موسسۀ ملی بیماری های واگیردار ژاپن اعلام کرد؛

شیوع زیرسویۀ جدید کرونا در ژاپن

متخصصان ژاپنی می گویند زیرسویۀ جدید ویروس کرونا موسوم به jn.۱ که گمان می رود توانایی بیشتری برای عبور از سیستم ایمنی بدن انسان داشته باشد به طور فزاینده ای در حال تبدیل به سویۀ غالب در سراسر این کشور است.

به گزارش صدای زرند، jn.۱ در واقع زیرسویه ای از نسخۀ ویروسی اومیکرون است. این زیرسویه اخیرا به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و سازمان جهانی بهداشت هفتۀ گذشته آن را یک سویۀ تحت نظر معرفی کرد.

سازمان جهانی بهداشت می گوید ممکن است قابلیت این ویروس برای عبور از سیستم ایمنی بدن ارتقاء پیدا کرده باشد اما خطر تشدید بیماری بر اثر ابتلا به آن هنوز پایین است.

موسسۀ ملی بیماری های واگیردار ژاپن در همین رابطه اعلام کرد: برآورد می شود ۳۱ درصد از کل موارد کرونایی که در هفتۀ جاری تشخیص داده شده اند، از سویۀ jn.۱ باشند که به شدت نسبت به رقم ۱۱.۶ درصد مربوط به هفتۀ منتهی به ۳ دسامبر بالاتر است.

گفتنی است سازمان جهانی بهداشت در آخرین بیانیۀ مطبوعاتی خود از افزایش ۵۲ درصدی موارد ابتلا به کرونا در جهان طی ۴ هفته منتهی به شنبه گذشته خبر داده بود.

این سازمان همچنین اعلام کرد: تعداد موارد جدید ابتلا به کووید۱۹ در این بازۀ زمانی ۵۲ درصد افزایش یافته و بیش از ۸۵۰ هزار مورد جدید در این دوره در سراسر جهان گزارش شده است. همچنین تعداد مرگ ومیرهای جدید نسبت به دورۀ ۲۸ روزۀ قبل از آن، ۸ درصد کاهش یافته و در مجموع بیش از ۳۰۰۰ فوتی جدید ناشی از این بیماری گزارش شده است.

در آمریکا هم مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (cdc) گزارش کرده که سویۀ jn.۱ کرونا به طور تخمینی ۴۴ درصد از موارد جدید کرونایی که طی دو هفتۀ منتهی به ۲۳ دسامبر گزارش شده اند را تشکیل می دهد. این رقم حدود ۲۰ واحد درصد نسبت به دو هفته پیش از آن بالاتر است.

سازمان جهانی بهداشت می گوید این سویه تا ۱۶ دسامبر در ۴۱ کشور ازجمله فرانسه، سنگاپور، بریتانیا و سوئد گزارش شده است.

پروفسور هامادا آتسوئو، استاد دانشگاه پزشکی توکیو می گوید: در برخی کشورهایی که سویۀ jn.۱ در آن ها بیشتر غالب شده، شیوع ویروس کرونا اکنون سریع تر شده است.