا پایان آذرماه باید وضعیت تمام داوطلبین تعیین تکلیف گردد.

شورای نگهبان آیا حق وتو در این هییت را دارد؟

نه. هیئت نظارت فقط در جلسات هیئت اجرایی به عنوان ناظر حضور دارد.

بعضی افراد می‌گویند که تایید یا رد صلاحیت‌ها جناحی و سیاسی می‌باشد شما در این زمینه چه توضیحی دارید؟

تاییدها یا رد صلاحیت ها سیاسی نیست و بر اساس مستندات، افراد تایید یا رد می‌شوند. ملاک در نظارت مُر قانون است. بارها افراد در زمینه رد صلاحیتشان اعتراض کرده‌اند و وقتی پرونده‌های قضایی و … آن‌ها را در برابرشان می‌گشایم تازه یاد می‌آورند فلان حکم قضایی و… را داشته‌اند.

برای نمونه فردی که در سنوات قبل رد صلاحیت شده بود به هییت نظارت نظارت مراجعه کرده بود و اتفاقاً هنگام اقامه نماز ظهر و عصر در ساختمان حاضر می‌شود و همراه هیئت مشغول نماز خواندن می‌شود چون در رکعت چهارم نماز عصر به پیش نماز اقتدا می‌کند نماز را در همان یک رکعت با بقیه سلام می‌دهد!!!

عده‌ای از فعالان مدنی شهر معتقدند علت شکست اصولگرایان به تایید و رد صلاحیت‌ها برمی‌گردد؛ تمام گزینه‌های اصولگرایان تایید صلاحیت می‌شوند و اکثر اصلاح‌طلبان شاخص رد صلاحیت می‌شوند و همین مسئله موجب شده است تا خیرالموجودین بین اصلاح‌طلبان یک نفر باشد و اجباراً گروه‌های اصلاح‌طلب به خاطر نداشتن گزینه با یکدیگر اعتلاف می‌کنند و اصولگرایان به علت کثرت گزینه ها رای‌شان شکسته می شود. نظر شما چیست؟

ملاک ما قانون است. چون باید در پیشگاه خدا جواب‌گو باشیم و برایمان مهم نیست تعداد گزینه‌های جریان‌های سیاسی در شهرستان چه تعداد می‌شود. ضمناً در مورد تک تک افراد مراجع محترم چهارگانه اولین اظهارنظر را کتبا ارسال می‌نمایند. لذا نباید عده‌ای این نهاد مقدس که مورد تایید بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبر فرزانه انقلاب می‌باشد را زیر سئوال ببرند.

آیا پرونده‌های قضایی همیشه ملاکی برای رد صلاحیت هستند؟

نه! بسیاری از پرونده‌ها به مرور زمان مختومه می‌شوند و این موضوع بستگی به استعلام ما از مراجع چهارگانه و دادگستری دارد. ضمناً اعضای محترم هییت اجرایی در تایید و رد صلاحیت‌ها تنها به نظر مراجع چهارگانه اکتفا نمی‌کنند بلکه نتیجه تحقیقات محلی خود را نیز با مستندات قانونی اعمال می‌نمایند که که از وظایف آنها است.

لطفاً مراجع چهار گانه را نام می برید

اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و اداره ثبت

به طور خلاصه وظیفه شورای نگهبان را توضیح می‌دهید؟

بر اساس ماده ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات از وظایف این شورا است و این نظارت در تمام کشورها وجود دارد و تنها منحصر به جمهوری اسلامی ایران نیست و نظارت ما استصوابی است یعنی از صفر تا ۱۰۰ انتخابات ها را باید نظارت نماییم (از روز ثبت‌نام داوطلبین تا اعلام نتیجه قطعی)

آیا امسال انتخابات الکترونیکی انجام می‌شود؟

اگر زیرساخت‌ها آماده بود و هیچ نقطه کور اینترنتی وجود نداشت، شورای نگهبان این آمادگی را دارد تا انتخابات رایانه‌ای انجام شود. ولی به گفته مدیران اجرایی این زیرساخت‌ها آماده نمی‌باشد و شاید فقط در بعضی حوزه‌ها الکترونیکی انجام شود.

 

ممنون از وقتی که به ما دادید.

 

انتهای پیام/