احمدی‌نژاد پاسخگوی اتهام‌زنی‌هایش در مناظره‌ها باشد

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: باید در شرایط امروز کشور، حقایق تاریخ را آنگونه که هست بیان کنیم و قضاوت و داوری را برعهده مردم بگذاریم.

656495665656Akrami55 سیدرضا اکرمی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره روند جدید صدا و سیما در پرداختن به حوادث سال ۸۸ در برنامه‌های امسال تلویزیون به مناسبت ۹ دی – که اشاراتی به جوانب مختلف این حوادث داشته و نقش کاندیدای پیروز را نیز مورد توجه قرار داده است- اظهار کرد: در شرایط امروز کشور، باید واقعیات و حقایق را آنگونه که هست بیان کنیم و قضاوت و داوری را برعهده مردم بگذاریم.

به گزارش صدای زرند، این رویکرد می‌تواند رویکرد مثبتی باشد که باید مورد توجه رسانه ملی قرار گیرد.

مگر بقیه کاری نکرده بودند که احمدی‌نژاد دولت خود را پاک‌ترین دولت می‌دانست.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه “کرسی‌های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند، باید برگزار شود”، گفت:‌ باید شرایطی فراهم شود تا همه خطوطی که در جهت انقلاب و نظام حرکت می‌کنند بنشینند و حرف‌هایشان را بزنند. مردم هم حرف‌هایشان را بشنوند و بعد قضاوت کنند. ما نباید فقط به قسمت خالی لیوان نگاه کنیم بلکه باید به قسمت پر لیوان هم نگاه کنیم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر روزی از من بخواهند درباره کارنامه آقای احمدی‌نژاد نظرم را بگویم تأکید خواهم کرد که وی زحمت کشیده و خدماتی هم انجام داده است؛ ولی آیا از درآمد ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلاری که ظرف هشت سال نصیب دولت شد به درستی استفاده کرد؟ آیا قبلی‌های آقای احمدی‌نژاد هیچ خدمتی نکرده‌ بودند که او دولت خود را پاک‌ترین و دولت عدالت می‌خواند؟!

اکرمی گفت: من پنج دوره نماینده مجلس بودم و نفت بشکه‌ای ۶ دلار قانون تصویب می‌کردیم. آن هم در دوران جنگ با ۵۰ درصد استقراض نه کسری بودجه ۱۰ درصدی. آنها در آن شرایط کار کردند و زحمت کشیدند. اگر آقای احمدی‌نژاد در ۸۴ که رئیس جمهور شد، می‌گفت که در ریاست جمهوری به روی همه باز است و هر ۶ ماه یکبار با برخی از آقایان مانند آیت‌الله هاشمی، خاتمی و موسوی دیدار می‌کرد شاهد این همه شکاف نبودیم.

آیا اطاعت از ولی فقیه این بود که ۱۱ روز در خانه بنشیند؟

وی افزود: نگاه کنید که آقای احمدی‌نژاد نسبت به زیرمجموعه خودش چه کار کرد؟ آیا او بر اساس مهرورزی، آن برخوردها را با آقایان ذوالقدر، محسنی‌اژه‌ای، صفار هرندی و متکی در سنگال انجام داد؟ آیا اطاعت از ولی فقیه این است که ۱۱ روز در خانه بنشیند؟ اینها را تاریخ نوشته است، ممکن است ما متوجه نشویم اما حقایق پنهان نمی‌ماند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: تحقیری که در دوره هشتم توسط آقای احمدی‌نژاد نسبت به مجلس و مجلسی‌ها صورت گرفت هرگز در طول انقلاب رخ نداد. یک مرتبه گفت که مجلس در رأس امور نیست، در صورتی که این سخن امام (ره) بود.

وی تأکید کرد: در قانون اساسی محکم‌ترین قوه،‌ قوه مقننه است،‌ یک تریبون باز دارد، هیچ نهادی این تریبون را ندارد و مذاکرات آن، مستقیم به گوش مردم می‌رسد، مجلس قوی به نفع کشور است نه به نفع نمایندگان.

باید شرایطی فراهم شود تا همه کسانی که در جهت انقلاب حرکت می‌کنند حرف بزنند

اکرمی اضافه کرد: آقای احمدی‌نژاد شورای نگهبان را زیر سؤال برد و مصوبات مجلس را نادیده می‌گرفت. به یاد دارم می‌گفت که برنامه پنج ساله چهارم، غربی است، این چه حرفی بود که او زد؟ مجلس قانونی، برنامه توسعه را تصویب و شورای نگهبان آن را تأیید کرده  بود. اینها را آن روز کسی جرأت نمی‌کرد و شاید مصلحت نبود کسی بگوید.

وی با اشاره به مستند «دهم» از سوی رسانه ملی درباره حوادث پس از انتخابات ۸۸ تأکید کرد: به نظر می‌آید که صدا و سیما در این زمینه قدری منصفانه عمل کرده است. ما باید در این کشور حقایق را بیان کنیم. قرآن می‌گوید که سخن را برای مردم نقل کن، خلق‌الله بشنوند بعد انتخاب احسن کنند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که “آیا این روند می‌تواند سرآغازی برای روشن شدن تکلیف حصر باشد؟” گفت: قصه حصر آقایان، قانونی است و هیچ ایرادی ندارد؛ برای اینکه شورای عالی امنیت ملی بعد از ۲۰ ماه به این جمع‌بندی رسید و تصمیم گرفت. این کار ضروری است. جنبه امنیتی، حفاظتی و مصلحتی دارد. این حصر صورت گرفت تا اینها کمی فکر کنند. آقای موسوی ممکن است حق داشته باشد به خاطر ۱۳ میلیون رأی توقعی داشته باشد ولی آقای کروبی دیگر برای چه؟ چرا همصدا می‌شوند.

اکرمی ادامه داد: ما افرادی را داریم که کاسه داغ‌تر از آش هستند و خدای نکرده مسئله را به گونه دیگر درست می‌کنند. ما تجربه آقای حجاریان و دیگران را در این زمینه داشتیم. یکسری افراد تندرو اقداماتی را انجام می‌دهند که تبعات بدی دارد. اینها از نظر حفاظتی تحت نظر هستند. ما مشاهده کردیم که در آن هشت ماه خانم ندا آقاسلطان را چه کسی کشت؟ خیلی‌ها می‌گویند همان‌هایی که دانشمندان هسته‌ای را ترور کردند او را کشتند.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: الان اینها باید سبک و سنگین کنند و ببینند که ادامه این وضعیت برایشان قابل تحمل است یا نه؟ من بارها گفتم در سال ۸۸ خلافی رخ داد، هشت ما هم طول کشید. داستان‌های مختلفی مانند حمله به کوی دانشگاه، حوادث روز عاشورا و پاره کردن عکس امام(ره) اتفاق افتاد. واقعا کشور در ناامنی بود. بیگانه بیشترین سوءاستفاده را کرد. این آقایان باید آمریکا و غرب را محکوم کنند و بگویند که اختلافات داخلی است و به بیرون ربطی ندارد. باید دندان طمع خارج از داخل کنده شود. بعد هم باید از رهبری عذرخواهی کنند چراکه آن حوادث را هواداران‌شان موجب شدند و یا برخی سوءاستفاده کردند. بالاخره باید به خاطر آن حوادث عذرخواهی کنند.

احمدی‌نژاد باید درباره حوادث ۸۸ و عملکرد دولتش پاسخگو باشد

وی همچنین درباره ضرورت پاسخگویی رئیس دولت سابق در زمینه حوادث سال ۸۸، خاطرنشان کرد: حتما آقای احمدی‌نژاد باید به خاطر اقدامات خلافی که انجام داده پاسخگو باشد. به چه مناسبت، شب ارتحال امام(ره) در مناظره اسم آقایان هاشمی و ناطق و خانواده‌هایشان را می‌آورد؟ ولو اینکه آنها خطاهایی هم کرده باشند؛ ما درصدد تبرئه کسی نیستیم ولی درصدد تخطئه کسی هم نباید باشیم.

اکرمی در پایان گفت: احمد‌ی‌نژاد باید درباره عملکرد دولتش هم پاسخگو باشد. او باید پاسخ دهد که آیا به نظرش، برخورد با آقای متکی به سیاست خارجی ما آسیب نزد؟ او باید درباره همه این موضوعات و همچنین مسائل مشابه پاسخگو باشد.