زنگ مانور زلزله و ایمنی در کوهبنان نواخته شد

زنگ مانور زلزله و ایمنی با شعار «آیا مدرسه من در برابر زلزله ایمن است» در مدارس کوهبنان نواخته شد.

زنگ مانور زلزله و ایمنی با شعار «آیا مدرسه من در برابر زلزله ایمن است» در مدارس کوهبنان نواخته شد.

 

زنگ مانور زلزله و ایمنی در کوهبنان

 

 به گزارش صدای زرند ، پیش از ظهر امروز زنگ مانور زلزله و ایمنی در مدارس شهرستان کوهبنان نواخته شد که مدیر آموزش و پرورش کوهبنان در این مراسم گفت‌: این مانور زلزله با شعار «آیا مدرسه من در برابر زلزله ایمن است» با همکاری سازمان دانش‌آموزی‌، هلال‌احمر‌، اورژانس، آتش‌نشانی‌، راهنمایی و رانندگی و مدیریت بحران شهرستان در دبیرستان شبانه‌روزی علی‌ابن‌ابیطالب (‌ع‌) برگزار شد.

 
حسین اکبری هدف از اجرای این مانور را افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان همراه با پناه‌گیری و خروج اضطراری در هنگام وقوع حوادث غیر‌مترقبه از جمله زلزله دانست و افزود: این مانور که به صورت آموزشی در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود، نقش بسیار مهمی در ایجاد آمادگی و کاهش آمار تلفات در زمان حوادث دارد.

 
وی مهمترین محور مانور زلزله در مدارس را آموزش دانست و عنوان کرد: این آموزش‌ها باید فراگیر‌، هدفمند‌ و مستمر باشد و ماهانه اجرا شود.

 
مدیر آموزش و پرورش کوهبنان تاکید کرد: با توجه به اینکه محتوای کتب درسی مشخص است و کمتر مطلبی به آموزش کمک‌های اولیه و امداد اختصاص داده شده به منظور بالابردن ‌توانمندی و آمادگی بیشتر دانش‌آموزان باید آموزش‌ها در ابتدا به صورت‌ داو‌طلبانه و در ادامه در صورت نیاز به صورت اجباری برگزار شود.

 
وی تصریح کرد: در گذشته بسیاری از مدارس از استحکام چندانی برخوردار نبودند اما امروزه در ساخت مدارس جدید تمام استانداردهای لازم رعایت می‌شود که این امر را در زلزله‌های اخیر شهرستان‌های بم و زرند شاهد بودیم چراکه مدارس تنها مراکزی بودند که کمترین خسارت در زمان زلزله به آن‌ها وارد شد‌.

 
وی اظهار کرد: مدیران مدارس و مربیان پرورشی باید در برگزاری مانور زلزله جدیت داشته باشند چراکه برگزاری اینگونه مانورها در مدارس می‌تواند در گسترش فرهنگ ایمنی و واکنش سریع دانش‌آموزان آموزش‌دیده در برابر زلزله موثر باشد‌.

 

 ذبیح‌الله شهنازی معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کوهبنان در حاشیه مانور زلزله و ایمنی در کوهبنان اظهار کرد: استان کرمان و به ویژه شهرستان کوهبنان به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل به عنوان یکی از مناطق حادثه‌خیز در کشور است که زلزله‌های متعدد طی سال‌های گذشته در شهرستان‌های بم‌، زرند و کوهبنان گویای این حقیقت است‌.

 
وی تاکید کرد: مردم باید تلاش کنند تا با بهره‌گیری از تسهیلات کم‌بهره مسکن نسبت به بازسازی و مقاوم‌سازی منازل مسکونی خود اقدام کنند و حد‌اقل یک اتاق امن در خانه خود داشته باشند تا در زمان وقوع حادثه شاهد کاهش تلفات جرحی و فوتی باشیم.

 

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کوهبنان تصریح کرد: با وجود اینکه طی سا‌ل‌های گذشته تعدادی از منازل مسکونی کوهبنان بهسازی و مقاوم‌سازی ‌شده‌اند اما بسیاری از منازل مسکونی به ویژه در روستاها و بافت قدیمی شهر هنوز مقاوم‌سازی نشده‌ و از استحکام چندانی برخوردار نیستند.

 
وی ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر شهرستان کوهبنان نیز باید با جدیت بیشتری نسبت به برگزاری کلاس‌های امداد و نجات و کمک‌های اولیه برای عموم مردم به ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان اقدام کند تا یک امداد‌گر آموزش دیده در هر خانه وجو‌د داشته باشد که این خود می‌تواند عامل مهمی در کاهش تلفات جرحی و فوتی در زمان حادثه باشد‌.

 
‌معاون‌ سیاسی و اجتماعی فرماندار‌ کوهبنان گفت‌: قرار گرفتن کوهبنان بر روی گسل زلزله‌، کوهستانی بودن و وجود معادن غنی زغال‌سنگ می‌تواند از جمله عواملی باشد که هر لحظه امکان وقوع حادثه را داشته باشند.

 
‌وی تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران شهرستان کوهبنان به صورت شبانه‌روزی در حالت آماده‌باش است تا در زمان وقوع حادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مدیریت بحران ‌کمک‌های لازم را به حادثه‌دیدگان داشته باشد.

 
شهنازی با تاکید بر وجود کپسول‌های آتشنشانی و جعبه کمک‌های اولیه در مدارس و ادارات دولتی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه، امداد و نجات، همچنین تربیت نجات‌گران و امداد‌گران متخصص از سوی جمعیت هلال‌احمر صورت گیرد.

 
وی تصریح کرد: مهندسان مشاور بنیاد مسکن باید دقت نظر‌ بیشتری بر ساخت و ساز منازل مسکونی داشته باشند تا تمام استاندارهای لازم اجرا شود و منازلی مقاوم ساخته شود و در این راستا هیچ‌گونه اغماضی نداشته باشند.

 

انتهای پیام/