جشنواره شیرینی «کُماچ» در زرند برگزار شد

‌نخستین جشنواره «کُماچ» شیرینی سنتی استان کرمان در روستای مطهر‌آباد زرند برگزار شد.

‌نخستین جشنواره «کُماچ» شیرینی سنتی استان کرمان در روستای مطهر‌آباد زرند برگزار شد.

 

komach_

 

به گزارش صدای زرند ، «کُماچ» یکی از شیرینی‌های سنتی استان کرمان است که از روزگار قدیم در این خطه پخته می‌شود.

 

جشنواره شیرینی «کُماچ» برای نخستین بار امروز در روستای مطهر‌آباد از توابع شهرستان زرند برگزار شد تا نقشی را در معرفی و حفظ سنت‌های گذشته داشته باشد.

 

اقدس پابرجا مدیر هنرستان علویه مطهر‌آباد زرند و دبیر برگزاری این جشنواره اظهار داشت: یکی از وظایف ما در مدرسه حفظ آرامش و امنیت روانی دانش‌آموزان است و ‌در این جشنواره بیش از ۶۰ نوع شیرینی «کُماچ» با طعم‌ها و سلایق مختلف تهیه شده‌ و دانش‌آموزان و والدین و همکاران فرهنگی این هنرستان در برگزاری و تهیه آن سهیم بوده‌اند.

 
وی افزود: برگزاری این جشنواره علاوه بر احیای سنت پخت کُماچ و ترویج حفظ فرهنگ‌ها و سنت‌های محلی به امنیت روانی دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند.

 

زهراسادات امیری‌ مسئول واحد مشاوره این واحد آموزشی هم گفت: قدمت پخت کُماچ در روستای مطهر‌آباد به بیش از ۲۰۰ سال قبل بر می‌گردد.

 

وی افزود: این شیرینی در دهستان بهشت وحدت بیشتر بر دو نوع کُماچ سهن و کُماچ شیر پخته می‌شود ‌و به نوعی یکی از سوغات و شیرین‌های ویژه این منطقه محسوب می‌شود.

صفا احمدی کارشناس تغذیه ‌مرکز بهداشت شهرستان زرند نیز اظهار داشت: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها به ترویج غذاهای سالم و سنتی و زنده نگه داشتن این سنت‌های سالم کمک فراوانی می‌کند.

 
وی عنوان کرد: کُماچ به دلیل استفاده از آرد کامل گندم دارای سبوس بالایی است که سبب افزایش ارزش غذایی آن به عنوان یک نان می‌شود.

 

احمدی به ارزش غذایی کُماچ سهن اشاره کرد و اظهار داشت: کُماچ سهن نیز به دلیل استفاده از آرد جوانه گندم دارای ویتامین E و ویتامین‌های خانواده B بالایی است.

 
وی خاطرنشان کرد: این شیرینی همچنین به دلیل داشتن خرما سرشار از ویتامین و قند گیاهی سالم است و در ایام نوروز و در مراسم‌های عزاداری به عنوان یک ماده مغذی سالم و سنتی کاربرد دارد‌.

 
احمد رشیدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند نیز با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده این جشنواره در سطح گسترده‌تری برگزار شود تا اینگونه سنت‌ها به فراموشی سپرده نشود.

 
انتهای پیام/