یادداشت - حسن ضیاءالدینی:

بازی برد – باخت شهرداری زرند (+تصاویر)

حسن ضیاءالدینی: چند وقت پیش شاهد تجهیز شدن فضای سبز کنار بلوار ۱۵خرداد بودیم. در نگاه اولیه و سطحی باید یک خسته نباشید درست و حسابی به شهردار و شورای شهر زرند گفت چرا که در این شب‌های تابستانی شاهد بازی و سرخوشی کودکان در این فضای سبز هستیم.

حسن ضیاءالدینی: چند وقت پیش شاهد تجهیز شدن فضای سبز کنار بلوار ۱۵خرداد بودیم. در نگاه اولیه و سطحی باید یک خسته نباشید درست و حسابی به شهردار و شورای شهر زرند گفت چرا که در این شب‌های تابستانی شاهد بازی و سرخوشی کودکان در این فضای سبز هستیم.

 

park velayat1 1

صدای زرند – حسن ضیاءالدینی: چند وقت پیش شاهد تجهیز شدن فضای سبز کنار بلوار ۱۵خرداد بودیم. در نگاه اولیه و سطحی باید یک خسته نباشید درست و حسابی به شهردار و شورای شهر زرند گفت چرا که در این شب‌های تابستانی شاهد بازی و سرخوشی کودکان در این فضای سبز هستیم.

 

اما در یک نگاه عمیق و کارشناسی سئوالاتی برای غورکنندگان مبلمان شهری پیش می‌آید، مثلاً آیا وجود این وسایل بازی برای کودکانی که از نیروی جسمی ناچیزی برخوردارند در فضای سبزی که در چند قدمی چهارراهی که جزء پر ترددترین چهارراه‌های شهر است، منطقی است؟

 

جالب است بدانید: اُزن، دی‌اکسیدکربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات معلق و ترکیبات سمی مانند بَنزن و فرمالدئید موادی هستند که در اثر سوخت خودرو ایجاد شده و هوا را آلوده می‏ کنند. بررسی‌ها نشان داده است که تماس با مقادیر بالای اُزن، گوگرد و اکسید نیتروژن با بیماری‏های ریوی و مرگ زودرس در ارتباط است.

 

ذرات معلق موجود در هوا وارد جریان خون می ‏شوند و عملکرد عروق را کاهش می‏ دهند. این ذرات ممکن است با آلزایمر هم ارتباط داشته باشد. آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر می ‏گذارد به طوری که در انگلستان از هر ۵۰ حمله قلبی یکی با آلودگی هوا ارتباط دارد(هفته نامه سلامت).

 

اما…

 

۱- چراغ راهنمای چهارراه مصلی ۴۰ ثانیه توقف (رنگ قرمز) و ۳۰ ثانیه عبور (رنگ سبز) را نشان می‌دهد؛ یعنی در طول یک ساعت بیش از ۳۵ دقیقه ماشین‌ها در این چهارراه درجا کار می‌کنند و مسلماً مواد سمی و کشنده خارج شده از این وسایل نقلیه در شعاع همین چهارراه منتشر می‌شود!

به عبارتی دیگر کودکان حاضر در این مکان تنها در یک بازه زمانی یک ساعته،۳۵ دقیقه گاز منواکسیدکربن، اُزن، سرب، بنزن و… استنشاق می‌کنند!

 

۲- فضای سبز ۱۵خرداد نمی تواند به عنوان پارک بازی تعریف شود چون حداقل فاقد حصار می‌باشد و از آنجا که در چند متری این وسایل بازی خیابانی با بار ترافیکی بالایی می‌باشد خطر زیادی برای کودکان که بازیگوشی از ویژگی های این دوران است، دارد؛ اگر هنگام بُدو بُدوی کودکانه، کودک بازیگوش زرندی تنها چند قدم به سمت غرب پارک بِدود احتمال داغدار شدن خانواده‌اش‌ محتمل است.

 

۳- تنها در چند ده قدمی این مکان، بوستان ولایت (جنب استخر روباز ذوب‌آهن) به تاریخ تاسیس ۱۳۵۶ جا خوش کرده، از تابلوی این بوستان معلوم است که سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری چندان که باید و شاید به آن اهمیت نمی ‌دهد چرا که با آنکه تابلوی این بوستان مزین به نام ارزشمند ولایت است با رنگ روی همین تابلو نوشته‌اند “غریبه خفه” و معلوم است مدت مدیدی از این نوشته بی ادبانه می‌گذرد!

 

۴- اگر این تجهیزات کار شده در فضای سبز ۱۵ خرداد برای پوشش رفاهی کودکان این منطقه است آیا بهتر نبود این وسایل بازی در بوستان ولایت نصب و به بهره‌برداری می رسیدند؛ هم محل خلوتی برای ورجه و ورجه کردن کودکان بود و هم از چهار طرف مشرف به منازل مسکونی است.

 

۵- اگر بنا هست از اسماء ارزشی برای اماکن عمومی استفاده کنیم زیباست در خور همین عناوین هم کار شود.وقتی پارکی یا محلی منقش به نام ولایت،امام و… می‌شود نباید کمترین و کهنه‌ترین تجهیزات در آن کار شود؛اگر قادر به مدیریت چنین مکان‌هایی نیستیم بهتر است خیلی محترمانه این اسامی ارزشمند را با اسامی دیگری عوض کنیم تا ارزش‌ها یی که در قالب افراد و کلمات در فرهنگ ایرانی-اسلامی در طول قرن‌ها و اعصار عامل حماسه و پویایی یک ملت بوده‌اند مورد بی‌احترامی قرار نگیرند.

 

شهرداری اگر هدفش به چشم آمدن فعالیت‌هایش است هیچ ایرادی ندارد ولی اگر بنا باشد این دیده شدن به قیمت (احتمال حتی ضعیف) آسیب دیدن کودکان باشد وارد گود یک بازی برد-باخت شده است،بردش به کام شهرداریست و باختش…!

 

park velayat2 1

park velayat3 1

park velayat4 1

park velayat5 1

 

انتهای پیام/