محاسبه نرخ سوخت شناورها براساس نرخ بانکرینگ

امیری با تشریح جزئیات جلسه کمیسیون انرژی، گفت: عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی مهمان امروز کمیسیون بود که موضوع افزایش قیمت سوخت مورد بررسی قرار گرفت.

 سخنگو کمیسیون انرژی از بررسی افزایش قیمت سوخت در جلسه امروز کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: دولت نرخ سوخت شناورهای تجاری و بین المللی داخلی را براساس نرخ بانکرینگ و هر لیتر ۱۴۵۰ تومان محاسبه می‌کند.

 

Dr Amiri

 

به گزارش صدای زرند ، حسین امیری خامکانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با تشریح جزئیات جلسه کمیسیون انرژی، گفت: عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی مهمان امروز کمیسیون بود که موضوع افزایش قیمت سوخت مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 
نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی افزایش و تک نرخی شدند، قیمت بنزین، گفت: امروز این موضوع بررسی نشد و بیشتر زمان جلسه به بررسی موضوع نرخ سوخت شناورها اختصاص یافت؛ البته آقای کاظمی در گزارشی کوتاه دلیل تک نرخی شدند بنزین را اعلام کردند.

 
وی افزود: بر اساس این گزارش بعد از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، میانگین قیمت هر لیتر انواع بنزین در سال پایین بوده به طوری که میانگین فروش هر لیتر بنزین در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به ترتیب ۴۹۰ و ۷۶۵ تومان بوده است.

 
امیری ادامه داد: معاون وزیر نفت گفتند در حالی که اثر روانی قیمت بنزین اقتصادی و بخصوص حمل و نقل یک هزار تومان بوده و همچنین نظام چند نرخی سوخت باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع فراوده‌های شده است که به همین دلیل دولت نرخ بنزین افزایش و تک نرخی است.

 
سخنگوی کمیسیون انرژی اظهار داشت: اعضای کمیسیون انرژی در خصوص قیمت سوخت شناورهای تجاری دغدغه خود را مطرح کردند که اعلام شد نرخ سوخت برای شناورها سه برابر شده است و این را یک تبعیض آشکار عنوان کردند و ممکن است باعث بیکاری کارکنان این شناور ها شود.

 
وی ادامه داد: کاظمی در پاسخ به این دغدغه نمایندگان پاسخ دادند و اعلام کردند در کل حدود ۲.۵میلیون لیتر مصرف سوخت شناورها است که بخش عمده آن ماهیگران مصرف می کنند که نرخ سوخت برای ماهیگران از ۲۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان افزایش دادند.

 
امیری اضافه کرد: بخشی از مصرف سوخت شناورها مربوط به شناورهایی که در سواحل داخلی فعالیت می‌کنند، است که نرخ سوخت این شناور ها هم همان ۳۰۰ تومان تعیین شده است و فقط ۵۰۰هزار لیتر را شناورهای تجاری بین المللی مصرف می کنند که دولت تصمیم می‌گیرد نرخ این نوع شناورهای را براساس نرخ بانکرینگ محاسبه شود.

 
سخنگوی کمیسیون انرژی با اعلام اینکه اکنون نرخ سوخت براساس بانکرینگ ۱۴۵۰ تومان است، گفت: مقرر شد این موضوع را در روز یکشنبه هفته آینده با حضور دستگاه‌های دیگر مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سازمان بنادر، سازمان مدیریت و شرکت ملی پالایش و پخش و وزارت نفت بررسی شود تا راه حلی برای آن پیدا کنیم.

 
وی با بیان اینکه امروز همچنین مشکلات جایگاه داران سوخت نیز بررسی شد، بیان کرد: جایگاه داران در خصوص قراردادهایی که با شرکت پالایش و پخش دارند، مشکلاتی را مطرح کردند و عنوان کردند کارمزد ثابت مانده است در حالی که سایر هزینه‌ها مانند آب، برق، گاز و دستمزد کارگران افزایش یافته است.

 
سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به پیشنهاد جایگاه داران برای تبدیل نظام کارمزدی به حق العمل کاری، گفت: در سال ۹۲ مصوب شد دولت نظام کارمزدی را به حق العمل کاری تبدیل کند و برای ایجاد رقابت و شفافیت رابطه مالی دولت و جایگاه داران، نظام حق العمل کاری نظام بهتری است و دولت باید مصوب سال ۹۲ را اجرا کند.

 

انتهای پیام/