صدای زرند:

عطش زمین‌خواران برای زمین‌های کشاورزی زرند

صدای زرند از عطش زمین‌خواران برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در شهرستان زرند گزارش می‌دهد.

به گزارش صدای زرند،حفظ کاربری اراضی کشاورزی یک وظیفه و تکلیف برای همه مردم و مسئولان است، اما چه می‌شود، برخی افراد که در این مقوله نیز نام آنها زمین‌خوار نامیده می‌شود به زمین‌های باغی و زراعی ورود می‌کنند و به اصطلاح زمین‌های کشاورزی را از کاربری اصلی خود دور می‌سازند.

 

اقتصادی نبودن کشاورزی، کم ارزش بودن زمین‌های زارعی و در مقابل با ارزش شدن زمین‌ها در صورت تغییر کاربری‌ و … می‌تواند به عنوان عواملی برای سودجویی افراد از این زمین‌ها باشد.  

 

با خبر شدیم در دهستان محمدآباد در نزدیکی شهر زرند، طی چند روز گذشته اکیپ‌ هایی با استفاده از اره برقی در باغ پسته‌ای معروف به «باغ خانی» که در جاده محمدآباد و عباس‌آباد قرار دارد‌ به مساحت حدود ۳۰۰ هکتار اقدام به قطع درختان می‌کنند و تاکنون شمار زیادی اصله درخت پسته ۳۰ ساله را قطع کرده‌اند و قصد تغییر کاربری آن را دارند.

 

با توجه به قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی به نظر می‌رسد با استفاده از روابط و بدون هماهنگی با مسئولان اقدام به قطع درختان پسته کرده‌اند‌ و به سرعت این باغ در حال نابودی است.

 

این در حالی است که سالانه میلیون‌ها متر مکعب آب صرف کاشت و نگهداری این گونه باغات شده و چند تن پسته برداشت می‌شده است.

 

افراد سود‌جو بدون در نظر گرفتن سرمایه‌های صرف شده برای به ثمر نشستن این درختان بی‌رحمانه اقدام به قطع آنها می‌کنند.

 

نخعی یکی از کشاورزان کهنسال دهستان محمدآباد که خود شاهد قطع این درختان بوده به خبرنگار فارس گفت: حدود ۳۰ سال قبل به اتفاق دیگر کشاورزان در کاشت درختان این باغ مشارکت داشتم.

 

وی افزود: چند سال قبل افرادی این باغ را از مرحوم خانی به قیمت بسیار ناچیزی خریداری کردند و اکنون در کمال ناباوری اقدام به قطع درختان آن می‌کنند.

 

atash zamin kharan

 

نخعی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، گفت: اگر این باغ متعلق به من بود، اجازه بریدن حتی یک شاخه کوچک آن را نمی‌دادم، چون در به ثمر نشستن این باغ زحمات بسیار زیادی کشیده شده و الان که جلوی دیدگان من با اره به جان درختان افتاده‌اند، بسیار نگرانم‌.

 

کارگر یکی دیگر از کشاورزان منطقه‌ با بیان اینکه عده‌ای به دنبال تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستند تا سود سرشاری نصیبشان شود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: می‌طلبد مسئولان مرتبط در شهرستان زرند و استان‌ کرمان برخورد جدی با این مسئله داشته باشند و با برنامه‌ریزی هدفمند ‌و تمهیدات ویژه جلوی این اقدام سود‌جویی را بگیرند.

 

تهامی یکی دیگر از شهروندان زرندی‌ با بیان اینکه تغییر کاربری بلای جان زمین‌های کشاورزی زرند ‌است، عنوان کرد: افزایش قیمت زمین با تغییر کاربری، ارزان بودن قیمت اراضی کشاورزی نسبت به زمین‌های شهری و افزایش تقاضا سبب تفکیک و قطعه‌بندی اراضی کشاورزی به قطعات کوچک و در نتیجه از بین رفتن اراضی کشاورزی شده است.‏

 

وی همچنین‌ از وجود بستر ناسالمی که منجر به فساد می‌شود به شدت انتقاد کرد و گفت: اینکه فردی بتواند با سوءاستفاده از ارتباطات خود اینگونه مرتکب جرائم شود، جای تاسف بوده و قابل تامل و تحلیل است.

 

وی افزود: این زنگ خطری است برای نهادهای نظارتی که نظارت لازم را در اینگونه محیط‌ها بیش از پیش تقویت کنند‌ که چرا عده‌ای بدون نیاز مادی به چنین جرائمی روی می‌آورند.

 

در این راستا علی زارعی مدیر جهاد کشاورزی زرند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: قطع درختان بدون اجازه جهاد کشاورزی بوده و صبح امروز شنبه ۲۵ دی ماه پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است.

 

علی حسن‌زاده بخشدار مرکزی زرند نیز بیان داشت: روز گذشته جمعه ۲۴ دی ماه از موضوع قطع درختان مطلع شده و سریع با رئیس جهاد کشاورزی تماس گرفتم و خواستم جلوی این اقدام غیر قانونی را بگیرند که چنین درختان جوانی را قطع نکنند.

 

حجت‌الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه زرند ‌نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری ‌برای حفظ باغات و درختان موجود در شهرها گفت: رهبر معظم انقلاب بر این نکته تاکید کردند که در گذشته آبادى‌ها و سبزى‌هاى اطراف شهرهاى بزرگ به غلط و به غصب در اختیار افرادى قرار گرفت که می‌خواستند از زمین سوء‌استفاده کنند و هنوز ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: سر سبزی شهرها به سیمان و آهن بدل شده و این یک مصیبتى براى شهرها است، مسئولان باید برخورد جدی و قانونی خود را انجام دهند و جلوی این اقدام‌های غیر قانونی را بگیرند.

 

مدیر جهاد کشاورزی زرند نیز در مورد این موضوع گفت: این باغ حدود ۱۰ هزار اصله درخت پسته دارد و تاکنون شمار زیادی از آنها قطع شده است.

 

وی افزود: سودجویان شبانه و روزانه و حتی در روزهای تعطیل هم اقدام به قطع درختان دارند.

 

انتهای پیام/فارس