گفتگوی آینده ما با حبیب الله خنجری فرماندار شهرستان زرند

متن گفتگوی حبیب الله خنجری فرماندار شهرستان زرند با یکی از روزنامه های محلی را برای شما آماده کرده ایم.

متن گفتگو با حبیب الله خنجری فرماندار شهرستان زرند با یکی از روزنامه های محلی را برای شما آماده کرده ایم.

Khanjeri

*نه سیاسی کاری می کنم نه تسویه حساب جناحی*

به گزارش صدای زرند به نقل از آینده ما ،حبیب الله خنجری اگرچه تنها شش ماه است که سکان فرمانداری زرند را به دست گرفته اما از چهره های شناخته شده و محبوب این شهرستان است .هرچند خودش عقیده دارد محبوبیت او در میان مردم نتیجه ی جفاهایی است که در دولت قبل به او شده است. می گوید مسئولیت فرمانداری را به این دلیل پذیرفته که میان مسوولان و فعالان سیاسی اتفاق نظر وجود داشته است و البته مهمترین سوال ما از خنجری در خصوص آلایندگی کارخانجات کک و قطران بود که وی در اظهار نظری متفاوت می گوید حرف رییس محیط زیست زرند را بیشتر از اظهار نظر معاون سازمان محیط زیست کشور قبول دارد؟!
متولد چه سالی هستید؟

اول فروردین ماه سال ۱۳۴۳

تحصیلاتتان چیست؟

درحال حاضر دانشجوی رشته کارشناسی ارشد روانشناسی هستم و در حال ارائه پایان نامه هستم.

چه زمانی ازدواج کردید؟

پنجم فروردین ماه سال ۱۳۷۲

چند فرزند دارید؟

۳فرزند دختر دارم که در مقاطع دانشگاه ،دبیرستان و راهنمایی تحصیل می کنند.

مردم شما را به عنوان یک چهره شاخص آزاده و ایثارگر می شناسند بفرمایید اولین باری که به جبهه رفتید کی بود؟

پانزدهم دی ماه سال۱۳۶۱ بود که من برای اولین بار به جبهه رفتم.

چند ماه در جبهه حضور داشتید؟

۴ ماه در جبهه بودم و بعد اسیر شدم .

چه سالی اسیر شدید؟ و آن زمان چند ساله بودید؟

۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۶۲ اسیر شدم و آن زمان ۱۸ ساله بودم.

چند ماه در اسارت بودید؟و چه سالی آزاد شدید؟

۸۹ ماه و ۱۵ روز در اسارت بودم و ۳۱ مرداد ماه ۱۳۶۹ آزاد شدم.

تلخ ترین روز های اسارتتان چه روز هایی بود؟

تلخ ترین روزها مربوط به بهار ۱۳۶۷ بود . زمانی بود که متوجه شدیم حضرت امام (س) رحلت کردند.

شیرین ترین روزهای اسارتتان چه روزهایی بود؟

شیرین خاطره ام مربوط به اوایل سال ۶۷ می شود که موفق شدم قرآن راحفظ کنم.

چه زمانی وارد سیستم کار دولتی شدید؟

اول مهرماه سال ۱۳۶۹

اولین مسئولیت شما در دولت چه بود؟

مسوول ستاد آزادگان زرند بودم.

چه کسی این مسئولیت را به شما پیشنهاد کرد؟

آن زمان آقای شادروان فرماندار زرند بود قرار هم براین بود که این مسئولیت را به یکی از آزادگان واگذار شود که باتوجه به شناختی که جناب شادروان از من داشتند این مسئولیت را به من پیشنهاد دادند.

چه مدت در این پست مشغول خدمت بودید؟

مدت ۶ سال، از سال ۶۹ تا خرداد ۷۵ .

دومین مسئولیتتان چه بود؟

معاون فرماندار در زمان فرمانداری آقای دانیال مولایی

چند سال در این سمت فعالیت داشتید؟

۴ سال از ۷۳ تا ۷۷، بعد از آن هم تا سال ۸۴ بخشدار مرکزی بودم.

شما با اینکه یک چهره آزاده و تحصیل کرده بودید و در دولت آقای هاشمی و خاتمی دارای منصب وجایگاه بودید ، اما زمانی که دولت احمدی نژاد روی کار آمد شما و۴ تن از دوستان آزاده و جانبازتان از مسئولیت هایی که در فرمانداری داشتید برکنار شدید . چه نظری در این باره دارید؟

وقتی یک تغییر مدیریتی در کشور رخ می دهد معمولا افرادی که نظر سیاسی شلن بیشتر با آن مجموعه همراه است روی کار می آیند و این تغییرات اتفاق می افتد و حالا دیگر بحث رزمندگی وایثار گری متاسفانه در آن دولت اگر چه شعارش داده میشد اما در عمل به آن بها نمی دادند و به همین لحاظ چون از نظر سیاسی با دولت موافق نبودیم این اتفاق افتاد وما بر کنار شدیم.

آن زمان حجت الاسلام و المسلمین علویان به آقای احمدی نژاد نوشت و به تعبیری به قلع و قمع مدیران ایثارگر شاغل در فرمانداری زرند به شدت انتقاد کرد ،نامه ای که در رسانه های کشوری هم بازتاب داده شد.نظرتان راجع به آن نامه چه بود؟وآیا بعد از آن نامه ، مسوولان دولتی هیچ عکس العملی نشان دادند؟

آن نامه واقعیت مطلب را انعکاس داده بود و آنچه را که حقیقت داشت بیان کرده بود اما مسوولان وقت هرچه بیشتر سخت گیری کردند.به قول زرندی ها ، ما ۷-۸ نفر توی دفتر مجمع تشخیص مصلحت فرمانداری بودیم ومتاسفانه مسوولان وقت بیشتر عکس العمل منفی نشان دادند تا مثبت..

علی رغم بی مهری دولت احمدی نژاد به شما ودوستانتان شما کاندیدای انتخاب شورای شهر و روستا شدید و با رای خوب مردم عضو شورای شهر شدید . آیا به نظرخودتان در شورای شهر منشا اثر بودید؟

علت مهم وعمده رای آوردن من به دلیل وجود همان برخوردها و مخالفت ها بود .بحث برخوردی که در فرمانداری در دولت قبل با من شد و مواردی که پیش آمد اینها باعث محبوبیت ما در شهر شد. شاید کمترین تبلیغات را من داشتم اما دو دوره رای آوردم .در مدت نزدیک به ۸ سالی که در شوراها بودم تا آنجایی که توانستم سعی کردیم گره ای از کار مردمباز کنیم.خیلی از کارها در بحث بهسازی فضای سبز و فضاهای ورزشی سطح شهر انجام شد .در همان زمان دو زمین چمن مصنوعی انجام شد.پل زود گذری که روی راه آهن انجام شد مربوط به همان شورا بود که پیگیری اش انجام شد . گرچه دیگران شعارش را می دهند ولی در همان دوره انجام شد .

چه شد که کاندیدای فرمانداری شدید؟

این پیشنهاد نماینده،امام جمعه و جمعی از طرفداران دولت بود و زرند در این خصوص تک گزینه ای هم بود یعنی همه برای پذیرش این مسئولیت توسط بنده اتفاق نظر داشتند من هم به لحاظ اتحاد بین نماینده ، امام جمعه ومردمی که این کار را دنبال کردند و به احترام آنها این مسئولیت را پذیرفتم.

امروز چه برداشتی از این پست و مسئولیت دارید؟

امیدوارم بتوانم منشا خیری برای شهر باشم . این پست از نظر مادی و از نظر دنیایی واقعا هیچ ارزشی برای من ندارد. اما پذیرفتن این مسئولیت به لحاظ این بود که شاید به واسطه تعاملی که ایجاد شده ، بتوانم برای شهر زرند کار مثبتی انجام دهم و هیچ چیز دیگری لحاظ نشده است.

الویت کاری تان در فرمانداری چیست؟

در فرمانداری الویت کاری ام استفاده از نیروهایی است که هم متعهد باشند و هم معتقد. افرادی که واقعا می توانند از پس کار برآیند ،مردم دار باشند ،با نظام مشکلی نداشته باشند ،آدم های سالمی باشند و متعهد و کاری باشند از این ها استفاده می کنیم.این الویت کاری ام در خود فرمانداری است.

یکی از اقدامات شایسته شما این بود که دوستان ایثارگری که در دولت احمدی نژاد به آنها جفا شده بود در اولین اقدام وارد چرخه مدیریتی شهرستان کردید.علت این کار چه بود؟

شعری هست که می گوید کبوتر با کبوتر باز با باز ، کند هم جنس با هم جنس پرواز، خب به هر حال من می دانستم درد این دوستان ایثارگر وخانواده شهدا چیستو از کم محبتی هایی هم که در این مدت به انها شده بود اطلاع داشتم . به هر حال خودم جزء این دوستان بودم و به لحاظ تعهدی که به کار داشتم از دوستان ایثار گر استفاده کردم.یک جلسه عمومی هم در سطح شهر با قریب ۱۵۰ نفر از ایثارگران پیشکسوت داشتم.کسانی که واقعا ایثارگر بودند و فقط اسمش را یدک نمی کشیدند. در ایام جنگ واقعا در جبهه بودند جنگیدند و ایثارگر اصلی بودند .در این جلسه سعی کردم مقداری دلشان را به دست آورم.شاید کاری هم برایشان انجام ندادم ولی همین که احترامشان کردیم به هر حال برایم مهم بود.به همین لحاظ هم در فرمانداری از این افراد استفاده کردم که اکثرا یا آزاده هستند یا از خانواده شهید هستند ویا ایثارگر و رزمنده بودند.

تمرکز شما روی مبحث وشاخصه ایثارگری این افراد بود یا به توان اجرایی آن ها هم اعتقاد داشتید؟

هر دومورد مطرح بوده ،به هر حال آنهایی که انتخاب کردیم هر دومورد را دارند. یکی از مباحثی که در حال حاضر مطرح است بحث تدوین سند توسعه شهرستان است .

لطفا در خصوص این سند توضیح دهید که چه هدفی را دنبال میکند؟

اهداف سند توسعه ومثلث توسعه که در شهرستان ها است ومد نظر آقای استاندار هم می باشد در ارتباط با پیشرفت اقتصادی شهرستان ها است.دیدگاه استاندار این است وخودمان هم سعی مان بر این است که مقداری معیشت مردم بهتر شود. داریم کار میکنیم تا پتانسیل هایی که در شهرستان وجود دارد مشخص بشود و افراد سرمایه گذار به آن قسمت هدایت شوند و بتوانند در آن قسمت یک کار اقتصادی انجام دهند واز سوی دیگر بیکاری ای که در شهرستان وجود دارد برطرف شود.

چه کسی قرار است این سند را تدوین کند؟

گروهی دست اندر کار از ادارات مختلف دارند کار میکنند و تمام پرسنل فرمانداری هم روی این بحث بسیج شده اند . از شورای شهرستان هم آقای برهان نژاد را برای این کار آوردیم با گروهی که خود ایشان تشکیل دادند.

شما به عنوان عالی ترین مقام اجرایی شهرستان برای رفع این دغدغه جدی مردم چه کردید وچه خواهید کرد؟

در ارتباط با آلودگی وبحثی که در رابطه با صنایع اطراف شهر زرند از جمله کک سازی ، فولاد وقطران وجود دارد خب دغدغه ما هم همین است .به هر حال سلامت افراد جامعه وشهروندان شاید مهم تر از خیلی کارهای صنعتی است . درست است شهری که باید در بحث صنعت پیشرفت کند قطعا در کنارش آلودگی هایی وجود دارد اما نباید برای سلامت جامعه ضرر داشته باشد .

به لحاظ اینکه این صنایع نزدیک شهر هستند برای اینکه این اتفاق نیفتد با مسئولین دست اندر کارش جلسه ای به منظور کاهش آلودگی شان داشتیم تا هر کاری می توانند برای کاهش آلودگی انجام بدهند ؛ ظرف سه ماه آینده انجامدهند که تبعات اجتماعی نداشته باشد و از آن طرف برای سلامت افراد هم ضرر نداشته باشد .

محیط زیست را هم موظف کردیم که هر هفته گزارشی در خصوص گازهایی که در این مجموعه است و آلودگی ای که ممکن است که وجود داشته باشد ، ارائه نماید و اگر هوای پاک و سالمش تغییر کند با آن ها برخورد کنند.

اینکارهایی بوده که برای جلوگیری از آلودگی شان انجام شده است. با وجود اینکه آلایندگی کک و قطران زرند محرز شده است متاسفانه برخی مسئولین شهرستان از جمله رییس اداره محیط زیست زرند منکر این مساله هستند .

سوال این است که آیا معاون سازمان محیط زیست کشور اطلاعات غلط دارد یا رییس اداره ی زرند ؟شما در این رابطه چه قضاوتی دارید؟

کار باید یک مقداری کارشناسی بشود .اما محیط زیست زرند بر اساس فشارهایی که ما آوردیم ،(چون روی بحث سلامت شهرستان اینجا ما پاسخگو هستیم ) ایشان تا الان گزارش هایی که داده هنوز از آن محدوده هوای پاک وسالم خارج نشده است ، اگر از این خارج شود قطعا ایشان هم به هر حال در برابر سلامتی مردم متعهد است.

حالا شاید معاونت انسانی سازمان محیط زیست از منظر دیگری صحبت کرده است ومحیط زیست زرند بحث آلودگی هوای اینجا را مرتبا پی گیری می کنند و تا الن نظرش منفی نبوده است.

این بوی نامطبوعی که در سطح شهر وجود دارد و در روزهای ابری و یا وقت هایی که هوا یک مقداری کاهش دما دارد به عنوان مثال ساعت ۱۱ شب تا صبح ، در سطح شهر به مشام میرسد هنوز اینکه سرطان زا باشد ومشکلی برای سلامتی کسی ایجاد کند واقعا اعلام نشده است ولی با این حال ما پیگیر هستیم همین هم نباشد .

صنایع قول دادند ظرف ۳ ماه آینده ، آلودگی وبوی نامطبوعشان هم کاهش پیدا کند و کمتر بشود.

چطور وقتی معاون انسانی سازمان محیط زیست کشور می گوید دود این کارخانجات سرطان زا است رییس محیط زیست زرند می گوید اینطور نیست.شما خودتان چه قضاوتی دارید راجع به این مساله؟

من به نظرم چون رییس اداره محیط زیست زرند در منطقه هستند شاید بهتر و بیشتر مسلط است نظرش شاید برای اینجا منطقی تر باشد.

انتهای پیام/