طرح بزرگ عربستان برای به دام انداختن کشورهای فقیر به نفت

دانشمندان آب وهوا می گویند مصرف سوخت های فسیلی باید به سرعت کاهش یابد. اما عربستان در تلاش است تا تقاضا برای نفت را افزایش دهد.

به گزارش صدای زرند، عربستان در حال اجرای یک برنامه سرمایه گذاری جهانی بزرگ برای ایجاد تقاضا برای نفت و گاز خود در کشورهای فقیر است.

این طرح که به نام برنامه پایداری تقاضای نفت (odsp) شناخته می شود، شامل سرمایه گذاری در پروژه هایی برای افزایش استفاده از اتومبیل ها، اتوبوس ها و هواپیماهای سوخت فسیلی در آفریقا و جاهای دیگر است. زیرا کشورهای ثروتمند به طور فزاینده ای به انرژی پاک روی می آورند.

برنامه پایداری تقاضای نفت عربستان چیست؟

به گزارش گاردین، برنامه پایداری تقاضای نفت عربستان (odsp) قصد دارد توسعه سفرهای هوایی مافوق صوت را که سه برابر بیشتر از هواپیماهای معمولی سوخت جت مصرف می کند، سرعت بخشد و با یک خودروساز برای تولید انبوه یک وسیله نقلیه موتور احتراقی ارزان شریک شود. طرح های بیشتر کشتی های نیروگاهی را که از نفت کوره یا گاز برای تامین برق استفاده می کنند، ترویج می کنند.

برنامه پایداری تقاضای نفت توسط ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، نظارت می شود و بزرگترین سازمان های این کشور مانند صندوق سرمایه گذاری عمومی ۷۰۰ میلیارد دلاری، بزرگترین شرکت نفتی جهان آرامکو، شرکت پتروشیمی سابیک و بیشتر وزارتخانه های مهم را در بر می گیرد.

رئیس بانک جهانی اخیراً اعلام کرد که کشورها و شرکت های ثروتمند باید به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا از رشد اقتصادی گذشته با سوخت فسیلی عبور کنند و انرژی های تجدیدپذیر را گسترش دهند.

آجی بانگا می گوید: اگر این کار را نمی کردند، امیدی به پایان دادن به انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ وجود نداشت، زیرا دانشمندان جهان بارها و بارها تصریح کرده بودند که برای جلوگیری از فاجعه آب وهوایی ضروری است.

عربستان سعودی اعلام کرده است که به اهداف اقلیمی توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش جهانی به زیر ۲ درجه سانتیگراد و در عین حال افزایش حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد متعهد است. برای دستیابی به این هدف، انتشار سوخت های فسیلی باید به سرعت کاهش یابد و بیشتر ذخایر نفت و گاز نباید استخراج شود، به این معنی که سیاست های آب وهوایی، مانند حمایت از خودروهای الکتریکی، تهدیدی قابل توجه برای درآمدهای این کشور نفت خیز است.

موضوع مهم در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد cop28 که از ۳۰ نوامبر آغاز خواهد شد، این است که آیا کشورها می توانند تعهد خود را برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی انجام دهند. امسال بحران آب وهوا رکوردهای دمایی را شکسته و آب وهوای فوق العاده شدید زندگی و معیشت را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.

کشورهای آفریقایی به نفت عربستان وابسته می شوند

محمد آدو، مدیر اندیشکده power shift آفریقا ، می گوید: دولت عربستان سعودی مانند یک فروشنده مواد مخدر است که سعی می کند آفریقا را به محصول مضر خود وابسته کند.

بقیه جهان خود را از سوخت های فسیلی کثیف و آلوده جدا می کند و عربستان سعودی به دنبال مشتریان بیشتر است و چشمانش را به آفریقا معطوف کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ گفت : ما باید شاهد حمایت کافی بین المللی باشیم تا اقتصاد آفریقا و سایر کشورهای در حال توسعه بتوانند از توسعه آلاینده و انتقال به مسیر انرژی پاک و پایدار عبور کنند.

وزارت انرژی عربستان سعودی برای واکنش به اظهار نظرها پاسخی نداد.

وب سایت انگلیسی زبان برنامه را به عنوان برنامه پایداری نفت توصیف می کند، در حالی که نسخه عربی آن به برنامه پایداری تقاضای نفت اشاره می کند. هدف اعلام شده عربستان شامل تداوم و توسعه تقاضا برای هیدروکربن ها به عنوان منبع رقابتی انرژی، با افزایش کارایی اقتصادی و زیست محیطی و حصول اطمینان از پایداری انتقال در ترکیب انرژی جهان است.

جزئیات پروژه های odsp پس از دیدار مخفیانه خبرنگاران با مقامات دولت عربستان فاش شد. افشای این موضوع نشان می دهد که افزایش تقاضا برای نفت و گاز در کشورهای فقیر در پروژه های برنامه ریزی شده جاری است.

مقامات اعلام کردند که استراتژی آنها برای قفل کردن تقاضا در بازارهای درحال توسعه با از بین بردن موانع دسترسی به انرژی از طریق سرمایه گذاری های زیرساختی است.

یک مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا هدف از این کار تحریک مصنوعی تقاضا در برخی بازارهای کلیدی بوده است، گفت: بله، این یکی از اهداف اصلی است که ما در تلاش هستیم تا به آن برسیم.

ما باور نداریم که کشورهای در حال توسعه بتوانند از این مرحله سوخت فسیلی صرف نظر کنند، زیرا برای پیاده سازی کامل وسایل نقلیه الکتریکی، به یک زیرساخت آماده نیاز دارید.

بسیاری از کشورهای آفریقایی اکنون شبکه کافی برق برای پشتیبانی از زندگی روزمره خود ندارند. ما معتقدیم که آنها سزاوار این شانس هستند که انرژی لازم برای توسعه خود را در حال حاضر دریافت کنند. سپس در آینده آنها می توانند برای بهبود یا انتقال به منابع انرژی کارآمدتر تلاش کنند.

گفتگو با مقامات نشان می دهد که یکی از معیارهای انتخاب ۴۶ پروژه odsp، پتانسیل تقاضای افزایشی بوده که تسهیل تامین مالی مورد نیاز برای پروژه ها را ایجاد می کند. این پروژه ها در دسته های حمل و نقل، تاسیسات و مصالح قرار دارند. در حوزه مصالح، ترویج استفاده از پلاستیک های مشتق شده از نفت به جای مواد سنتی مثل سیمان و فولاد از جمله اهداف است.

در حمل ونقل، تلاش بر افزایش پایداری سوخت حمل ونقل بلندمدت تمرکز دارد، به ویژه در زمینه های گازوئیل، بنزین و سوخت جت. این هدف با بهینه سازی موتورهای احتراق داخلی و افزایش تأثیر و پذیرش فناوری مرتبط اجرا می شود. همچنین، ایجاد فرصت برای دسترسی به خودروهای ارزان قیمت در بازارهای درحال توسعه نیز از اهداف این برنامه است.

در همین راستا، مقامات عربستان اعلام کردند هدف ما تسریع و افزایش تأثیر و پذیرش فناوری و بهینه سازی موتور احتراق داخلی [ice] است. ما همچنین فرصتی برای افزایش دسترسی و پذیرش خودروهای ارزان قیمت به ویژه در بازارهای درحال توسعه داریم. فقط ۳ درصد از مردم در آفریقا ماشین دارند.

این طرح همکاری با یک خودروساز در توسعه و تولید یک خودروی کم هزینه بسیار رقابتی است که افزایش تقاضا نفت برای عربستان خواهد داشت.

این پروژه همچنین در حوزه های مختلف اقتصادی نظیر هوانوردی فعالیت دارد. تسهیل سرمایه گذاری در شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت به منظور افزایش پروازها و توسعه هوانوردی تجاری مافوق صوت نیز جزء اهداف این برنامه محسوب می شود.

عربستان سعودی در ماه نوامبر با رواندا برای توسعه تقاضا برای منابع هیدروکربنی، با نیجریه در مورد ارتقای همکاری و تقویت مشارکت ما در بخش نفت و گاز و با اتیوپی برای همکاری در تامین نفت موافقت نامه هایی امضا کرد.

انتهای پیام/