ناهمخوانی آهنگ توسعه با سهم صنعت و معدن از آب

آهنگ گوش نواز و فراگیر توسعه که ساز آن مدتی است در کرمان کوک شده با سهم اندک صنعت و معدن از آب ناهمخوانی دارد.

آهنگ گوش نواز و فراگیر توسعه که ساز آن مدتی است در کرمان کوک شده با سهم اندک صنعت و معدن از آب ناهمخوانی دارد.

 

 ناهمخوانی آهنگ توسعه با سهم صنعت و معدن از آب

 

به گزارش صدای زرند به نقل از ایرنا، کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور از دیرباز به بهشت معادن ایران شهرت داشته؛ خطه ای که مواد معدنی متنوع به عنوان هدیه ای در دل زمین آن به ودیعه گذاشته شده است.

 
اینکه سهم مصرف آب در بخش آشامیدنی چهار درصد، بخش صنعت یک درصد و بخش کشاورزی استان کرمان ۹۵ درصد است موضوعی قابل تامل می نماید در حالی که به اندازه مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان پر مصرف ترین بخش، بهره وری وجود ندارد.

 
بی تردید معادن غنی و متنوع یکی از قابلیت های اقتصادی استان کرمان به شمار می روند که به گفته اغلب کارشناسان و مسوولان در صورت بالفعل شدن و بهره مندی استان از فواید و نتایج آنها کرمان می تواند به مرز خودکفایی برسد و حتی بخشی زیادی از درآمد غیرنفتی کشور را تامین کند.

 
وجود ۳۴ هزار و ۶۱۲ حلقه چاه در استان کرمان و توجه به اینکه ۱۰ هزار و ۴۱۸ حلقه از این تعداد غیرمجاز هستند مساله ای است که بحران را در دشت های خشک و کویری کرمان بیش از پیش به نمایش می گذارد و حال آنکه آب استحصال شده از دل زمین به جای مصرف در صنعتی که ارز آوری و توجیه اقتصادی دارد بیشتر در کشاورزی و آن هم در پرورش و تولید کشت هایی پر مصرف با قیمت کم و آبیاری به شیوه سنتی مصرف می شود.

 
اینکه متصدیان امور و مسوولان تراز اول استان کرمان با شمه اقتصادی خود و احساس خطر از بحران آب در کرمان بعد از طرح ریزی و اجرای طرح همیاران آب به فکر تغییر الگوی کشت و البته استفاده بیش از پیش آب در بخش صنعت افتاده اند جای تقدیر دارد.

 
چنانچه با اجرای طرح های آبیاری نوین به عنوان یکی از بندهای طرح همیاران آب در مدت پنج سال در کرمان به صرفه جویی یکهزار و ۳۰۰ میلیون متر مکعبی دست خواهیم یافت.

 
اینکه ۹۷ درصد آبیاری بخش کشاورزی در استان کرمان به صورت سنتی و غرقابی انجام می شود و دو سوم از این آب هدر می رود، مشکلی است که در جای خود باید به آن پرداخت.

 
اتکای منابع آب استان کرمان به آب های زیرزمینی و برداشت بی رویه طی سال های متمادی از این منابع و همچنین خشکسالی های مکرر، منابع آبی را با افت شدید مواجه کرده است.

 
طرح همیاران آب (پلیس آب) به منظور حفاظت از منابع آب استان یکی از مصوبات مهم و اساسی شورای آب استان بوده که هم اکنون با جدیت در دشت های استان در دست اجراست.

 
وجود معادنی چون مس، ذغالسنگ، سنگ آهن، کرومیت و تیتانیوم و صنایع فراوان گواهی برای اختصاص سهم بیشتری از این آب به بخش صنعت و معدن است.

 
رونق گرفتن صنعت و معدن در کرمان می تواند علاوه بر اشتغالزایی موجبات رشد و بالندگی این استان را بیش از پیش رقم بزند.

 
اینکه آب با قیمت زیاد و با سختی فراوان استحصال و برای تولید محصولات کم ارزش و پر مصرف در کشاورزی آن هم در استانی کویری استفاده شود یکی از دغدغه های مدیریت استان بوده است.

 
صنایع وابسته به معدن از جمله حمل و نقل ریلی که با پیگیری استاندار کرمان کلید خورده با افزایش سهم صنعت از آب و در نتیجه توسعه معادن می تواند در کنار تلاش برای ایجاد زیرساخت های آب و برق و گاز چرخه ای از کار و سازندگی را پدید آورد.

 
اهمیت و جایگاه معادن در بهشت معادن ایران به گونه ای است که دو سازمان صنعت، معدن و تجارت در شمال و جنوب استان کرمان را به فعالیت واداشته است.

 
شناسایی ۳۲ ماده معدنی در استان کرمان که البته فقط بخشی از آنها مورد بهره برداری قرار گرفته می تواند گواهی برای ضرورت افزایش سهم آب معادن در استان کرمان و البته توسعه این صنعت باشد.

 
حال آنکه سالانه حدود ۴۰ میلیون تن از منابع معدنی کرمان برداشت می شود و بر اساس برآوردها این استان حدود چهار میلیارد تن ذخیره معدنی قطعی اثبات شده دارد که استحصال آن می تواند رونق عظیمی را در استان کرمان رقم بزند.

 
پروانه های معدنی صادره در استان کرمان نیز حکایت از اشتغال و فعالیت ۲۱ هزار نفر در حوزه معدن این خطه دارد.

 
همه این دلایل بر این مدعا صحه می گذارد که با توجه به کمبود منابع آبی در استان و محدودیت های موجود در راستای توسعه کشاورزی، توسعه این خطه از طریق معدن و صنایع معدنی و ایجاد ارزش افزوده در معدن باید مد نظر قرار گیرد.

 
استاندار کرمان به حوزه معدن، صنایع معدنی و ظرفیت های موجود این بخش در فرایند توسعه، اشراف و تاکید فراوانی دارد.

 
حساسیت علیرضا رزم حسینی به عنوان نماینده عالی دولت تدبیر و امید در کرمان بر مدیریت مصرف آب، بسیاری از بخش ها و حتی اقشار مختلف مردم را در بازنگری چگونگی مصرف این ماده حیاتی نسبت به گذشته هوشیارتر کرده است.

 
اینکه سالانه حدود شش میلیارد مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی کرمان برداشت و بیش از ۹۵ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف شود برای هیچ مدیر دلسوز و دوراندیشی قابل پذیرش نیست.

 
انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به عنوان یکی از طرح های ناجی حیات در استان کرمان هزینه های چند هزار میلیارد تومانی در بر دارد که البته بیش از گذشته نگاه و رویکرد اقتصادی به آب را مهم جلوه گر می کند.

 
همچنین وجود جوانان تحصیلکرده و جویای کار را به عنوان مغز متفکر و پویای جامعه با توسعه بخش صنعت می تواند ساماندهی کرد.

 
با توجه به کمبود منابع آبی در کرمان، مسوولان می توانند به منظور ارتقاء سطح اشتغال و رفاه مردم، از معادن بهره برداری شایسته تری داشته باشند.

 
تقصیر اینکه ما از آب بهره وری اندکی داریم در این بخش به دوش همه اقشار جامعه است که باید با بسیج همگانی اصلاح شود.

 

انتهای پیام/

گزارش از نجمه حسنی