اجرای طرح ویژه نظارت بر ذبح دام در زرند

رئیس شبکه دامپزشکی زرند از اجرای طرح ویژه نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام طی عید قربان در این شهرستان خبر داد.

رئیس شبکه دامپزشکی زرند از آغاز اجرای طرح ویژه نظارت بهداشتی بر ذبح دام طی عید قربان در این شهرستان خبر داد.

 

طرح ویژه نظارت بر ذبح دام در زرند

به گزارش صدای زرند، لطفعلی پور رئیس شبکه دامپزشکی زرند گفت: این طرح با هدف تامین سلامت شهروندان، تامین و ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه و جلوگیری از مصرف، توزیع گوشت و لاشه‌های غیرقابل مصرف انجام می‌شود.

 
وی افزود: در راستای اجرای این طرح یک اکیپ سیار و دو اکیپ ثابت متشکل از کارشناسان شبکه دامپزشکی بر ذبح دام در عید قربان درسطح این شهرستان نظارت می کنند.

 
وی افزود: با هماهنگی های به عمل آمده محل فروش دام زنده در نزدیکی کشتارگاه دام تعیین گردیده است که دامهای کشتاری نیز توسط کارشناسان دامپزشکی بازرسی و معاینه می گردند و با افرادی که بدون مجوز حمل دامپزشکی و خارج از محل مذکور اقدام به فروش دام نمایند برخورد خواهد شد.

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت: کشتارگاه دام شهرستان در روز عید قربان باز بوده و پذیرای دامهای کشتاری می باشد و نیز لاشه های استحصالی توسط بازرس بهداشت گوشت این شبکه مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.

 

 

ایشان با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ عامل بیماری‌‌زای مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد، افزود: هاری، جنون گاوی، کزاز و سیاه زخم در دام زنده و بسیاری دیگر نظیر کیست هیداتیک و سل در بازرسی پس از کشتار فقط توسط دامپزشک مجرب قابل تشخیص است.

 

 

لطفعلی پور همچنین توصیه کرد: پس از ذبح دام برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها به ویژه بیماری تب کریمه کنگو باید گوشت تهیه شده پیش از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود.

وی در ادامه به کشتارهای غیرمجاز در برخی مناطق و روستاها اشاره کرد و با ذکر این مطلب که این امر سلامتی جامعه را به خطر می‌اندازد، گفت: در صورت مشاهده هرگونه اقدام غیر بهداشتی با افراد برابر قانون برخورد می‌شود.

 


لطفعلی پور در پایان خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی در روز عید قربان باز بوده و پاسخگو سوالات همشهریان محترم می باشد و همچنین از همشهریان محترم درخواست کرد در صورت مواجه شدن با هر گونه دام و یا لاشه مشکوک مراتب را با شماره تلفن ۳۳۴۲۲۲۲۷ اطلاع دهند.

 
انتهای پیام/