ارزش جام جهانی فوتبال چقدر است؟

جام جهانی ۲۰۱۴ تقریبا ۳۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی برزیل بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ اضافه خواهد کرد، ۳.۶۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد می کند و افزایش ۸ میلیارد دلاری در درآمدهای مالیاتی را به همراه دارد.

Spainتاکنون به این فکر کرده اید ارزش جام جهانی فوتبال چقدر است؟ زمانی که “سیلویو گاتزانیگا”، مجسمه ساز ایتالیایی، جام فعلی را در سال ۱۹۷۱ طراحی کرد ارزش آن برابر با ۵۰ هزار دلار آمریکا بود.

در حال حاضر، ارزش جام جهانی فوتبال ۱۰ میلیون دلار برآورد شده است. اما این جام ارزشی بیش از دو چهره انسان و کره ای بر دست از طلای ۱۸ عیار دارد.

صدای زرند: به گزارش گروه بین‌الملل پول‌نیوز، مسیری که کشورها طی آن برای حضور در این مسابقات تلاش می کنند نشان می دهد ارزش قابل توجهی در میزبانی بزرگترین رقابت قوتبال جهان وجود دارد. برآوردها به طور معمول نشان داده اند سه دوره گذشته جام جهانی اثر مثبت اقتصادی ۹ میلیارد دلاری (ژاپن و کره جنوبی در سال ۲۰۰۲)، ۱۲ میلیارد دلاری (آلمان در سال ۲۰۰۶) و ۵ میلیارد دلاری (آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰) ایجاد کرده اند. برای مسابقات امسال در برزیل پیش بینی های مختلف اثر مثبت اقتصادی در دامنه ۳ میلیارد دلار تا ۱۴ میلیارد دلار را ارائه کرده اند.

گزارش های مثبت حاکی از آن هستند که جام جهانی ۲۰۱۴ تقریبا ۳۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی برزیل بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ اضافه خواهد کرد، ۳.۶۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد می کند و افزایش ۸ میلیارد دلاری در درآمدهای مالیاتی را به همراه دارد. تعداد گردشگران حدود ۳.۷ میلیون نفر پیش بینی شده و میانگین هزینه هر گردشگر ۲ هزار و ۴۸۸ دلار ارزیابی شده است.

عامل “احساس خوب” مرتبط با جام جهانی نیز می تواند آثار مثبتی به همراه داشته باشند. پیشتر در جام جهانی ۲۰۰۶، حدود ۷۰ درصد از مردان انگلیسی و ۶۲ درصد بانوان انگلیسی اعلام کردند که این مسابقات بر زندگی کاری آنها اثرگذار خواهد بود. همچنین، ۶۲ درصد مردان و ۵۲ درصد بانوان اعلام کردند اگر تیم ملی کشورشان عملکرد خوبی داشته باشد روحیه آنها را بهبود می بخشد. به دور از زندگی حرفه ای، بخش خرده فروشی انگلیس افزایش دو میلیارد دلاری فروش به واسطه خرید اقلامی مانند پیتزا، تجهیزات باربیکیو، تلویزیون و غیره را تجربه کرد.

برای فیفا نیز مسابقان جام جهانی ارزشمند است. طی چهار سال منتهی به مسابقات سال ۲۰۰۲، فیفا نتیجه مثبت ۱۲۹ میلیون دلاری را گزارش کرد (نکته: گزارش های فیفا به “سود” ارجاع نمی شوند). در چهار سال منتهی به سال ۲۰۰۶ این رقم به ۳۳۹ میلیون دلار افزایش یافت. در سال ۲۰۱۰، نتیجه مثبت فیفا تقریبا دو برابر شده و به رقم قابل توجه ۷۰۵ میلیون دلار رسید.

در شرایطی که پرسش های اخلاقی بسیاری درباره چنین رشد درآمدی مطرح خواهند شد، فیفا نیز تردیدی برای پاسخگویی با تاکید بر صرف هزینه ۱۸۳ میلیون دلاری این سازمان در پروژه های توسعه ای ندارد. شایان ذکر است تیم فاتح مسابقات امسال جایزه ۳۵ میلیون دلاری را نیز از آن خود خواهد کرد.

شرکای تجاری رسمی فیفا نیز از این سفره گسترده به خوبی سود می برند. طی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی شرکت آدیداس شش میلیون پیراهن فوتبال به فروش رساند که نسبت به آمار سه میلیونی جام جهانی ۲۰۰۶ در آلمان رشد دو برابری را نشان می دهد. از سوی دیگر، شبکه یوتیوب ویزا ۷.۵ میلیون بار برای جام جهانی ۲۰۱۰ بازدید شد که ۵۰ درصد بیش از انتظارات بود.

در نهایت و به صورت خلاصه می توان نتیجه گیری کرد بحث اغوا کننده ای وجود دارد که می گوید: “جام جهانی فوتبال ارزش بسیار زیادی دارد.”