به مناسبت روز طبیعت

معرفی برخی از مناطق گردشگری زرند

از جمله مکان ها و روستاههای خوش آب و هوای شهرستان زرند که محلی مناسب برای سپری کردن روز سیزده بدر باشد می توان به روستاههای بابگهر، حتکن، جرجافک، سرباغ شاهرمز، داهوئیه، سرتخت، درخیز (بابهویز)، خانوک، روستاهای دهستان سربنان، آب مراد (آب باد)، دشتخاک، گتکوئیه و نیز تپه های شنی منطقه یزدان آباد و دهزوئیه و روستای زیبای گیسک اشاره کرد که در ادامه به معرفی اجمالی برخی از این نقاط خواهیم پرداخت.

 

صدای زرند: سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده‌ است و از تعطیلات رسمی می‌باشد.

 

برخی بر این باورند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه و زندگی خود بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد.

 

ایرانیان از روزگاران قدیم پس از دوازده روز جشن و شادی آن هم به یاد دوازده ماه سال، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای می‌دانستند، به باغ و صحرا می‌‌رفتند و شادی می‌‌کردند و در حقیقت به این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان می‌رساندند.

 

ایرانیان از پیش از نوروز انواع دانه‌ها را می‌کاشتند و هر دانه‌‌ای که در طی این دوازده روز، بیشتر رشد می‌کرد آن را برای کاشت همان سال به‌کار می‌بردند و فرض را بر این می‌گرفتند که اگر روزهای نوروزی به اندوه بگذرد همه سال به اندوه می‌گذرد و اگر آن را به شادی سپری کنند تا آخر سال شاد خواهند بود؛ به همین دلیل تمام روز پایانی اعیاد نوروز را به شادی سپری می‌کرده و می‌کنند.

 

امیدواریم که تعطیلات نوروز برای شما مخاطبین فهیم صدای زرند به خوبی و خوشی سپری شود و سال خوبی را پیش رو داشته باشید.

 

از جمله مکان ها و روستاههای خوش آب و هوای شهرستان زرند که محلی مناسب برای سپری کردن روز سیزده بدر باشد می توان به روستاههای بابگهر، حتکن، جرجافک، سرباغ شاهرمز، داهوئیه، سرتخت، درخیز (بابهویز)، خانوک، روستاهای دهستان سربنان، آب مراد (آب باد)، دشتخاک، گتکوئیه و نیز تپه های شنی منطقه یزدان آباد و دهزوئیه و روستای زیبای گیسک اشاره کرد که در ادامه به معرفی اجمالی برخی از این نقاط خواهیم پرداخت.

 

روستای جرجافک

 

جرجافک که به آن گرگاک هم می گویند یکی از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای شهرستان زرند بشمار می رود. این روستا که مرکز دهستان جرجافک نیز می باشد در فاصله ی ۳۵ کیلومتری غرب زرند قراردارد و بر اساس آخرین آمار سرشماری موجود دارای بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت می باشد و از پنج محله، یعنی محله ی شیخ ها، محله ی میان ده، محله ی پایین ده، خویط و دهنو تشکیل شده است. میوه های روستای جرجافک و به ویژه سبزیجات و سیر این منطقه معروف می باشد. این روستا در سال های اخیر به عنوان یکی از روستاهای طرح هدف گردشگری شهرستان نیز انتخاب شده است و امکانات مناسبی در زمینه توسعه حضور گردشگر در این روستا در سال های ایجاد شده است.

 

jorjafk1 روستای جرجافک زرند

 

روستای دشتخاک

 

دهستان دشتخاک نیز یکی از مناطق قدیمی و دارای قدمت تاریخی است و بیش از ۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این روستا در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شهر زرند قرار دارد، هنوز آثار و بقایای قلعه ها و بروج و مکان های قدیمی از جمله قلعه قدیمی عمارت شاه چهل تن که موید قدمت تاریخی روستا می باشد، همچنین موزه دیرینه شناسی در این روستا وجود دارد.

 

روستای مذکور از شمال به کوهبنان، از جنوب به زرند، از شرق به راور و از غرب به منطقه یزدان آباد محدود و دارای آب و هوای معتدل، زمستان نسبتاً سرد و تابستان مطبوع می باشد. روستاهای اطراف دشت خاک عبارتند از: بابدوری، بشروئیه، بنان، بابهوک، گوراب، هنجروئیه، زهدرو، با چند پاره ده کوچک دیگر. محصولات کشاورزی این منطقه که از قدیم معروف بوده سیب زمینی، میوه های فصلی، گندم، جو و اخیراً زعفران و زرشک می باشند. مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) در ابتدای ورودی به دشت خاک که با کمک خیرین روستا و افراد نیکوکار احداث گردیده علاوه بر برگزاری مراسم در ایام محرم، مکانی برای انجام نذورات و افطاری دادن در ماه مبارک رمضان می باشد.

 

از جمله مکان های سیاحتی و زیارتی این دهستان امام زاده ابراهیم (ع)، تکیه امام زمان (عج)، مسجد ابوالفضل (ع)، شاه چهل تن، قلعه تاریخی دشتخاک، منطقه تفریحی بگشتوئیه و… می باشد.

 

dashtkhak

Dashtekhak SZ532d02

 

روستای داهوئیه

 

این روستا در ۱۷ کیلومتری زرند و دارای  بیش از ۸۰۰ نفر جمعیت و در کوهستان شهرستان واقع شده است. در گذشته داهوئیه به (ده کجو) و (ده آهو) نیز معروف بوده و مقبره ی امامزاده سلطان سید ابراهیم (ع) که با سه نسل به امام موسی ابن جعفر (ع) منتهی می شود دراین روستا می باشد. داهوئیه یک از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا می باشد و دارای دو رشته قنات می باشد. متاسفانه در زلزله های سال های ۱۳۶۸ و ۱۳۸۳ خسارت های زیادی به این روستا وارد شد و این دو زلزله ۱۵۴ کشته داشت.

 

, زرند, داهوئیه, روستای داهوئیه, سایت روستای داهوئیه, عکس های روستای داهوئیه, روستای داهوئیه در عید نوروز, اطلاعات روستای داهوئیه, معرفی روستای داهوئیه, تصاویر روستای داهوئیه, مجید عرب پور, تعدا کشته های روستای داهوئیه, زلزله روستای داهوئیه, جمعیت روستای داهوئیه, امامزاده سید ابراهیم, امامزاده سید ابراهیم داهوئیه

Pic Syed Ibrahim Dahuieh 7

 

دهستان حتکن

 

دهستان حتکن که دارای طبیعت بکر ،سر سبز و زیبائی  میباشد،در تابستان مکانی بسیار دیدنی و جالب است که گردشگران را از سراسر استان به سمت خود میخواند وسایه سار درختان و خنکای حاشیه ی رودخانه هر مسافر خسته ای را بوجد می آورد.

دهستان زیبای حتکن در شرق شهرستان زرند کرمان و در ضلع شرقی دامنه کوه (مزار) واقع شده است. مرکز این دهستان روستای حتکن می باشد که در مبدا چشمه طبیعی آب منطقه و در ابتدای تنگه ما بین دو کوه معروف (چغوت و مزار) واقع شده است.

فاصله حتکن از مرکز شهرستان حدود ۳۵ کیلومتر میباشد. جاده آسفالته و کوهستانی این منطقه بخاطر چشم اندازها و پیچ درپیچ بودنش بسیار جذاب و تماشائیست.

دهستان حتکن دارای ۱۵ پارچه روستا و چندین آبادی می باشد که با وجود فاصله کم آنها از یکدیگر وجود لهجه و فرهنگ های متفاوت و منحصر بفردشان جالب و جذاب است.

روستاهای این دهستان که در امتداد رودخانه ای از غرب به شرق و بسمت راور جاری است، واقع شده اند و فاصله بین آنها از یک تا ۱۰ کیلومتر متفاوت است، اسامی این روستاها به این ترتیب است: (باب آب ـ حتکن ـ سرباغ ـ سکوکان ـ ده قاضی ـ سوسفید ـ امرودیه ـ سرودان ـ سیلابخور ـ هیکوئیه ـ هوریک ـ مدبون ـ باب گهر ـ قطروئیه). دهستان حتکن که دارای طبیعت بکر، سر سبز و زیبائی  می باشد، در تابستان مکانی بسیار دیدنی و جالب است که گردشگران را از سراسر استان به سمت خود میخواند وسایه سار درختان و خنکای حاشیه ی رودخانه هر مسافر خسته ای را بوجد می آورد. مردم این روستا به شغل کشاورزی مشغول می باشند. در چند سال اخیر با بهره برداری از معادن منطقه خصوصأ معدن جو تعدادی از جوانان این روستا در معادن به کار برده شده اند در زلزله سال ۱۳۸۳ متاسفانه تمام منازل این روستا تخریب گردید و تعداد زیادی از مردم به رحمت ایزدی پیوستند که در حال حاضر تمام منازل اهالی بازسازی شده است.

, استان کرمان, اطلاعات روستای حتکن, بیوگرافی دهستان حتکن, تاریخچه روستای حتکن, جاذبه‌های گردشگری کرمان, درباره روستای حتکن, روستای خالی از سکنه ایران, دهستان گردشگری حتکن, روستای حتکن, زرند, سایت دهستان حتکن, شهرستان زرند, صدای زرند, عکس های روستای حتکن, عکس های نوروزی دهستان حتکن, مشرق شهرستان زرند, دهستان روستای حتکن, دهستان حتکن, باب آب, ده قاضی, سوسفید, امرودیه, سرودان, سیلابخور, هیکوئیه, هوریک, مدبون, باب گهر, قطروئیه, سرباغ, سکوکان

, استان کرمان, اطلاعات روستای حتکن, بیوگرافی دهستان حتکن, تاریخچه روستای حتکن, جاذبه‌های گردشگری کرمان, درباره روستای حتکن, روستای خالی از سکنه ایران, دهستان گردشگری حتکن, روستای حتکن, زرند, سایت دهستان حتکن, شهرستان زرند, صدای زرند, عکس های روستای حتکن, عکس های نوروزی دهستان حتکن, مشرق شهرستان زرند, دهستان روستای حتکن, دهستان حتکن, باب آب, ده قاضی, سوسفید, امرودیه, سرودان, سیلابخور, هیکوئیه, هوریک, مدبون, باب گهر, قطروئیه, سرباغ, سکوکان

روستای بابگهر

بابگهر روستایی است که در کوهستان های شرقی شهرستان زرند قرار گرفته است. براساس آمار موجود جمعیت این روستا که متشکل از حدود ۳۷ خانوار است ۹۱ نفر گزارش شده است و افراد زیادی از این روستا نیز هستند که به دلیل مهاجرت به شهر در بسیاری زمان ها و تنها برای گذراندن اوقات فراغت خود به این روستا سفر می کنند.

 

از جمله ویژگی های مردم این خطه لهجه شیرین آن ها است که به راحتی توسط افراد آشنا به این لهجه قابل شناسایی و درک می باشد. خونگرمی ویژه افراد این خطه ی سرسبز نیز مثال زدنی است و مردم شهرستان زرند معمولاً ساکنین و اهالی این روستا را افرادی آرام، متین و خوش مشرب می شناسند.

 

Babgohar SZB 24d32f3313

Babgohar SZB 24d32f3309

 

روستای گتکوئیه

 

این روستا در ۱۱ کیلومتری زرند قراردارد و از جمله ویژگی های تاریخی این محل، آرامگاه قدیمی سردار احمد رجب با همسر و فرزندانش است. متاسفانه در زلزله سال ۱۳۸۳ تعداد زیادی از مردم به رحمت ایزدی پیوستند و تمامی منازل آنها به صورت ۱۰۰% تخریب گردید و در حال حاضر تمامی منازل اهالی در شهرک جدید روستا بازسازی شده است. ضمنأ ساکنین بعضی از مناطق زلزله زده که در روستای خود شرایط ساخت و ساز (روی گسل قرار گرفته اند) را نداشته اند به این روستا انتقال یافته اند لذا جمعیت این روستا رشد قابل ملاحظه ای را داشته است.

 

روستای سرتخت

 

این روستا از قدیم مشهورترین مکان گردشگری و تفریحی شهرستان و حتی استان بوده که در دامنه ارتفاعات غربی شهر زرند و با فاصله ای حدود ۴۰ کیلومتر واقع شده، که نام آن با نام بزرگانی چون استاد بهمنیار کرمانی، محمود دبستانی حسین کوهی و عکاس و هنرمند فقید کرمانی بابک دبستانی و بزرگان دیگری از این تبار گره خورده است. بهار و تابستان هر سال خصوصا اگر ریزش نزولات جوی مناسب شد چشم انداز های روستای سرتخت به خصوص از اردیبهشت تا مهرماه جاذبه مهمی برای جذب گردشگران به این منطقه محسوب می گردد. درختان سر بفلک کشیده و کوههای اطراف، آن منطقه را به خوش آب و هوا بودن مبدل نموده است.

 

روستای درخیز

 

روستای مذکور که در غرب زرند و در فاصله ۳۴ کیلومتری زرند واقع است به لحاظ کوهستانی بودن دارای مکان های گردشگری و تفریحی متعددی می باشد. در مجموع تمام روستاهای غرب زرند که اکثرا کوهستانی هستند از جایگاه مطلوبی برای گردشگری برخوردار هستند. در این روستا آثار قلعه بزرگ و قدیمی وجود دارد که گویا خوانین یزدان آبادی در بدو ورود به زرند آن را ساخته اند و در آن زندگی می کردند.قلعه مزبور به رانیویا رانیویه معروف بوده که قناتی نیز به همین نام وجود دارد…قلعه دیگری درخیز وجود دارد بنام(دو) قبرستان قدیمی نیز در همین محل و به همین نام است.در قبرستان مذکور سنگ قبرهایی بزرگ با خطی ناشناخته که (تاکنون کسی موفق به خواندن آنها نگردیده) وجود دارد که حکایت از قدمت این محل دارد.

 

مسجدی با قدمت ۱۵۰ سال در درخیز وجود دارد .سقف آن از سنگ و گچ ساخته شده است.چنین مشهور است که این مسجد توسط شخصی بنام مرحوم حسن علیا(جد ملکی های درخیز و زرند) ساخته شده است و تولیت آنرا به مرحوم مهدی حسن(ملکی) واگذار نموده که پس از وی به فرزندانشان انتقال یافته. در بیرون از مسجد اجاقی وجود دارد که علامات و نوشتجاتی بر روی آن است و اهالی معتقدند که حضرت علی(ع) از این محل گذر نموده و آنرا تبرک دانسته و همه ساله در ایام محرم، علم را داخل آن گذاشته و نذر و نذورات نموده و حاجات خود را می طلبند.

 

Darkhiz Sz54 1 Darkhiz Sz54 2 Darkhiz Sz54 3

 

بخش یزدان آباد

 

یزدان آباد یکی از بخش های اصلی شهرستان زرند می باشد که در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران متعددی می باشد.

 

امامزاده بهاالدین خالق آباد، امامزاده جعفر سیریز از جمله اماکن مذهبی این منطقه می باشند. منطقه سیاحتی زیارتی آباد امام علی (ع) از مناطق گردشگری بخش یزدان آباد به شمار میرود. این مکان گردشگری در غرب روستای سنگ واقع شده است و همه ساله پذیرای میهمانان و مسافران نوروزی است.

 

ابتدای رودخانه فصلی که به (دم دهنه) معروف است، دشت ریواس، کوه برنگار یا برف نگار، گدار سبز، گدارمیل، تل خروس، تل هنگویی شعبجره، تل غار، چاه تیکو، چاه شور، حوض زنجیر (انجیر) کوه غربی سیریز، ریگ جلال آباد، چشمه اسپندده آبرون و نیز آبرون (عابرون) و ریگ حوض غلام، از دیگر مناطق گردشگر یزدان آباد می باشند و تپه های شنی و شن های روان در این منطقه به ویژه در ایام نوروز پذیرای مسافرین و مهمانان زیادی است.

 

YazdanAbad S54zss5

Mosabeghe yazdanabad 5 1 YazdanAbad 4Borj03

 

انتهای پیام/