هشدار بهداشتی برای جلوگیری از شیوع و بروز تب برفکی سویه SAT-۲ در شهرستان کوهبنان از سوی دامپزشکی صادر شد

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به اعلام سازمان دامپزشکی کشور، بنا بر گزارش دامپزشکی کشور عراق به سازمان جهانی بهداشت دام (WOAH)، نمودار بروز کانون‌های بیماری تب برفکی با سویه SAT-۲ در همه استان‌های آن کشور بر خلاف انتظار، افزایشی و همراه با تلفات بوده است.

به گزارش صدای زرند، دکتر امیرحسین همتی اضافه کرد: همچنین گزارش‌های رسمی از افزایش روند بروز بیماری با سویه یادشده در کشور ترکیه و بروز بیماری در کشورهای بحرین و عمان، نشان دهنده افزایش خطر نفوذ این سویه اگزوتیک به کشور است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه واکسن‌های موجود در کشور قادر به ایجاد ایمنی در برابر این سویه نیست، بنابراین به منظور اطلاع رسانی و پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری، انتظار می‌رود همه دامداران شهرستان نسبت به نقل و انتقال و ورود دام به دامداری فقط با رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای اقدام کنند؛ همچنین نسبت به دریافت مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای حمل دام‌ها قبل از هرگونه جابه‌جایی اقدام شود.

همتی با یادآوری اینکه از خرید دام فاقد هویت بهداشتی خودداری شود، ادامه داد: حوضچه ضدعفونی ورودی دامداری، با مواد ضدعفونی کننده مؤثر بر ویروس‌های غیر پوشش دار، فعال شود؛ تردد افرادی که حضور آن‌ها در واحد الزامی است، شامل دامپزشک و اکیپ‌های واکسیناتور و تلقیح مصنوعی باید با رعایت اصول امنیت زیستی انجام شود و همه افراد ملزم به استفاده از لباس و چکمه متعلق به دامداری هستند.

رییس شبکه دامپزشکی کوهبنان افزود: همچنین از تردد غیر ضروری افراد و حضور افراد پرخطر مانند دلال‌ها و خریداران دام در داخل گله تا حد ممکن جلوگیری شود؛ ضدعفونی وسایل نقلیه‌ای که به دامداری تردد دارند، به ویژه خودروی حمل علوفه و شیر در زمان ورود و خروج، با جدیت و دقت انجام شود.

وی گفت: امید است با همکاری دامداران و پرورش دهندگان و رعایت نکات بهداشتی، مواردی از شیوع و ابتلاء به تب برفکی سویه SAT-۲ در استان کرمان و خصوصا شهرستان کوهبنان مشاهده نشود.