توصیه های بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان جهت پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصول گرم سال

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان همزمان با شروع ایام گرم سال و افزایش احتمال شیوع بیماری خطرناک و مشترک « تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو» توصیه هایی جهت پیشگیری و آشنایی هرچه بیشتر شهروندان با بیماری ذکر شده ارائه داد.

به گزارش صدای زرند، دکتر امیرحسین همتی عنوان کرد: یکی از بیماری هایی که با آغاز فصل گرما احتمال شیوع آن افزایش پیدا می کند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است، تب کریمه کنگو از دام آلوده به انسان منتقل می شود و سپس از انسانی به انسان دیگر قابل سرایت است که اگر ویروس در بدن دام وجود داشته باشد ویروس ۲۴ ساعت پس از ذبح بر اثر اسید داخل بدن دام نابود می شود به همین علت لاشه‌ها در کشتارگاه های صنعتی باید روند پیش سردگذاری را طی کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین راه های انتقال تب کریمه کنگو کنه‌های ناقل ویروس می باشند که دامداران، چوپانان و چوبداران باید جهت جلوگیری از انتقال بیماری، از لِه کردن و کشتن کنه‌ها بصورت فیزیکی جداً خودداری کنند.

همتی راه پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو را سمپاشی اماکن دامی و تهیه گوشت از مراکز عرضه و قصابی های تحت نظارت دامپزشکی دانست و یادآور شد:اصرار دامپزشکی جهت تهیه گوشت از مراکز تحت نظارت به جهت آن است که در کشتارگاه دام مورد استفاده این مراکز عرضه از پیش سردکن استفاده می شود و قبل از انتقال گوشت به این مراکز ، آن را ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگه می دارد همچنین جگر نیز ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در شهرستان کوهبنان مشاهده نشده است، یادآور شد: گوشتی که در کشتارگاه ذبح شود دارای برچسب و مُهر دامپزشکی است و از شهروندان خواست تا در صورت رویت هر گونه تخلف از سوی عرضه کنندگان مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع رسانی نمایند.