طلا و یاقوت سرخ بهترین جایگزین برای طلای سبز کرمان

زعفران یا طلای سرخ و زرشک یا یاقوت سرخ از بهترین جایگزین‌ها برای پسته این طلای سبز استان کرمان هستند.

زعفران یا طلای سرخ و زرشک یا یاقوت سرخ از بهترین جایگزین‌ها برای پسته این طلای سبز استان کرمان هستند.

Zafaran_ (1)

 

به گزارش صدای زرند به نقل از فارس ، زعفران، طلای سرخ و زرشک یاقوت سرخ به عنوان محصولات با مصرف آب پایین بهترین جایگزین برای پسته این طلای سبز استان کرمان و سایر محصولات با مصرف آب بالاست.
کرمان؛ سرزمین طلای سبز

استان کرمان رتبه نخست تولید پسته در ایران را دارد و این محصول طی سال‌های گذشته ارزآوری زیادی برای کشور داشته است اما با توجه به اینکه پسته به آب زیادی نیاز دارد، توسعه بی‌رویه باغات پسته در مناطق پسته‌خیز منجر به کاهش سطح و کیفیت آب‌های زیرزمینی شده است.

برداشت بی‌رویه آب در رفسنجان برای کاشت پسته طی سال‌های گذشته موجب شده که دشت رفسنجان به یکی از دشت‌های بحرانی تبدیل شود.

این در حالی‌ است که بسیاری از نقاط استان کرمان هم به‌ علت استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و کشت محصولات با مصرف آب زیاد از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند.

اما علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان در ماه‌های گذشته طرح پلیس آب را مطرح کرده و این طرح را با جدیت دنبال می‌کند، مانور اصلی این طرح در بخش کشاورزی است چراکه بیش از ۹۵ درصد آب استان کرمان در کشاورزی صرف می‌شود و در واقع به‌ علت استفاده از روش غرقابی و کشت محصولات با مصرف آب زیاد و سود کم این میزان آب هدر می‌رود.
۸۰ میلیارد دلار آب برای ۳۰ میلیارد دلار پسته

حتی حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد برای تولید هر کیلو پسته ۳۰ هزار تومانی باید ۹۰ هزار تومان آب صرف کرد.

نکته جالب توجه این است که ما طی ۵۰ سال گذشته بر اساس قیمت‌های امروز حدود ۸۰ میلیارد دلار آب مصرف کرده‌ایم در حالی که ۳۰ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات پسته داشته‌ایم.

با توجه به اینکه استان کرمان شرایط آب و هوایی مناسبی برای تولید محصولات با مصرف آب پایین و سودآوری مانند زعفران و زرشک دارد، تولید طلای سرخ و یاقوت سرخ از سال‌ها قبل در برخی از نقاط کرمان آغاز شده است.

 

Zafaran_ (3)

دشتخاکی‌ها در تولید پیاز زعفران خودکفا شده‌اند

رئیس شورای اسلامی روستای دشتخاک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از حدود ۲۰ سال قبل کشت زعفران در روستای دشتخاک شهرستان زرند آغاز شد.

محمد کمساری عنوان کرد: کشاورزان دشتخاک در گذشته به کشت سیب‌زمینی و گندم مشغول بودند اما به‌ علت کم‌آبی به کشت زعفران و زرشک روی آوردند.

وی ادامه داد: سود کشاورزان دشتخاکی از محل کشت زعفران و زرشک نسبت به محصولات سابق افزایش خوبی داشته است.

کمساری تصریح کرد: دشتخاکی‌ها در زمینه تولید پیاز زعفران خودکفا شده‌اند و حتی بخشی از پیازهای زعفران تولیدی را به دیگر نقاط ارسال می‌کنند.

 

 

زعفران زرند بهترین کیفیت را دارد

محمد کمساری خاطرنشان کرد: تولید زرشک هم با توجه به اینکه محصولی کم‌آفت و ارگانیک است می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات با مصرف آب زیاد باشد.

رئیس شورای اسلامی روستای دشتخاک گفت: با توجه به خاک حاصلخیز و شرایط آب و هوایی مساعد دشتخاک پیاز زعفران و زعفران تولید شده در این منطقه کیفیت بالایی نسبت به زعفران تولیدی سایر استان‌ها دارد.
تولید ۹۴ درصد زعفران جهان در ایران

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: ۹۴ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود و سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۸۴ هزار هکتار است.

عباس سعیدی ادامه داد: متوسط عملکرد زعفران در هکتار ۳,۷ کیلوگرم و متوسط عملکرد زعفران در هکتار در استان کرمان پنج کیلوگرم است.

وی عنوان کرد: خراسان رضوی با تولید ۲۴۴ تن زعفران در سال ۷۷ درصد کشت زعفران را به‌ خود اختصاص داده است و استان کرمان رتبه هفتم تولید زعفران را در کشور دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: محصول زعفران در بسیاری از شهرستان‌های تابعه استان کرمان از جمله زرند، کرمان، بردسیر، کوهبنان، راور، شهربابک، سیرجان، رفسنجان، رابر و بافت کشت می‌شود.

 

Zafaran_ (2)

 

تامین پیاز زعفران یکی از مشکلات اصلی زعفران‌کاران کرمانی

وی تامین پیاز زعفران را یکی از مشکلات زعفران‌کاران استان کرمان دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از پیازهای زعفران باید از استان‌های دیگر تامین شود اما این استان‌ها به دلایلی از عرضه پیاز زعفران خودداری می‌کنند.

سعیدی خاطرنشان کرد: دشتخاک دارای خاک حاصلخیزی است و یکی از دشت‌های خوب برای کشت زعفران و زرشک به‌ شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کشت زعفران دارای صرفه اقتصادی است، یادآور شد: اگر یک کشاورز طی یک سال از هر هکتار ۲ میلیون تومان برای کاشت گندم سود داشته باشد، از کشت زعفران در هر هکتار ۲۰ میلیون سود می‌برد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سطح زیرکشت زعفران در استان کرمان ۴۹۰ هکتار است که سالانه ۵۰۰ هکتار به سطح زیرکشت زعفران افزوده می‌شود.

 

 

زعفران و زرشک جایگزین خوبی برای تغییر الگوی کشت هستند

استاندار کرمان اظهار کرد: اگر از ۴۰ سال قبل بحث تغییر الگوی کشت جایگزین در استان کرمان اجرایی شده بود امروز با خشکسالی و بحران آب مواجه نبودیم.

علیرضا رزم‌حسینی عنوان کرد: زعفران و زرشک می‌توانند جایگزین خوبی برای محصولات با مصرف آب زیاد در استان کرمان باشند و تولید این محصولات باید افزایش یابد.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان کرمان باید برای تامین پیاز زعفران با دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی اقدام کند.

رزم‌حسینی خواستار بسیج دستگاه‌ها و مدیران مربوطه برای اجرای تغییر الگوی کشت جایگزین در راستای طرح پلیس آب استان کرمان شد و عنوان کرد: توسعه کشت زعفران و زرشک تا ۸۰۰ هکتار در مناطق کوهستانی شهرستان زرند صورت می‌گیرد.

وی افزود: فرهنگسازی برای کشاورزان در راستای اجرای طرح پلیس آب و کشت جایگزین یکی دیگر از وظایف جهاد کشاورزی استان کرمان است.

 

 

اجازه توسعه زمین‌های کشاورزی کرمان را نمی‌دهیم

استاندار کرمان تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه توسعه زمین‌های کشاورزی در استان کرمان داده نمی‌شود و فقط کشت جایگزین دنبال می‌شود.

به گزارش صدای زرند ، به نظر می‌رسد کشاورزان کرمانی با توجه به کمبود منابع آب در استان کرمان نسبت به کشت‌های جایگزین تمایل دارند اما در این بین مسئولان باید علاوه بر فرهنگسازی زمینه لازم برای کشت‌های جایگزین از جمله تامین پیاز زعفران و پاجوش‌های زرشک و تامین منابع دائمی آب را دنبال کنند.

 

گزارش از مهسا حقانیت

انتهای پیام/