طرح آبیاری تحت فشار در زرند افتتاح شد

نخستین طرح آبیاری تحت فشار اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمان در شهرستان زرند مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نخستین طرح آبیاری تحت فشار اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمان در شهرستان زرند مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

 

طرح آبیاری تحت فشار در زرند

 

به گزارش صدای زرند، با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، نخستین طرح آبیاری تحت فشار اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمان ظهر امروز در شهرستان زرند افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 
غلامرضا سرایداری مسئول موقوفات اداره کل اوقاف و امور خیریه استاندر حاشیه افتتاح این طرح گفت: طرح در سطح ۲۹ هکتار از باغات پسته موقات دیلمقانی در روستای احمد‌آباد زرند با استفاده از کمک بلاعوض دولت در قالب احداث خط انتقال برق و احداث استخر دومنظوره ذخیره آب افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 
وی راندمان آبیاری تا ۶۰ درصد را از مهم‌ترین مزایای آن دانست و بیان کرد: در حال حاضر یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات موقوفی در کرمان، رفسنجان و زرند قرار دارند و ۴۸۰ نفر در بنیاد توسعه اشتغالزایی فعالیت دارند و حدود ۴۰۰ هکتار باغ در کرمان و رفسنجان برای اجرای آبیاری تحت فشار در دستور کار است.

 
حجت‌الاسلام محمد قاسمی‌زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان نیز اظهار کرد: ۱۸ درصد از املاک کشور در حوزه وقف است و در استان بیش از ۷۰۰ نفر متولی وقف داریم و تعداد قابل توجهی از موقوفات را متولیان اداره می‌کنند.

 
وی با اشاره به کم‌آبی استان، توسعه کشاورزی اوقاف را غیرممکن دانست و بیان داشت: سیاست ما این است که با بهره‌گیری از کارشناسان در راستای اجرای آبیاری نوین گام برداریم.

 

 

حجت الاسلام قاسمی زاده افزود : دولت به منظور تشویق کشاورزان به اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار ، ۸۵ درصد هزینه اجرای این طرحها را به صورت بلاعوض می پردازد و سهم مالکان تنها ۱۵ درصد است.

 

 
محمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی زرند نیز گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد محصولات استان و در شهرستان زرند سه درصد زیر پوشش آبیاری نوین قرار دارد که در سال گذشته، ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است و یا مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

 
حجت‌الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه زرند هم اظهار کرد: با توجه به کمبود آب، چاره‌ای جز مدیریت صحیح منابع آبی نداریم و اقدام اداره اوقاف استان در اجرای آبیاری نوین ارزنده است.

 
حسین امیری نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس هم گفت: بزرگترین جنگل مصنوعی دنیا در استان کرمان قرار دارد و جزء سرمایه ملی ما محسوب می‌شود.

 
وی بیان داشت: شهرستان زرند بیش از ۵۰ هزار هکتار باغ دارد و اداره اوقاف و امور خیریه استان در مصرف بهینه آب و خاک پیش‌قدم شده است.

 
انتهای پیام/

منبع: فارس