کوهبنان کمترین جرائم خشن در استان را دارد

جلسه پیشگیری از وقوع جرم درسال جاری با حضور فرماندار ،امام جمعه،معاونت اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان ،ریاست دادگستری کوهبنان جمعی از مسئولین فرهنگی شهرستان در محل دفتر ریاست دادگستری برگزار گردید.

جلسه پیشگیری از وقوع جرم درسال جاری با حضور فرماندار ،امام جمعه،معاونت اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان ،ریاست دادگستری کوهبنان ،دادیار شهرستان،فرماندهان نظامی و انتظامی،مدیریت اموزش و پرورش  و جمعی از مسئولین فرهنگی شهرستان در محل دفتر ریاست دادگستری برگزار گردید.

 

حسن سلطانی ریاست دادگستری کوهبنان


به گزارش صدای زرند ، در ابتدای این جلسه حسن سلطانی ریاست دادگستری کوهبنان ضمن تبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قوه قضاییه گفت :کوهبنان یکی از شهرستان های شمالی استان کرمان است که کمترین جرائم خشن را دارد و بیشتر پروندهای وارد به دادگستری شهرستان مربوط به طلاق و مواد مخدر است .
وی ادامه داد حاکم بودن جو مذهبی و فرهنگی بر کوهبنان باعث شده که جرائم از شدت کمتری در شهرستان برخوردار باشد اما اختلافات خانوادگی به وضوح خود را نشان می دهند  که این  به نسبت جمعیت برای شهرستان تاریخی و عارف پرور کوهبنان زیاد است .
ریاست داد گستری کوهبنان ابراز داشت بر اساس آمار سال های ۹۲ و ۹۳ ماهانه ده موردپرونده وارده  دعوای خانوادگی به داد گستری شهرستان داشته ایم که بیشترآنها پیرامون طلاق ، مهریه نفقه ، استرداد جهیزیه ویا دعاوی که طرفین زوجین بوده است .
وی دعاوی خانوادگی را یکی از مشکلات اساسی و عمده دانست و افزود همه ی دستگاه های فرهنگی باید با تعامل و همکاری با دستگاه قضا در صدد  رفع این مشکل باشند البته بیشترین علت تشکیل پرونده ها در کوهبنان عمدتا” دعاوی طلاق هستند .
 سلطانی گفت : متأسفانه طلاق های توافقی در کوهبنان در حال افزایش است به گونه ای که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت مورد افزایش طلاق را شاهد بودیم اما دعاوی خانوادگی درنه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است به گو نه ای که تا کنون به۷۱ پرونده درمورد دعاوی خانوادگی در کوهبنان رسیدگی شده است .
وی عدم شناخت کافی زوجین از همدیگر قبل از ازدواج ،سوء ظن زوجین نسبت به یکدیگر ، اعتیاد خصوصا” اعتیاد به مواد صنعتی ، بیکاری ، دخالت خانواده ها در زندگی زوجین ، تزلزل جایگاه ریش سفیدان و بزرگان خانواده را از عوامل وقوع دعاوی خانوادگی از جمله طلاق دانست .
 ریاست داد گستری کوهبنان ریشه ومنشأاکثریت جرائم وحتی اختلافات خانوادگی را اعتیاد دانست و افزود اعتیاد بی مسئولیتی در ابعاد مختلف زندگی از جمله خانواده را در بردارد و فرد معتاد نسبت به تربیت فرزند و مدیریت خانواده بی توجه می شود .

در ادامه سرهنگ اکبر کردی فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج کوهبنان گفت مقام معظم رهبری از سال ۶۷ پیرامون تهاجم فرهنگی دشمن تذکر دادند اما اگر توجه داشته باشیم برخی از افراد فقط به فکر نجات خانواده خود هستند .
وی ادامه داد سپاه پاسداران با تشکیل حلقه های صالحین در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن گام های خوبی رابرداشته بجاست که دلسوزان با همکاری مستمر خود جوانان و نوجوانانی که با عشق و علاقه در این جلسات شرکت دارند را کمک کنند.
سرهنگ کردی ادامه داد علاوه بر جوانان و نوجونان بسیجی مادران انان نیز در جلسات حلقه های صالحین حضوری فعال دارند لذا می توان در راستای خانواده پایدار در این حلقه ها گام برداشت به شرط اینکه همه ما یک ساعت از وقت هفتگی خود را وقت حضور در حلقه های صالحین بنماییم .

 

حجت الاسلام و المسلیمن عباس جعفری امام جمعه کوهبنان با استناد به آیات و روایات به واژه تقوای الهی اشاره کرد و افزود آخرین توصیه امیر المومنین علی ( ع ) به این واژه با ارزش و مقدس بوده است .
وی ادامه داد : در قرآن واژه تقوا بسیار آمده است که انسان خود را نگه دارد که البته این واژه گاهی خطاب به مومنین است که خداوند می فرماید ای انسان های مومن مراقب باشید و قبل از گرفتاری خود را مهیا نمایید .
امام جمعه کوهبنان ابراز داشت گاهی به عواقب جرم در آیات و روایات اشاره شده که مراقب باشید چرا که آتشی در کمین است که خوراک آن انسان و سنگ ها هستند و در نهایت گاهی خطاب مردم هستند زیرا برخی جرایم کاری به دین و مذهب ندارند و انسانیت را مد نظر دارند .
وی تأکید نمود در بحث دعاوی خانوادگی باید از زمان خواستگاری ،تعیین مهریه و جهیزیه مراقبت های قرانی صورت پذیرد گرچه قانون هم موارد مربوطه را به خوبی پیش بینی کرده است به نحوی که این مهم در باب حقوق زن مورد توجه قرار گرفته لذا ۱۶ موردی که در دفتر عقد اقایان و خانم ها باید امضا کنند از جمله انهاست .
حجت الاسلام و المسلمین جعفری گفت متاسفانه شاهد شیوع و گسترش بحث ماهواره هستیم که به تعبیر مقام معظم رهبری گنداب فساد و به تعبیر دیگر دجالواره است گه زمینه گرفتاری های خانوادگی را رقم می زند و باعث فروپاشی بسیاری از کانون های گرم خانواده ها می شود.
وی تصریح نمود کسانی که به استفاده از ماهواره گرایش پیدا می کنند آموزه های نادرستی را از ماهواره دریافت می کنند که باعث می شود تعهد زن و مرد نسبت به زندگی از بین برود و در نهایت کانون خانوادها در کوتاه ترین زمان ممکن جای خود را به نفرت و انزجار بدهند .
امام جمعه کوهبنان ابراز داشت کشور ما اسلامی است و بهترین سرمایه یعنی قران و اهلبیت را در اختیار داریم اینجاست که باید به پیام های قرانی و احادیث توجه داشته باشیم و به دیگران هم توصیه کنیم تا به این دو در گرانبها تمسک بجویند تا رستگار هر دو عالم گردند .
وی بیان داشت دشمن بدنبال فروپاشی و متزلزل کردن بنای خانوادهاست که اگر بحث خانواده تزلزل پیدا کند دیگر هیچ بنایی پا برجا نخواهد بود چرا که بهترین و محکم ترین بناها در نزد خداوند ازدواج و تشکیل خانواده است که نیاز به مراقبت و مواظبت بیشتری دارد .
حجت الاسلام و المسلمین جعفری گفت کشورهای کمونیستی و غربی با بحث خانواده مبارزه کردند که الان متوجه خطا و اشتباهات خود شده اند لذا از همان جایی که سیلی خورده اند به دنبال ضربه زده به کشورهای اسلامی هستند تا کانون خانوادها را به هر طریق ممکن نابود کنند .
در ادامه محمود تهامی ریاست شورای شهر کوهبنان خواستار متنوع شدن برنامه های تلویزیون ،فرهنگ سازی پیرامون استفاده مطلوب از کالاهای جدید و نو ،القای فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه در بین دانش اموزان مدارس همچنین نظارت بیشتر نیروی انتظامی بر خانوادهایی که رفت و آمدهای زیاد و مشکوک دارند شد و افزود اینها خود می تواند در کاهش معضلات اجتماعی و پایداری خانوادها موثر باشد .

 

در ادامه سید مجتبی هاشمی فرماندار کوهبنان ضمن تبریک هفته بسیج گفت این خطه سبقه مذهبی و تاریخی دارد و مردم از قدیم تا کنون با وجود روحانیون مبارزقبل از انقلاب و بعد از ان و بهره جستن از وجود ائمه جمعه معزز همواره در مسیر ولایت و عشق به ایشان گام برداشته اند و اکثریت مردم شهرستان بسیجیانی هستند که هم در دوران دفاع مقدس و هم در تمامی صحنه ها و میادین گوش به فرمان رهبر فرزانه و متفکر انقلاب حضوری گسترده و چشمگیر داشته اند .
وی ادامه داد کارهای فرهنگی خوبی در شهرستان در حلقه های طرح صالحین سپاه همچنین توسط نهادهای فرهنگی ،ائمه جماعت مساجد و….در حال اجراست اما باید کمی تعامل کنیم چرا در بحث برخی از جرائم خصوصا طلاق به اینجا رسیده ایم که نگران کننده است .
فرماندار کوهبنان یکی از مهمترین دلائل را بحث اقتصادی عنوان کرد و افزود این امر زمینه بهانه گیری زوجین را فراهم می کند تا در نهایت هر کدام به سمتی حرکت نمایند و مقدمات برای طلاق فراهم شود و خانواده ای به راحتی از هم متلاشی شود .
وی گفت مردم بیشماری در ایام هفته بدلیل مشکلات اقتصادی به فرمانداری مراجعه دارند و درخواست کمک مالی می نمایند و هر کدام با زبان خاص مشکلات را بیان می دارند و توقع دارند که شخص فرماندار گره گشای مشکلات آنان باشد .
مهندس هاشمی بحث اعتیاد را از عوامل دیگر افزایش آمار طلاق دانست و افزود متاسفانه شاهد گسترش مواد صنعتی در جامعه هستیم که البته این هم از نقشه ها و شگردهای دشمنان در بحث تهاجم فرهنگی برای ضربه زدن به ایران اسلامی خصوصا جوانان و نوجوانان این مرزو بوم است .

 

در ادامه محسن اصغری دادیار دادگستری کوهبنان گفت استفاده از ماهواره باعث تغییر نوع تفکر انسان می شود لذا جوانانی که تازه ازدواج کرده اند به دنبال الگو برداری از برنامه های ماهواره هستند که باعث فروپاشی کانون گرم خانوادهای خویش می شوند .
وی بر اجرا و گسترش برنامه های فرهنگی تاکید نمود و افزود تمامی دستگاها و نهادهای دولتی خصوصا ائمه جمعه در این راستا باید به کمک دستگاه قضایی بیایند و زوجین هم باید تلاش نمایند تا نیازهای همدیگر را بشناسند و همدیگر را به خوبی درک کنند .
اصغری ابراز داشت خانوادهای که دچار مشکل شود چون استحکام خود را از دست داده لذا نمی تواند فرزندانی صالح را تربیت نماید اینجاست که برگزاری کارگاه های اموزش خانواده و برپایی نمایشگاه باید مد نظر باشد .
در پایان مجیدخالقی معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بسیجی بر روان پاک شهیدان همیشه سرافراز و امام شهیدان درود فرستاد و برای مقام معظم رهبری آرزوی صحت و سلامتی نمود و افزود یکی از ظرفیت های بسیار خوبی که در دیار کریمان کلید خورده تشکیل شوراهای پیشگیری از وقوع جرم است که می تواند بازوی قوی برای دادگستری باشد .
وی ادامه داد معاونت اجتماعی نو پا ست ولی این ظرفیت بسیار مناسب خصوصا در حوزه های آموزش اثرگذار است چرا که هر چه اطلاعات حقوقی افراد بیشتر شود در کاهش جرائم اثر گذار خواهد بود لذا جا دارد که از ظرفیت اموزش و پرورش بهره مند شویم .
خالقی تاکید نمود باید آموزش ها را از مهد کودک ها و مدارس ابتدایی شروع کنیم از طرفی باید از  ظرفیت بسیج ،وجود ائمه جمعه بهره ببریم و با نصب بنر و تراکت در محل برگزاری نماز جمعه ،انعکاس اطلاعات توسط ریاست دادگستری و دادستان قبل از خطبه های نماز جمعه به مردم اگاهی حقوقی بدهیم .
وی ابراز داشت در مجموع کوهبنان از حوزه های قضایی بی درد سر در استان کرمان  است دراین شهرستان جرائم خشن را نداریم زیرا مردم این خطه پاینبدی خاصی به ارزش های اسلامی دارند  .
معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان گفت در شهرستان های شمالی استان ازدواج های سنتی بسیار پر رنگ است به گونه ای که بیشترین امار ازدواج مربوط به سنین ۲۰ تا ۲۴ است اما بیشترین آمار طلاق مربوط به سنین ۲۵ تا ۲۹ است و حد متوسط زندگی بین دو تا سه سال است .
وی ادامه داد در گذشته پدر و مادر به صورت سنتی زیر یک سقف زندگی می کردند اما امروز بدلیل اشتغال ،خانوادها از هم فاصله زیادی گرفته اند ولی دخالت بیشتر شده که اولین عامل طلاق مشکلات خاص زناشویی است که باید زوجین اطلاعات دقیق داشته باشند .
خالقی اعتیاد ،دخالت اطرافیان ،ضرب و شتم ،تنفر و بی علاقه گی ،سوء ظن نسبت به همدیگر را از مهمترین عوامل طلاق دانست و افزود نباید از دخالت اطرافیان در زندگی فرزندان خود غافل باشیم که خود عامل مهمی برای فروپاشی خانوادهاست .
وی تاکید داشت کم رنگ شدن مسائل اخلاقی و عدم اطلاع از مسائل حقوقی خود از عواملی است که زمینه را برای وقوع جرم و در نهایت فروپاشی خانوادها فراهم می نماید لذا شاهدیم که در حال حاضر ۱۲۵ شبکه ماهواره برای ۱۱۰ میلون نفر از جمعیت جهان فعالیت دارند و نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گوید باید با برنامه های تلویزیونی به ایران حمله کنیم .
معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان گفت یکی دیگر از اقدامات دشمن برای ضربه زدن به جوانان و کانون گرم خانوادها بحث مشروبات الکلی است که گاهی اوقات ۴۸ ساعت پس از تولید در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد  در حالی که حتی بار را بیمه می نمایند .
وی تاکید داشت ۵۵ درصد از طلاق هایی که ثبت می شوند مستقیما با بحث مواد مخدر است و بیشتر زندانیان در کرمان مربوط به بحث مواد مخدر و در مرحله بعد سرقت هستند به گونه ای که روزانه هشت نفر در اثر استعمال و سوء مصرف مواد مخدر می میرند و سالانه سه هزار نفر را بدین طریق ما از دست می دهیم .
خالقی از طرح خانواده پایدار در کرمان صحبت به میان آورد و افزود در تلاش هستیم تا مسائل و مشکلات این حوزه را به دانش آموزان و دانشجویان آموزش دهیم نحوه انتخاب، تحقیق،آموزش مهارت های زندگی ،مراقبت های بعد از ازدواج و…..مد نظر داریم .
وی در پایان تاکید نمود باید خانواده ها را دریابیم تا شاهد کاهش جرائم باشیم  از طرفی شاهد طلاق عاطفی در بین برخی از خانوادها هستیم لذا باید بیشتر مراقبت کنیم تا بنیان خانوادها همچنان محکم بمانند .

 

 

خبرنگار: نامجو کوهبنانی

انتهای پیام/