رئیس جمهور می‌خواهد با به میان کشیدن رفراندوم وزن تفکر تندروها و جایگاهشان را به آنها متذکر شود

دکتر روحانی در جمع اقتصاددانان و پس از صحبت از مذاکرات هسته‌ای بحث رفراندوم را که در قانون اساسی نیز ذکر شده است، پیش کشید و گفت: خوب است بعد از ۳۶ سال یک بار هم که شده این اصل قانون اساسی را اجرا کنیم و برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای آنکه قانونی در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه را مستقیم به آرای مردم و همه پرسی بگذاریم.

sz.ir21468_606داریوش قنبری در گفتگو با پویش اینگونه مخالفت‌ها با رئیس جمهور را برخوردهای جناحی می‌داند که مبنای حقوقی ندارند.

صدای زرند: دکتر روحانی در جمع اقتصاددانان و پس از صحبت از مذاکرات هسته‌ای بحث رفراندوم را که در قانون اساسی نیز ذکر شده است، پیش کشید و گفت: خوب است بعد از ۳۶ سال یک بار هم که شده این اصل قانون اساسی را اجرا کنیم و برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای آنکه قانونی در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه را مستقیم به آرای مردم و همه پرسی بگذاریم.

حالا عده‌ای از نمایندگان که خود توسط رای مردم انتخاب شده‌اند از این حرف رئیس جمهور برآشفته‌اند و آن را نوعی دور زدن قانون می‌دانند، قانونی که خود منتخبان ملت آن را تائید کرده‌اند. داریوش قنبری در گفتگو با پویش اینگونه مخالفت‌ها را برخوردهای جناحی می‌داند که مبنای حقوقی ندارند. متن کامل گفتگو با دکتر داریوش قنبری؛ نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب را در ادامه می‌خوانید:

رفراندوم اصلی است که در قانون اساسی برای تحقق اراده ملت آمده است

قنبری رفراندوم را به نفع نمایندگان دانست و گفت: آنها نمایندگان مردم هستند و رفراندوم بحثی است که از طرف همین مردمی که این نمایندگان را انتخاب کرده‌اند انجام می‌پذیرد. تمکین به نظر مردم هم برای دولت وهم برای مجلس اصل ضروی است و نمایندگان نباید نگرانی داشته باشند که آقای رئییس جمهور بخواهد نظر مردم را درباره برخی مسائل مهم و اساسی جویا شود. آیا این دور زدن مجلس است؟ نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اگر مجلس خادم ملت است و به نوعی باید در جهت اراده ملت حرکت کند، رفراندوم نیز اصلی است که در قانون اساسی برای تحقق اراده ملت آمده است، بنابراین چه ضرورتی دارد که به مخالفت بپردازند و این اصل و ظرفیت قانون اساسی را زیر سوال ببرند و در مقابل پرسیده شدن نظر مردم بایستند. اینگونه مخالفت‌ها بیشتر جنبه برخوردهای جناحی دارد و مبنای حقوقی ندارد، با توجه به اینکه این اصل در قانون اساسی ما هم آمده است و در قانون اساسی بحثی گنجانده نمی‌شود که به تعبیر مخالفان، زدن یکی از قوای کشور باشد. رفراندوم یک ظرفیت مناسب، جدی و اساسی در قانون است که استفاده از آن می‌تواند بسیار مفید و سرنوشت‌ساز باشد.

با برگزاری رفراندوم ان قلتی در ارتباط با آن تصمیم گرفته شده به وجود نمی‌آید

این فعالی سیاسی اصلاح‌طلب افزود: مزیت رفراندوم این است که دیگر ان قلتی در ارتباط با آن تصمیم گرفته شده به وجود نمی‌آید و اعتبار آن تصمیم توسط مردم نسبت به قانونی که در مجلس به تصویب رسیده با قدرت و محکم‌تر است. زیرا قانونی که در مجلس به تصویب می‌رسد توسط نمایندگان مجلس به تصویب می‌رسد که شاید در بسیاری از موارد خواست و اراده مردم به شکل جدی مورد توجه قرار نگیرد، اما وقتی رفراندوم برقرار شود خواست و اراده مردم به شکل جدی خود را نشان می‌دهد و اراده مردم به کرسی می‌نشیند. بنابراین به نظر من بحث رفراندوم بحث مهم و جدی است و با توجه به اینکه در قانون اساسی ما نیز جایگاه دارد باید توجه مناسبی به آن صورت گیرد.

رفراندوم پایان دهنده مناقشات و تهدید تندروها

نماینده مجلس هشتم در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی مطرح شدن رفراندوم در حال حاضر از سوی رئیس جمهور گفت: واقعیت این است که اگر برخی تندروی‌ها نباشد و اجازه دهند امورات کشور به خوبی اداره شود نیازی به طرح چنین بحث‌هایی نیست. اما در حقیقت برخی تندروها و افراطیون همواره دولت را به انحای مختلف تخریب کردند و مورد تخطئه قرار دادند و تصمیمات جدی دولت و تصمیمات مهمی که در جهت پیشبرد منافع ملی بود را تهدید و تخطئه کردند. نمونه آن مذاکرات هسته‌ای است که علی‌رغم اینکه مورد حمایت رهبری و مردم بوده، همواره افراطیون وتندروها در مقابل دولت ایستادند و به تخریب دستاوردهای مذاکرات پرداختند. وی مخاطب صحبت‌های دکتر روحانی را تندروها و افراطیون دانست و بیان کرد: رئیس جمهور می‌خواهد با به میان کشیدن رفراندوم وزن تفکر تندروها و جایگاه آنها را به آنها متذکر شود. سال گذشته وزن آنها کشیده شده و مشخص شد. بنابراین برگزاری رفراندوم می‌تواند مسائل مهم کشور را حل کند و چون و چرایی در ارتباط با تصمیمات گرفته شده وجود نخواهد داشت و آنهایی که به طرق مختلف دستاوردهای دولت را تخریب می‌کنند نمی‎توانند تصمیم مردم را زیر سوال ببرند و مجبور هستند که تمکین کنند. از این لحاظ رفراندوم می‌تواند پایان دهنده برخی مناقشات و تهدیدها باشد.

برخی هنری جز تخریب دولت ندارند

قنبری در پایان تاکید کرد: دست دولت برای مذاکرات باز بوده است اما مسئله این است که تهدیدهای فراوانی صورت گرفته و برخی به طرق مختلف به تخریب دولت و رئیس جمهور می‌پردازند و هنری جز تخریب کردن ندارند. در نظر داشته باشید که همین مذاکرات هسته‌ای مورد حمایت رهبری و مردم با کارشکنی افراطیون مواجه شد و تبلیغات منفی علیه دولت و رئیس جمهور صورت گرفت. لذا انجام رفراندوم می‌تواند پایان بخش این تبلیغات منفی باشد. در رفراندوم این مسئه قابل حل هست.

انتهای پیام/