بر اساس آخرین پایش محیط زیست؛

کارخانجات زرند از لیست آلاینده ها خارج شده اند

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمان ضمن تایید خبر خروج کارحانجات زرند از لیست آلاینده های محیط زیست گفت: طبق آخرین لیستی که به ما ارایه شده، این دوکارخانه از لیست صنایع آلاینده بیرون آمده اند.

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمان ضمن تایید خبر خروج کارحانجات زرند از لیست آلاینده های محیط زیست گفت: طبق آخرین لیستی که به ما ارایه شده، این دوکارخانه از لیست صنایع آلاینده بیرون آمده اند.

 

Alayandegi 02

 

به گزارش صدای زرند،  دکتر نجمه نظری رییس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: سال های گذشته در دودکش این کارخانجات، دریچه ای برای نمونه برداری وجود نداشت و مقادیر اندازه گیری شده از آلایندگی های دودکش آن ها نداشتیم اما حدود ۲ سال است که این دریچه ها ایجاد شده و اندازه گیری میزان آلاینده ها از دودکش انجام می شود.

 

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه اندازه گیری محیطی بنزن نیز درحال انجام است، اظهار داشت: بر اساس آخرین خود اظهاری ها، مقادیر بنزنی که اندازه گیری شده در اکثر نمونه برداری ها، زیر حد استاندارد بوده است،مواردی نیز بعضا وجود داشته که میزان بنزن در مکان هایی مانند میدان امام شهر بالا بوده که آن هم به دلیل تردد خودرو ها و مواردی نظیر این می تواند باشد.

 

وی افزود: با توجه به همه این مسائل، به دلیل دغدغه هایی که بوده، این موضوع را به سازمان حفاظت محیطت زیست کشور اعلام کردیم اما ذیل لیست توضیح دادیم که مقادیر اندازه گیری شده در دودکش کارخانجات استاندارد است و صرفا چند مورد بنزن محیطی که اندازه گیری شده بالاتر بوده است.

 

نظری با بیان اینکه میزان استاندارد بنزن محیطی اندازه گیری شده ۵ میکروگرم بر متر مکعب، به صورت سالیانه محاسبه می شود، گفت: استاندارد ما یک استاندارد سالیانه است و مقادیر اندازی گیری شده صرفا یک بار در طول ۳ ماه برای این واحد اندازه گیری می شود، لذا قیاس مناسبی نبود که بخواهند این را با استاندارد سالیانه بسنجید.

 

وی ابراز داشت: اگر واحدی به شکلی خلاف ضوابط، جزو صنایع آلاینده برود، دوباره بازخورد های قانونی خودش را دارد و ما باید بر اساس ضوابط پیش برویم.

 

وی تاکید کرد: گمان می کنم آنچه باعث شده این کارخانجات از لیست خارج شوند این بوده که اندازه گیری های ما یک بار در ۳ ماه است در صورتی میانگینی که برای استاندارد بنزن داریم، میانگین سالیانه است.

 

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمان ادامه داد: بر اساس نتایج خوداظهاری هایی که در سال ۹۵ حتی دوره اول سال ۹۶ اعلام گردیده و اخیرا چک شده، مقادیر بنزن در اکثر مواقع زیر حد استاندارد بوده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاظر این کارخانجات آلایندگی ندارند، خاطرنشان کرد: براساس اندازه گیری های محیطی و خروجی دودکش آن ها و استاندارد هایی که ما داریم، در حال حاظر حدود استاندارد های زیست محیطی در این کارخانجات رعایت می شود.

 

نظری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کارخانجات زرند برای کاهش آلایندگی، یادآورد شد: این کارخانجات چندین سال در فهرست صنایع آلاینده قرار داشتند، چندین سال است پیگیری قضایی در مورد این ها انجام دادیم، جلسات زیادی در فرمانداری برگزار شد، بازدیدهای متفاوتی داشتیم و تحت کنترل و پایش بودند تا آن که اقداماتی را انجام دادند و با پا فشاری ها، بسیاری از موارد اصلاح شد و تعمیرات و اصلاحاتی داشتند که نتیجه آن منجربه کاهش آلایندگی آن ها شده است.

 

وی در عین حال اضافه کرد: کارخانجات به دلیل اینکه امکان دارد هر لحظه شرایط خاصی را تجربه کنند، ممکن است مجدد میزان آلایندگی شان افزایش یابد اما محیط زیست همچنان پیگیر است، کنترل نظارت خود را دارد، پایش ها را انجام می دهد و خوذ اظهاری ۳ ماهه صورت می گیرد و همه این ها هرم هایی است که ما می توانیم وضعیت روند آلایندگی صنایع را کنترل کنیم.

 

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمان در خصوص بوی نامطبوع کارخانجات نیز بیان کرد: کارخانه فولاد زرند ایرانیان در نظر داد از سیستمی جز آب برای خنک کردن کک استفاده کند و به دنبال اقدامات این چنینی در جهت پایین آوردن میزان آلایندگی هستند، یعنی خودشان پیگیر هستند و ما هم پیگیری می کنیم که این روند رو به بهبود ادامه داشته باشد.

 

وی افزود: بعضا در مواقعی پیش می آمد که بوی بد تا شعاع زیادی قابل استشمام می باشد اما در شرایط کلی وضعیت نسبت به قبل بهبود خیلی زیادی داشته و نتایج خود اظهاری نیز نشان می دهد که میزان بنزن، پایین تر از حد استاندارد است.

 

نظری توضیح داد: اگر این روند ادامه پیدا کند، کارخانه از لیست آلاینده ها خارج شده و آلایندگی آن کنترل شده اما اگر کارخانه مجددا بخواهد سهل انگاری کند قطعا بر اساس پایش هایی که انجام می شود مجددا در لیست صنایع آلاینده قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/آینده ما