مدیرکل دارایی استان:

کرمانی ها به اندازۀ ۱۳ استان مالیات پرداخت کردند

وصول مالیات کرمان به اندازۀ ۱۳ استان کشور است و کرمان بعد از استان تهران بیشترین میزان مالیات مصوب کشور را در سال جاری داشته است.

به گزارش صدای زرند، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان با بیان این مطلب گفت که استان کرمان از لحاظ مازاد درآمد در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

صادق سلطانی نژاد در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اشاره به اینکه سهم اقتصاد استان کرمان نسبت به کشور نیاز به بازنگری دارد، تاکید کرد که برای حمایت از واحدهای تولیدی باید مالیات، متناسب با وضعیت استان باشد.

وی در این نشست با بیان اینکه مالیات مصوبۀ امسال استان ۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: عملکرد ۹ ماهۀ امسال استان ۱۱۲ درصد بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ درصد رشد داشته ایم.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان با بیان اینکه به غیر از تهران، استان کرمان بیشترین میزان مالیات مصوب کشور در سال جاری را داشته است، افزود: وصول مالیات استان کرمان به اندازۀ ۱۳ استان کشور است و مازاد وصولی استان در ۹ ماهۀ امسال ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه سهم اقتصاد استان کرمان نسبت به کشور نیاز به بازنگری دارد، گفت: استان کرمان از لحاظ مازاد درآمد در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ با وجود اینکه رشد مالیاتی کشور، حدود ۶۲ درصد بود و مالیاتی استان کرمان حدود ۱۲۸ درصد رشد داشت، ادامه داد: این رشد درحالی است که پایه های مالیاتی جدیدی به استان اضافه نشده است.

وی با اشاره به اینکه مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی حدود ۴۵ درصد و ارزش افزوده حدود ۳۰ درصد است که در سرجمع وصول مالیات استان لحاظ می شود، گفت: در استان کرمان سهم مالیات اصناف و مشاغل خرد نسبت به میانگین کشوری خیلی پایین تر و حدود سه درصد که ۸۲۲ میلیارد تومان وصول شده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان با بیان اینکه ۶۲ درصد پرونده های که به هیئت ۲۵۱ مکرر استان ارسال می شود، تعدیل می شوند، افزود: نیاز است در ساختارهای نظام مالیاتی دقت بیشتری شود.

وی تاکید کرد: در این راستا و در جهت حمایت از واحدهای تولیدی باید مالیات، متناسب با وضعیت استان باشد.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه ۴۹۰ هزار میلیارد تومان سرانه تولید ناخالص و درآمد مالیاتی ۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان استان کرمان است، گفت: نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص در استان کرمان حدود ۶.۵ درصد بوده که این عدد در کشور حدود ۵ درصد است و استان کرمان ۱.۵ درصد از سرانه کشور بالاتر است.