تجمع مطالبات مزدی کارگران معدن چشمه پودنه مقابل فرمانداری کوهبنان

تعدادی از کارگران معدن زغالسنگ چشمه پودنه کوهبنان به دلیل عدم رفع مشکلات مالی مقابل فرمانداری کوهبنان به نشانه سوء تدبیر در حل مشکلات خود تجمع کردند.

تعدادی از کارگران معدن زغالسنگ چشمه پودنه کوهبنان به دلیل عدم رفع مشکلات مالی مقابل فرمانداری کوهبنان به نشانه سوء تدبیر در حل مشکلات خود تجمع کردند.

تجمع-اعتراضی-کارگران-چشمه-پودنه-3

 

به گزارش صدای زرند به نقل از ۷۲ عارف، هفته گذشته تعدادی از کارگران معدن پر حاشیه چشمه پودنه شهرستان کوهبنان به دلیل عدم رفع مشکلات مالی و پرداخت نشدن حقوق چند ماهه خود مقابل فرمانداری کوهبنان تجمع کردند.

 
این کارگران خواهان سامان دهی اوضاع این معدن و پرداخت معوقات حقوقی خود بودند. همچنین این کارگران اعتراضاتی در این خصوص در ماههای اخیر داشته اند که آخرین این تجمع در ۳۱ شهریور امسال در محوطه معدن برای تاخیر در پرداخت چند ماه مزد خود بوده است.

 
این موضوع در حال حاضر به یکی از حاد ترین مشکلات شهرستان بدل شده است به گونه ای که یکی از کارگران این معدن در اردیبهشت ماه سال جاری بعد از اعتراض به تاخیر ۳ ماهه در پرداخت دستمزد کارگران معدن زغال سنگ اخراج شده‌ است.

 
کارگران می‌گویند، کارفرما این کارگر را که یکی از متخصص‌ترین نیرو‌ها در کار خود بوده، به بهانهٔ فحاشی اخراج کرده است. بهانه‌ای که به گفتهٔ یکی از کارگران صحت ندارد و تنها دلیل اخراج این کارگر اعتراض به تعویق ۴ ماههٔ حقوق بود که منجر به عصبانیت کارفرما و در ‌‌نهایت اخراج وی شد.

 
وی ادامه دادند: کارگران امنیت شغلی ندارند. قراردادهای‌ کار همه کارگران ۲۹ روزه است. از همهٔ معادن اطراف تولیدمان بیشتر است اما با این وجود حتی حقوقمان را به موقع در یافت نمی‌کنیم. به محض اینکه اعتراضی هم صورت بگیرد اخراج می‌شویم.

 
کارگران معترض گفتند: مشکل اصلی ما این است که‌ شأن کارگر در این معدن رعایت نمی‌شود. دستمان هم به جایی بند نیست، نمایندگانمان هم که صدایشان به جایی نمی‌رسد. آنقدر ناامیدیم که حتی نمی‌توانیم پیگیر وضعیتمان از طریق اداره کار باشیم. چون کسی نیست که به وضعیتمان رسیدگی کند. از دی ماه سال گذشته تا امروز ۱۲ – ۱۳ نفر از این معدن اخراج شدند هیچکس هم به این وضعیت رسیدگی نکرد. اگر می خواهند کاری کنند، حداقل جلوی ادامه پیدا کردن اخراجها را بگیرند.

 
داستان این اخراج ها به اینجا هم ختم نشد تا جایی که در پی اعتراض صنفی بیش از ۲۹۰ نفر از کارگران معدن چشمه پودنه در تاریخ ۱۴ دی ماه سال ۹۳، تعداد کارگران اخراجی این معدن به ۹ نفر رسید.

 

تجمع-اعتراضی-کارگران-چشمه-پودنه-5

 
یکی از کارگران اخراج شده از این معدن که بعلت شکایت به کارفرما از کار بیکار شده بود در گفتگو با ایلنا گفته بود : ما که دستمان به جایی بند نبود مجبور شدیم از کارفرما بخواهیم شکایتش را پس بگیرد، در پاسخ به درخواست ما برای بازپس گیری شکایت، کارفرما ضمن اخذ تعهد از ما خواست دیگر به شرکت برنگردیم.

 
پیگیری کارگران از راه های قانونی هم جواب نداد تا تاجایی که  در اسفند ۹۳ بیش از ۶۰ نفر از کارگران معادن شرکت‌های معدنی «چشمه پودنه» و «پابدانا جنوبی»با امضاء طوماری از نمایندگان کارگری در مذاکرات تعیین مزد ۹۴ خواستند در مذاکرات مزدی، شرایط سخت زندگی کارگران معادن را با توجه به نوع کار خطرناک و دستمزد کمی که دریافت می‌کنند در نظر بگیرند.

 
تمام این قضایا در حالی اتفاق افتاده است که برخی اقشار جامعه این روز ها توانستند با اعتراضات مکرر از فقدان عدالت در پرداخت مزایای خود این مسله را تا جلوی مجلس شورای اسلامی کشانده و به نوعی قدمی در این راه بردارند اما کارگران این معدن و دیگر معادن زغالسنگ شهرستان کوهبنان با اندک اعتراض و فقط در مقابل اخذ حق قانونی و عرفی خود در پایین ترین سطح جامعه اخراج می شوند.

 
و جدا از آنکه نحوه محاسبه مزایای آنها نسبت به مزایای مزدی کارگران معادن مجاور کمتر است اما از اواسط فصل بهار تاکنون بابت مزایای مزدی خود طلبکارند.

 
لازم به ذکر است تعداد کارگران این معدن که در سال گذشته بیش از ۲۹۰ کارگر بود در حال حاضر به کمتر از ۱۵۰ نفر رسیده است که عدم وجود نماینده و نهاد کارگری و همچنین در نظر گرفتن شرایط سخت کار از دیگر دلایل اعتراض کارگران معدن چشمه پودنه است.

 
گفتنی است، معدن چشمه پودنه یک معدن نوپاست که ۱۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد. به گفتهٔ کارگران، این معدن تا سالهای آینده ذخیرهٔ بالایی جهت استخراج دارد. معدن چشمه پودنه در ۴۵ کیلومتری شهر کوهبنان در شمال استان کرمان قرار دارد.

 

انتهای پیام/